لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۸

هفته پر خبر موسیقی جاز: جشنواره مونرو آغاز شد


پوستر امسال جشنواره جز مونرو
پوستر امسال جشنواره جز مونرو

سير رويدادهای فرهنگی در يک هفته ای که گذشت به صورت کم سابقه ای نام موسيقی جاز را در روز شمار هنری جهان برجسته کرد.


اهدای جوايز «Jazz Awards» سال ۲۰۰۷، درگذشت خواننده سرشناس جز جرج ملی، و سرانجام آغاز جشنواره سالانه مونروی سوئيس از روز جمعه، وقايعی هستند که در چند روز گذشته جاز را بار ديگر در کانون توجهات قرار دادند.


روزهای بارانی و خنک شهر کوچک مونرو - در حاشيه درياچه ژنو در جنوب غربی سوئيس - از روز جمعه ميهمان يکی از معتبر ترين جشنواره های جز در جهان است؛ جشنواره ای که برای نخستين بار در سال ۱۹۶۷ درهای خود را به روی هنرمندان و دوستداران هنر گشود و سپس به نام همين شهر - شهر ميزبان خود - مونرو شهرت يافت.


تنها نگاهی گذرا به فهرست نخستين ميهمانان اين جشنواره در همان سال های نخست، نشان از اعتبار و اهميت اين رويداد هنری داشت.


حضور بزرگانی همچون ژاک دو ژانه، بيل اوانز، نينا سيمونه، يان گاربارک، و يکی از سه بانوی تاريخ جاز الا فيتزجرالد، گواهی اين اعتبار در اواخر دهه ۱۹۶۰ ميلادی بود.

جشنواره جاز مونرو اگرچه در ابتدای کار خود تنها پذيرای هنرمندان سبک جز به شمار می رفت، اما به تدريج و طی چند سال، گستره وسيعی از موزيسين های سبک های مختلف را در خود جای داد.



کلود نوبز، بنیانگذار و مدیر فستیوال مونرو، در شب نخست هنرمندان را پیش از اجرا معرفی می کند.

چهره های مطرحی همانند اريک کلاپتون، جو کوکر، لئونارد کوهن، ديپ پرپل، زی زی تاپ، جانی کش و باب ديلن از اين جمله اند.


اکنون همه ساله نوای سازهايی که در طيفی از سبک های رنگارنگ می نوازند، شهر ۲۲ هزار نفری مونرو را با حضور حدود ۲۰۰ هزار هنر دوست مشتاق فرش می کند.

پهنه وسيعی از زيرمجموعه های بلوز، راک و ورلد ميوزيک جزو سبک هايی اند که آهنگشان از روز جمعه در کنار صدای سرخ جاز به مدت ۲۱ روز در مونرو طنين می اندازد.


در چهل و يکمين دور از جشنواره مونرو، چهره های سرشناس موسيقی از موزيسين های جدی همچون پت متنی گيتاريست و چيک کوريا نوازنده کيبرد جاز گرفته تا گروه های پرفروش تری همچون گروه راک و پاپ پت شاپ بويز و يا گروه رپ بيستی بويز حضور دارند.


اين رويداد هنری که با اجرای گروه الکترونيک کميکال برادرز آغاز شده، با اجرای ۸۰ کنسرت ديگر دنبال می شود.


نورا جونز خواننده و موزيسين جز و فولک، جف بک گيتاريست چيره دست راک بريتانيايی، ون موريسون خواننده وموزيسين سبک های راک، بلوز و آر اند بی و راجر هاجسون خواننده و موزيسين پراگرسيو راک و عضو پيشين گروه سوپرترمپ برخی چهره هايی هستند که به صورت جداگانه طی سه هفته مملو از موسيقی در شهر مونرو به روی صحنه می روند.


اگرچه در چندين سال اخير، تنوع ژانرهای موسيقی در رويداد فرهنگی مونرو افزايش چشم گيری يافته، اما کماکان اين جاز است که در کانون توجهات موزيک دوستان در سواحل درياچه ژنو قرار می گيرد.

اين دوره از جشنواره جاز مونرو تا روز ۲۷ ژوييه (پنجم مردادماه) ادامه خواهد يافت و با برگزاری مراسم اختتاميه و انتخاب بهترين موزيسين ها به کار خود پايان خواهد داد.


در سال های اخير اتمام اين جشنواره معمولأ با انتشار آلبومی از گزيده موزيک های مونرو همراه بوده است که تحت عنوان «لايو در مونرو» روانه بازار می شود.


از ديگر چهره های اسطوره ای جاز که در چهار دهه فعاليت اين جشنواره با حضور خود، به ثقل فستيوال مونرو افزوده اند می توان به وين شورتر، جان مک لافلين، مکس روچ، وينتون مارساليس، و مايلز ديويس اشاره کرد.


XS
SM
MD
LG