لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۱

تمايل روسيه به از سرگيرى مذاکرات هسته اى با ايران


ديدار على لاريجانى دبير شوراى عالى امنيت ملى و ايگور ايوانف، همتاى روسى وى
ديدار على لاريجانى دبير شوراى عالى امنيت ملى و ايگور ايوانف، همتاى روسى وى

اظهار نظرهای متفاوت در خصوص برنامه اتمی تهران روز یکشنبه نیز ادامه یافت.


در پی گفت و گوهای فشرده بین علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و مقامات بلندپایه مسکو از جمله ولادیمیر پوتین، ريیس جمهوری روسیه، کرملین از تمایلش به ازسرگیری مذاکرات در خصوص پرونده اتمی ایران سخن گفت.


در همین حال، مقامات جمهوری اسلامی از جمله محمود احمدی نژاد، و غلامعلی حداد عادل به انتقاد از عملکرد شورای امنیت سازمان ملل در صدور قطعنامه علیه ایران پرداختند.


توافق هاى تازه


درحالی که پرونده ایران در شورای امنیت، مراحل تصمیم گیری برای اعمال تحریم ها را پشت سر می گذارد، مسکو از احتمال بازگشت مجدد به گفتگوهای ۱+۵ سخن به میان آورد. سرگی لاورف، وزیر امور خارجه روسیه، روز شنبه و به دنبال دو دوره گفتگوهای چند ساعته با علی لاریجانی مذاکره کننده ارشد اتمی ایران گفت که در این خصوص به توافقی دست یافته اند.


آقای لاورف گفت: «موافقت کرده ایم که به تماس هایمان در آینده ادامه دهیم و سعی خواهیم کرد به هدف مشترکمان، یعنی ازسرگیری گفتگوهای شش جانبه دست یابیم. به ایران پیشنهادهایی در خصوص ازسرگیری گفت و گوها شده است و ایران نیز به آنها پاسخ مثبت داده است.»


شورای امنیت سازمان ملل در حال حاضر بررسی پیش نویس قطعنامه ای را به پیشنهاد تروئیکای اروپایی در دست دارد که بر اساس آن، در صورت عدم گردن نهادن تهران به درخواست توقف غنی سازی اورانیوم، مجموعه ای از تنبیهات، متوجه جمهوری اسلامی خواهد شد. این تنبیهات شامل فسخ قراردادهای نظامی و تاسیسات اتمی نیز می شود؛ مساله ای که روسیه را به عنوان یکی از شرکای بزرگ تجاری ایران متحمل ضررهای مالی سنگینی خواهد ساخت.


احمدى نژاد: «شرم آور است!»


همزمان با این اظهارات و مذاکرات ِ فشرده علی لاریجانی با بلندپایه ترین مقامات روس، امروز محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی در اجلاس مجالس آسیایی در تهران شورای امنیت سازمان ملل و صدور قطعنامه علیه ایران را به شدت به باد انتقاد گرفت.


غرب می گوید که جمهوری اسلامی به علت سالها مخفی کاری در خصوص فعالیت های اتمی خود، اعتماد جهانی را نسبت به صلح آمیز بودن برنامه هسته ایش سلب کرده.
آقای احمدی نژاد گفت: «بسیار شرم آور است که شورای امنیت سازمان ملل که باید مدافع حقوق و امنیت کشورها باشد برای دولتهایی که مطابق قانون بدنبال تولید سوخت هسته ای هستند و با قصد تامین انرژی و با مقاصد صلح آمیز عمل می کنند پرونده تشکیل می دهد و آنها را تهدید می کند.»


غرب می گوید که جمهوری اسلامی به علت سالها مخفی کاری در خصوص فعالیت های اتمی خود، اعتماد جهانی را نسبت به صلح آمیز بودن برنامه هسته ایش سلب کرده و پیش از ادامه اين برنامه می بایست با توقف غنی سازی اورانیوم، یک دوره اعتمادسازی بین المللی انجام دهد؛ در غیر این صورت جمهوری اسلامی، به گفته اروپا و آمریکا، باید چشم براه مجازات های شورای امنیت باشد.


ایران اما با رد این اتهام و پافشاری بر صلح آمیز بودن اهدافش همواره بر صلح آمیز بودن برنامه های اتمیش تاکید کرده و همچنین ادعا کرده که برای مواجهه با هر تحریمی نیز آماده است.


بازار جديد انرژى


بسیاری از کارشناسان بر این باورند که تهران اکنون با محتمل تر شدن اعمال تحریم ها، بازار فروش انرژی خود را بیشتر در آسیا دنبال می کند. سخنان امروز غلامعلی حداد عادل رئیس مجلس شورای اسلامی در اجلاس مجالس آسیایی در تهران نمونه ای از این قصد ارزيابى شده است.


آقای حداد عادل گفت: «توانمند شدن علمی ایران در مراحل تولید سوخت هسته ای برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای نیز با این نگرش بوده است که این توانمندی با توجه به مقررات بین المللی بتواند در خدمت کشورهای همسایه و قاره آسیا قرار گیرد.»


در این میان و با نزدیکتر شدن موعد تصویب قطعنامه تنبیهی علیه ایران، مسکو و پکن که از شرکای اصلی تجاری ایران هستند، بر نرم تر شدن مفاد قطعنامه اصرار می ورزند و از دیگر سو واشینگتن خواهان سخت تر شدن مجازات ها علیه ایران شده است.


XS
SM
MD
LG