لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۶

آرامش به بیروت بازگشته است


حکومت نظامی از غروب پنج شنبه تا ساعت ۶ بامداد روز جمعه به وقت محلی برقرار بود.
حکومت نظامی از غروب پنج شنبه تا ساعت ۶ بامداد روز جمعه به وقت محلی برقرار بود.

با وجود پایان یافتن حکومت نظامی در بيروت، در صبح روز جمعه، آرامش در خيابان های بيروت حاکم است.

حکومت نظامی از غروب پنج شنبه تا ساعت ۶ بامداد روز جمعه به وقت محلی برقرار بود. در روز جمعه، تعدادی از فروشگاهها در سطح شهر گشوده شده اند و کار خود را آغاز کرده اند، اما کماکان مدارس و دانشگاهها به دستور دولت، بسته هستند.

درگيری های خيابانی ميان هواداران و مخالفان دولت در بيروت، در روز پنج شنبه دستکم چهار کشته برجای گذاشت و ارتش لبنان هشدار داد که ممکن است چنين درگيريهايی، بار ديگر پايتخت لبنان را به آشوب بکشاند.

ارتش اين کشور روز پنج شنبه به سختی موفق شد تا آشوب خيابانی و درگيری ميان مسلمانان سنی و شيعه را در بيروت کنترل کند. در درگيری های روز پنج شنبه دستکم ۱۵۱ تن مجروح شدند.

يک سخنگوی ارتش لبنان به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما اعلام می کنيم که در حال حاضر همه چيز تحت کنترل است. اگر تحول تازه ای رخ ندهد، غروب روز جمعه حکومت نظامی نخواهيم داشت. اما اگر تغييری رخ دهد، ما در ساعات پيش رو حکومت نظامی اعلام خواهيم کرد.»


«ما اعلام می کنيم که در حال حاضر همه چيز تحت کنترل است. اگر تحول تازه ای رخ ندهد، غروب روز جمعه حکومت نظامی نخواهيم داشت. اما اگر تغييری رخ دهد، ما در ساعات پيش رو حکومت نظامی اعلام خواهيم کرد.»سخنگوی ارتش لبنان

به گفته اين سخنگوی ارتش لبنان، نيروهای نظامی اين کشور از زمان آغاز درگيريها روی پنج شنبه تاکنون، ۲۰۰ نفر را بازداشت کرده اند.


درگيری های روز پنج شنبه که ميان دانشجويان هوادار دولت و حاميان گروه حزب الله رخ داد، بزرگترين درگيری خشونت بار خيابانی در لبنان از پايان جنگ داخلی اين کشور در سال ۱۹۹۰ ميلادی تا کنون بود و به نگرانی ها درباره آغاز دوباره جنگ داخلی در لبنان دامن زده است.


بعد از اينکه ارتش موفق شد کنترل خيابان های پايتخت را به دست بگيرد و حکومت نظامی اعلام کند، سيد حسن نصرالله رهبر گروه حزب الله لبنان، از هواداران خود خواست که مقرارت منع آمد و شد نظامی وضع شده توسط ارتش لبنان در بيروت را رعايت کنند.

رهبر حزب الله در يک پيام تلويزيونی برخی احزاب را متهم کرد که «درصدد تجزيه کشور» هستند و می کوشند تا «جنگ خيابانی» راه بياندازند.

آقای نصرالله گفت: «برخی تک تيراندازان به بيروت فرستاده شده اند و هويت آنها به زودی اعلام می شود و تحت تعقيب قرار خواهند گرفت.»

تلويزيون المنار، وابسته به گروه حزب الله لبنان، مردان مسلح نزديک به سعد الحريری، رهبر اکثريت مجلس لبنان را عامل اين تيراندازی های روز پنج شنبه دانسته است.

گروه هايی چون حزب الله که مخالف دولت در لبنان هستند، خواهان برگزاری زودهنگام انتخابات پارلمانی و سرنگونی دولت فواد سينيوره، نخست وزير لبنان، هستند.

همزمان در اجلاس پاريس که با هدف جمع آوری کمکهای بين المللی برای بازسازی لبنان برگزار شد، روز پنج شنبه ژاک شيراک، رييس جمهوری فرانسه اعلام کرد که کشورها و نهادهای بين المللی حاضر در اين اجلاس وعده داده اند که معادل هفت ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلار کمک مالی و وام برای بازسازی لبنان به دولت اين کشور کمک کنند.

فواد سينيوره، نخست وزير نيز که برای شرکت در اين کنفرانس، در پاريس به سر می برد، از همه مردم خواست تا خود را از درگيری ها و آشوب ها دور نگه دارند.

ايالات متحده آمريکا نيز بلافاصله پس از آغاز درگيری ها از همه مردم لبنان خواست تا آرامش خود را حفظ کنند.


XS
SM
MD
LG