لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۲

نشست تعیین آینده لیبی «بدون قذافی» در لندن برگزار می‌شود


هیلاری کلینتون در مقر دولت بریتانیا پیش از آغاز نشست لندن درباره آینده لیبی
هیلاری کلینتون در مقر دولت بریتانیا پیش از آغاز نشست لندن درباره آینده لیبی
در حالی که نمایندگان بیش از ۴۰ دولت و سازمان بین‌المللی روز سه‌شنبه بعدازظهر در لندن، پایتخت بریتانیا، گرد هم می‌آیند تا درباره آینده لیبی «بدون قذافی» تصمیم بگیرند، ایتالیا و بریتانیا پیشنهاد تبعید رهبر این کشور را مطرح کرده‌اند.

با این حال غیبت روسیه در این نشست بسیار محسوس خواهد بود. روسیه که در شورای امنیت سازمان ملل به قطعنامه لیبی رای ممتنع داد اخیرا چنین اظهار نظر کرده است که فعالیت نظامی بین‌المللی در لیبی از حکم سازمان ملل «در حال فراتر رفتن است».

در همین حال شورشیان لیبی که یک ماه و نیم پیش علیه حکومت معمر قذافی سر برداشتند از حمایت هوایی نیروهای ائتلافی جسارت یافته و پس از تصرف دوباره شهرهای استراتژیک اجدابیا و راس لانوف اکنون به سوی شهر سرت، زادگاه قذافی، پیش می‌روند.

پیش از آغاز نشست لندن، ایتالیا که تا پیش از این با لیبی رابطه حسنه طولانی داشته بسته‌ای پیشنهادی ارائه کرده که از جمله مفاد آن می‌توان به «آتش‌بس سریع، تبعید قذافی، و مذاکره شورشیان و سران قبایل لیبی» اشاره کرد.

پیشنهاد تبعید دیکتاتور لیبی از سوی وزیر خارجه بریتانیا در گفت‌وگو با شبکه خبری بی‌بی‌سی نیز مورد استقبال قرار گرفته و راهی برای کنار گذاشتن معمر قذافی شمرده شده است.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، تاکید کرده است که کشورش خواستار کناره‌گیری قذافی از قدرت است، اظهار نظری که پیشتر از سوی نخست وزیر بریتانیا نیز بارها مطرح شده است.

در حالی که ساعاتی بیشتر تا آغاز نشست لندن باقی نمانده است، خبرگزاری رویترز نیز از قول سوزان رایس، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل، می‌گوید که دولت باراک اوباما احتمال رساندن اسلحه به شورشیان لیبی برای مبارزه با نیروهای معمر قذافی را رد نکرده است.

همچنین این خبرگزاری از قول یک مقام آمریکایی می‌گوید احتمال دارد ۳۳ میلیارد دلار از اموال مسدودشده لیبی در اختیار شورشیان این کشور قرار گیرد.

در نشست سطح بالای لندن برای تعیین آینده لیبی علاوه بر هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، و وزرای خارجه ۴۰ کشور دیگر، دبیرکل سازمان ملل، رئیس سازمان ناتو، و همین طور نخست وزیر قطر شرکت خواهند داشت.

به نظر می‌رسد که کشور قطر روزبه‌روز نقشی پررنگ‌تر را در تعیین وضعیت لیبی بر عهده می‌گیرد. این کشور روز دوشنبه گذشته اعلام کرد که برای معامله نفت شرق لیبی با شورشیان این کشور به توافق رسیده است.

اما افزایش کمک‌های بشردوستانه به مناطق جنگ‌زده لیبی و همین طور آغاز فرایندی سیاسی که مردم لیبی به‌واسطه آن بتوانند خود در مورد آینده خود تصمیم بگیرند از جمله موضوعات مورد بحث در این نشست معرفی شده است.

در همین حال خبرگزاری رویترز از دیدار ویلیام هیگ با یکی از اعضای «شورای ملی لیبی» به نام محمود جبرئیل پیش از آغاز نشست لندن خبر داده است. قرار است هیلاری کلینتون نیز پیش از آغاز نشست با او دیدار کند.
XS
SM
MD
LG