لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۶

سازمان ملل بار دیگر خشونت در لیبی را محکوم کرد؛ «هزاران کشته یا زخمی»


ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل
ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل
کمیسیون عالی حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حملات نیروهای معمر قذافی به معترضان در کشور لیبی به نقل از «منابع» خود از احتمال وجود «هزاران کشته یا زخمی» خبر داد.

دیدبان حقوق بشر اوایل هفته جاری از کشته شدن دست‌کم ۲۳۳ نفر در جریان ناآرامی‌های لیبی خبر داده بود، و مدیر بیمارستان بنغازی نیز گفته بود که دست‌کم ۲۰۲ نفر تنها در این شهر جان خود را از دست داده‌اند.

بیانیه اخیر سازمان ملل در حالی صادر شده است که قرار است امروز جمعه رهبران جهان درباره تحریم ویژه و فوری لیبی در واکنش به حوادث اخیر در این کشور به بحث و گفت‌وگو بنشینند.

بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد، نیز روز چهارشنبه در کنفرانسی خبری گفته بود که تمامی اقدامات برای توقف کشتار در ليبی و جلوگيری از هرگونه خشونت عليه شهروندان اين کشور در دستور کار قرار دارد.

در همین حال خبرگزاری رویترز خبر می‌دهد که تقریبا تمام چاه‌های نفت در شرق شهر راس لانوف لیبی در دست معترضان لیبیایی است و پالایشگاه این شهر هنوز با ۲۵ درصد ظرفیت خود به کار ادامه می‌دهد.

این خبرگزاری به نقل از یک مهندس شرکت نفت لیبی در شهر راس لانوف می‌گوید که دولت معمر قذافی دیگر هیچ کنترلی بر چاه‌های نفت این منطقه و خود منطقه ندارد.

بسیاری از چاه‌های نفت لیبی در شرق این کشور و در حوالی شهر بنغازی قرار دارد که منشاء تمام اعتراضات لیبی علیه حاکم دیکتاتور آن نیز بوده است.

ناآرامی‌هایی که حدود یک هفته پیش در اعتراض به حکومت معمر قذافی در شهر بنغازی آغاز شد هم‌چنان در این کشور ادامه دارد و خبرگزاری‌ها از گسترش آن به سوی پایتخت این کشور، تریپولی، خبر داده‌اند که تاکنون تحت کنترل نیروهای حکومتی باقی مانده است.

در همین حال دولت‌های خارجی سخت در تلاش‌اند تا شهروندان خود را از کشور لیبی پیش از بالا گرفتن ناآرامی‌ها در آن خارج کنند. گفته می‌شود که حدود یک و نیم میلیون خارجی در کشور لیبی به سر می‌برند.

به گزارش شبکه خبری سی‌‌ان‌ان، به دنبال همین تلاش‌ها روز جمعه یک کشتی بریتانیایی با ۲۰۷ مسافر بندر بنغازی را ترک کرده و انتظار می‌رود که یک کشتی آمریکایی نیز ساعاتی دیگر با دست‌کم ۲۷۵ مسافر از تریپولی به راه بیفتد.

معمر قذافی، رهبر ليبی، که هم‌چنان از کناره‌گیری از قدرت سر باز می‌زند روز پنج‌شنبه در يک گفت‌وگوی تلفنی که از تلويزيون دولتی این کشور پخش مستقيم شد تصریح کرد که «القاعده» و «جوانان تحت تاثير مواد مخدر» مسئول ناآرامی‌های اخیر در ليبی هستند.
XS
SM
MD
LG