لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۰

نظرسنجی: دخالت نظامی در لیبی چندان طرفدار ندارد


سران دو کشور ایتالیا و فرانسه حامیان اصلی دخالت نظامی در لیبی بوده‌اند
سران دو کشور ایتالیا و فرانسه حامیان اصلی دخالت نظامی در لیبی بوده‌اند
بنا بر نظرسنجی تازه‌ای که روزنامه فایننشال تایمز انجام داده است، دخالت نظامی نیروهای بین‌المللی در لیبی نتوانسته است حمایت اکثریت مردم در کشورهای اصلی ائتلاف را به خود جلب کند و حتی در کشورهای آمریکا و ایتالیا غالب شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی با دخالت نظامی در لیبی مخالف‌اند.

نظرسنجی روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز و موسسه «هریس» که به صورت آن‌لاین در شش کشور انجام شده نشان می‌دهد که در میان پاسخ‌دهندگان آمریکایی ۳۷ درصد با دخالت نظامی در لیبی مخالف و ۳۲ درصد با این عملیات موافق هستند. در ایتالیا مخالفان این عملیات ۴۹ درصد و موافقان فقط ۲۹ درصد از پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی را تشکیل می‌دهند.

بیشترین میزان افراد موافق در فرانسه مشاهده شده که ۴۰ درصد هستند و در مقابل ۳۱ درصد از پاسخ‌دهندگان فرانسوی به این نظرسنجی مخالف دخالت نظامی در لیبی‌اند. در آلمان که دولت آنگلا مرکل در ائتلاف نظامی علیه لیبی شرکت نکرده است حدود ۳۹ درصد مخالف دخالت نظامی و ۳۴ درصد با آن موافق هستند.

در بریتانیا موافقان و مخالفان به ترتیب با ۳۷ درصد و ۳۶ درصد تقریبا برابری می‌کنند. در اسپانیا نیز تنها بخش بسیار ناچیزی از افکار عمومی با دخالت نظامی در لیبی موافق است.

در نظرسنجی که توسط روزنامه فایننشال تایمز و موسسه «هریس» انجام شده است در فاصله ۳۰ مارس تا ۴ آوریل نظر بیش از شش هزار نفر از شهروندان بالغ این شش کشور ثبت شده است.

بخش عمده‌ای از پاسخ‌دهندگان ایتالیایی می‌گویند که با هر گونه دخالت‌ نظامی در نقاط دیگر جهان مخالف هستند. به نظر می‌رسد که این دیدگاه در مخالفت با ماجراجویی‌های نظامی در کشورهای خارجی ادامه روندی است که در گذشته نیز در ایتالیا به چشم می‌خورد. ائتلافی از صلح‌طلبان در طیف چپ‌گرا‌ها، انزواطلبان در طیف راست افراطی و همین طور گروه‌های مذهبی و کاتولیک همواره با مداخله نظامی دولت ایتالیا مخالف بوده‌اند.

به نوشته روزنامه فایننشال تایمز، نظرسنجی تازه‌ای که پس از تصمیم سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر ایتالیا، به پیوستن به ائتلاف نظامی علیه لیبی توسط روزنامه ایتالیایی کوریره دلاسرا انجام شده نشان می‌دهد که ۷۶ درصد از مردم ایتالیا با این اقدام مخالف‌اند و فقط ۱۹ درصد از آن حمایت می‌کنند.

یافته‌های این نظرسنجی به خوبی وجود شکاف بین احزاب گوناگون در دولت ائتلافی سیلویو برلوسکونی را نشان می‌دهد. «لیگ شمالی»، حزب مهم و دست راستی تندرو، در دولت ائتلافی ایتالیا به شدت از تغییر موضع نخست وزیر تحت فشار دولت‌های آمریکا و فرانسه خشمگین است. پارلمان این کشور قرار است به زودی سیاست‌های دولت در قبال بحران لیبی را به بحث بگذارد و حزب دست راستی «لیگ شمالی» قصد دارد با پیشنهاد لایحه‌ای مدت زمان مشارکت ایتالیا در عملایت نظامی در لیبی را محدود کند.

نظرسنجی انجام شده توسط روزنامه فایننشال تایمز و موسسه «هریس» همچنین نشان می‌دهد که در مجموع افکار عمومی در آمریکا و کشورهای مهم اروپای غربی به روش دخالت نظامی در نقاط دیگر جهان تمایل چندانی ندارد. فقط در اسپانیا درصد ناچیزی از پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی از ایده دخالت نظامی با هدف حمایت از جان غیرنظامیان در کشورهای دیگر از جمله یمن، سوریه، بحرین و ایران حمایت کرده‌اند.

در عین حال افکار عمومی اسپانیا تنها موردی است که بر اساس آن آمریکا «بزرگ‌ترین تهدید برای ثبات جهانی» تلقی می‌شود. ۲۰ درصد از پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی در اسپانیا چنین نظری دارند. در کشورهای آمریکا، آلمان و بریتانیا اکثر پاسخ‌دهندگان دولت کره شمالی را بزرگ‌ترین خطر برای امنیت جهان می‌دانند و در فرانسه و ایتالیا اکثریت معتقدند که دولت ایران بزرگ‌ترین تهدید بین‌المللی است.

تعداد مشابهی نیز در فرانسه چین را در کنار ایران بزرگ‌ترین تهدید بین‌المللی تلقی کرده، ولی در آمریکا فقط ۱۰ درصد از پاسخ‌دهندگان چنین حدی از خطر را برای دولت چین قائل هستند.
XS
SM
MD
LG