لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۱

اولین حضور قذافی در انظار پس از دو هفته؛ «تصرف فرودگاه مصراته»


تصویری که تلویزیون لیبی از معمر قذافی در روز چهارشنبه نشان داده است
تصویری که تلویزیون لیبی از معمر قذافی در روز چهارشنبه نشان داده است
یک روز پس از آن که شورشیان لیبی از تصرف فرودگاه شهر استراتژیک مصراته در غرب این کشور خبر دادند، خبرگزاری‌ها روز پنج‌شنبه از اولین حضور معمر قذافی در برابر دوربین‌ها پس از دو هفته خبر می‌دهند.

آقای قذافی، رهبر لیبی، از تاریخ ۳۰ آوریل که در حمله نیروهای ناتو به ساختمانی در شهر طرابلس یک پسر و سه نوه‌اش را از دست داد تاکنون در انظار دیده نشده بود. قذافی و همسرش از این حمله جان سالم به دربردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تلویزیون دولتی لیبی روز پنج‌شنبه معمر قذافی را در دیدار با برخی از مقامات حکومتی این کشور در یک هتل در شهر طرابلس نشان داده است.

رویترز از قول خبرنگاران خود که در همان هتل اقامت دارند می‌گوید آنها خود حاکم لیبی را ندیده‌اند، اما «چند اتاق هتل روز چهارشنبه اشغال و بسته بوده است».

خبر حضور معمر قذافی در انظار دو روز پس از آن منتشر می‌شود که منابع خبری از چندین حمله نیروهای سازمان آتلانتیک شمالی، ناتو، به محل زندگی او اطلاع دادند.

به دنبال این حملات، مقام‌های دولت ليبی اعلام کردند که در جريان حمله روز سه‌شنبه نيروهای ناتو، چهار تن از فرزندان قذافی زخمی شده‌اند که حال دو تن از آنها وخيم گزارش شد.

در همین حال این خبرگزاری از بروز دست‌کم دو انفجار در طرابلس در نخستین ساعات روز پنج‌شنبه خبر می‌دهد و آنها را نتیجه حملات نیروهای ناتو به پایتخت لیبی عنوان می‌کند.

اما روز چهارشنبه شورشیان انقلابی لیبی از تصرف فرودگاه شهر مصراته در غرب این کشور خبر دادند. این شهر از آنجا که تنها شهر در دست شورشیان در غرب کشور است از اهمیتی استراتژیک برای آنها برخوردار است.

این شورشیان همچنین خبر دادند که در حمله خود به فرودگاه مصراته مقادیر فراوانی اسلحه و مهمات به دست آورده‌اند.

در حالی که تاکنون هزاران نفر در لیبی در نتیجه نبرد میان نیروهای دولتی و شورشیان انقلابی جان خود را از دست داده‌اند، به گفته بسیاری از تحلیل‌گران جنگ در میان دو طرف به بن‌بست رسیده است.

از سویی شورشیان لیبی شهر بنغازی و دیگر شهرهای شرق کشور را که منابع مهم نفت را در خود دارند تصرف کرده‌اند، و از سوی دیگر نیروهای قذافی پایتخت و تقریبا تمام غرب کشور را هم‌چنان در تصرف خود دارند.
XS
SM
MD
LG