لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۸

عزاداری محرم، بعد از ساعت ۱۲ شب ممنوع شد


عزاداری به مناسبت سالگرد کشته شدن امام سوم شیعیان از روز یکشنبه آغاز می شود.
عزاداری به مناسبت سالگرد کشته شدن امام سوم شیعیان از روز یکشنبه آغاز می شود.

در آستانه آغاز ماه محرم و عزاداری سنتی برخی در ايران به مناسبت سالگرد کشته شدن سومين امام شعيان، چندين نهاد حکومتی در ايران از محدوديت های تازه ای برای هيات های مذهبی خبر داده اند.

تشکيل شورای هيات های مذهبی، نظارت بر تکثير و توزيع سی دی های مذهبی، ممنوعيت فعاليت هيات های مذهبی پس از ساعت نيمه شب، برخورد با نصب شمايل های مذهبی و همچنين «برخورد با ادوات موسيقی مورد استفاده در هيات های مذهبی»، از جمله اقداماتی است که سازمان تبليغات اسلامی، وزارت ارشاد و نيروی انتظامی از آن خبر داده اند.

شورای هيات های مذهبی

در حالی که چندين هزار هيات مذهبی از روز شنبه و همزمان با محرم، برگزاری مراسم مذهبی را آغاز می کنند، مقامات جمهوری اسلامی تلاش های تازه ای را برای کنترل امور اين هيات ها آغاز کرده اند.


«توجه شورای هيات های مذهبی به حساسيت مراجع درباره نحوه برگزاری مراسم محرم و جلوگيری از بدعت ها و رواج خرافات موجب بروز خدمات ارزنده ای در حوزه دينی خواهد شد.»
رییس سازمان تبلیغات

رييس سازمان تبليغات اسلامی، از نهادهايی که زير نظر ولی فقيه فعاليت می کند، روز جمعه از تشکيل «شورای هيات های مذهبی سراسر کشور» خبر داد و گفت: «توجه شورای هيات های مذهبی به حساسيت مراجع درباره نحوه برگزاری مراسم محرم و جلوگيری از بدعت ها و رواج خرافات موجب بروز خدمات ارزنده ای در حوزه دينی خواهد شد.»


در کميته ای که از سوی سازمان تبليغات اسلامی و با هدف کنترل و نظارت بر هيات های مذهبی تشکيل شده است، نمايندگانی ازوزارت بازرگانی، آتش نشانی، جامعه انجمن های اسلامی، سازمان انتقال خون، بسيج، اداره کل چاپ و نشر وزارت ارشاد، شورای سياست گذاری ائمه جمعه، صدا و سيما، در کنار مشاور مذهبی رييس سازمان تبليغات اسلامی و معاون سياسی وزارت اطلاعات درباره چگونگی نظارت و کنترل هيات های مذهبی سراسر کشور تصميم گيری می کنند.


حجت الاسلام مهدی خاموشی، همچنين از هياتهای مذهبی خواست که در ايام محرم از نصب هرگونه شمايل پرهيز کنند. وی دليل چنين تصميمی را مخالفت اغلب مراجع با چنين شمايل هايی عنوان کرده و گفت: «اغلب مراجع نصب شمايل در ايام محرم را جايز نميداند و بر همين اساس نيز توجه به سنتها و فرهنگ خودی و روش صحيح عزاداری حسينی بايد سرلوحه قرار گيرد.»

پلیس مذهبی

همزمان در تهران که بر اساس آمارهای ارائه شده بيش از ده هزار هيات مذهبی در طول شب های محرم در آن فعال اند، نيروی انتظامی مقرارت تازه ای را در مورد اين هيات ها به اجرا می گذارد. به گفته فرمانده اين نيرو در شهر تهران، شش هزار نفر با عنوان «هميار مذهبی پليس» قرار است بر فعاليت های هيات های مذهبی نظارت کنند.

اين افراد که با معرفی هيات های مذهبی و توسط سازمان تبليغات، وزارت ارشاد و نيروی انتظامی گزينش شده اند در هفته های اخير آموزش های ويژه ای در ارتباط با نحوه فعاليت مورد نظر هيات های مذهبی را گذرانده اند.

به گفته احمد رضا رادان، «نيروی انتظامی تهران بزرگ مراقبت های لازم را برای جلوگيری از قمه زنی و


حجت الاسلام مهدی خاموشی، همچنين از هياتهای مذهبی خواست که در ايام محرم از نصب هرگونه شمايل پرهيز کنند.

يا کارهای خلاف شعائر مذهبی نيز در دستور کار خود قرار داده است و کليه هيات های مذهبی در پايتخت بايد حداکثر تا ساعت ۲۴ به کار خود پايان دهند.»


روزنامه جمهوری اسلامی نيز در شماره روز شنبه خود به نقل از فرمانده نيروی انتظامی استان تهران از اجرای «طرح های ترافيکی و اطلاعاتی» در مورد هيات های مذهبی در استان تهران خبر داده است.


ممنوعیت برای موسیقی


به گفته رضا زارعی، بعضی افراد در اين مراسم، «برخی قواعد و ارزش های اسلامی و مذهبی» را رعايت نمی کنند و به همين دليل، نيروی انتظامی با برخی از مواردی که آنها را «غير ارزشی» می داند برخورد خواهد کرد.


برخورد با قمه زنی، نقاشی چهره امامان شيعه و استفاده از ادوات موسيقی که به تاييد وزارت ارشاد نرسيده است، بخشی از موارد «ضد ارزشی» است که فرمانده انتظامی تهران از آنها نامبرده است.

به گفته رضا زارعی پليس هم چنين امسال کليه دسته های عزاداری را همراهی خواهد کرد.

نظارت بر تکثير سی دی های مذهبی


همزمان مدير کل ارشاد قم و مشاور وزير ارشاد خواستار افزايش نظارت بر تکثير سی دی های مداحی شده است.

حميد رسايی بسياری از مراکزی توزيع و تکثير سی دی های مذهبی را متهم کرد که «در ظاهر به فعاليت های فرهنگی مشغول هستند، ولی بخش عمده نيات آنها فعاليت اقتصادی است و از اين رو استفاده از چنين ابزاری گاهی با تحريف صورت ميگيرد.»

مشاور وزير ارشاد با اشاره به تصاوير نقاشی شده از امامان شيعه و برخی از شخصيت های مذهبی حال حاضر، چنين کاری را «تحريف» خوانده است.


XS
SM
MD
LG