لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۴

نشست احتمالی ایران، عراق و سوریه در آیینه رسانه ها


يکی از روزنامه های پر تيراژ روسی نوشته است که آمريکا در نهايت برای تامين آينده عراق مجبور خواهد شد با ايران بر سر مسئله اتمی اين کشور همکاری کند.
يکی از روزنامه های پر تيراژ روسی نوشته است که آمريکا در نهايت برای تامين آينده عراق مجبور خواهد شد با ايران بر سر مسئله اتمی اين کشور همکاری کند.
احتمال برپايی نشست دولتمردان سه کشور ايران، عراق و سوريه در تهران، در بسياری از رسانه های جهان، رويدادی بسيار مهم توصيف شده است.

آن گونه که مانی کسروی، گزارشگر راديو فردا در شهر مسکو گزارش می دهد، کارشناسان سياسی روسيه، معتقدند که دعوت رسمی ايران از رييس جمهوری عراق و سفر احتمالی وی به تهران می تواند پيامدهای مثبت بسياری برای منطقه در پی داشته باشد.

اين کارشناسان سه شنبه شب با شرکت در ميزگردی که توسط شبکه تلويزيونی RTR روسيه برگزار شد، با توجه به برگزاری احتمالی اجلاس روسای جمهوری ايران، عراق و سوريه تاکيد کردند که ايران می تواند نقش مثبتی در حل مشکلات عراق ايفا کند.

بنا به اين گزارش رييس انيستيتو تحقيقات استراتژيک در روسيه معتقد است که ايران به برقراری ثبات در منطقه خاورميانه علاقه مند است و به همين دليل به حل مساله عراق کمک خواهد کرد.

وچسلاو نيکونوف، يکی از مشاوران ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه نيز با اشاره به سفر احتمالی رييس جمهوری عراق به ايران گفته است اين سفر نشان دهنده علاقه ايران به بهبود مواضع خود در خاورميانه به عنوان يکی از بازيگران اصلی صحنه سياست در منطقه است.

راسيسکا گازيتا، يکی از روزنامه های پر تيراژ روسی نيز نوشته است که آمريکا در نهايت برای تامين آينده عراق مجبور خواهد شد با ايران بر سر مساله اتمی اين کشور همکاری کند.

روزنامه «برلينرسايتونگ» به مناسبات نزديک ايران، سوريه و عراق اشاره کرده و در مقاله ای نوشته است که اين سه کشور گام مهمی به جلو برداشته اند.

اين نشريه که منعکس کننده نظرات رسمی کرملين است، وظيفه فعلی جورج بوش را «حفظ حيثيت آمريکا در عراق» توصيف کرده و نوشته است که واشينگتن هنوز نمی خواهد بپذيرد که نفوذ روحانيون ايرانی در عراق بيش از سربازان آمريکايی است.


نويسنده اين روزنامه معتقد است که آمريکا در نهايت ناچار خواهد شد تا از اصرار بر تحريم ايران دست بکشد و با اين کشور برای ايجاد ثبات در عراق همکاری کند.

همچنين به گزارش شهرام ميريان، گزارشگر راديو فردا در آلمان، روزنامه «برلينرسايتونگ» به مناسبات نزديک ايران، سوريه و عراق اشاره کرده و در مقاله ای نوشته است که اين سه کشور گام مهمی به جلو برداشته اند.

نويسنده اين روزنامه، ديدار مقام های رسمی اين سه کشور را در جهت ايجاد خاورميانه جديدی می نامد که کاملا با آن تصويری که آمريکا برای خود مجسم کرده متفاوت است.

روزنامه «هاندرزبلات» در مقاله ای با عنوان اولويت ها در خاور ميانه نوشته است، سياست غرب در برابر منطقه خاورميانه مدت ها با اشتباهات زيادی همراه بود.

نويسنده اين روزنامه معتقد است آمريکا با اولويت دادن به افغانستان، عراق و سپس ايران مساله فلسطين و اسراييل را به طور کلی از اولويت ها خود خارج کرده است، اما در حال حاضر دنيای غرب به اين نتيجه رسيده که نمی تواند به ايران فشار بياورد چرا که به همکاری اين کشور در افغانستان و عراق نياز دارد.

روزنامه «تاگ سايتونگ» نيز با طرح اين ادعا که کشور های حامی تروريسم به ياری آمريکا در عراق آمده اند، با بيان اين پرسش که آيا رييس جمهوری ايران می تواند به سياستمداری عمل گرا تبديل شود، نوشته است: «يک نکته روشن است و آن اينکه ايران و سوريه نمی خواهند عراق وارد يک جنگ خونين و داخلی شود.»


XS
SM
MD
LG