لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۹

تاکید کلینتون بر ادامه تلاش آمریکا در مذاکرات خاورمیانه


هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه در عین اشاره به سرخوردگی آمریکا از عدم پیشرفت در مذاکرات صلح خاورمیانه گفت که آمریکا «هنوز قطع امید نکرده و همچنان برای دستیابی به راه حل تلاش خواهد کرد».

خانم کلینتون روز جمعه بار دیگر در یک سخنرانی رهبران اسرائیل و فلسطینی را به «نرمش در دیدگاه‌های خود بر سر مسائل حاد و اساسی نزاع خاورمیانه» فراخواند.

او افزود که «واشینگتن شریک منفعل صلح نخواهد بود، اما هیچ راه حلی را نیز به طرفین تحمیل نخواهد کرد».

وزیر خارجه آمریکا شامگاه جمعه در سخنرانی خود در «مرکز سابان برای مطالعات صلح خاورمیانه» وابسته به موسسه پژوهش‌های بروکینگز در واشینگتن و درحالی که اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، سلام فیاض، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطینی، و صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی‌ها، شنونده سخنان او بودند، تلاش کرد تا روند راکد صلح را زنده کند.

در حالی که ایالات متحده سه‌شنبه گذشته از واداشتن اسرائیل به قطع خانه‌سازی در اراضی مورد اختلاف با فلسطینی‌ها انصراف داد، محمود عباس، رئیس تشکیلات فلسطینی، روز پنج‌شنبه تاکید کرد که بدون قطع کامل خانه‌سازی اسرائیلی‌ها هم در شرق بیت‌المقدس و هم در کرانه باختری، مذاکرات جدیدی در کار نخواهد بود.

اما خانم کلینتون در سخنرانی خود در مرکز «سابان» گفت: «ما رو به سوی آینده داریم. تنها به راهی که در برابر ماست چشم دوخته‌ایم. تمرکز ما بر ادامه مداخله آمریکا برای یاری به طرفین برای دستیابی به راه حلی برای وجود دو کشور در کنار یکدیگر است که این (راه حل) نزاع اسرائیلی- فلسطینی را برای همیشه پایان دهد.»

خانم کلینتون اضافه کرد که «اکنون زمان متمرکز شدن بر مسائل حاد در این نزاع است: مرزها، امنیت، یهودی‌نشین‌ها، آب، و پناهندگان [فلسطینی]».

وزیر خارجه آمریکا سپس به برخی از مسائل اساسی که طرفین اسرائیلی- فلسطینی به‌شدت بر سر آنها حساس‌اند اشاره کرد: «درمورد مرزها، هر یک از طرفین باید بدانند که کدام بخش متعلق به اوست. باید بر سر یک مرز توافق کنند، مرزی که امکان کشیدن نقشه مشخص و جدا کردن اسرائیل از فلسطین را فراهم کند.»

هیلاری کلینتون همچنین بار دیگر مسئله مخالفت واشینگتن با خانه‌سازی در سرزمین‌های مورد اختلاف با فلسطینی‌ها را تکرار کرد و گفت: «دیدگاه آمریکا روشن بوده و هست و هرگز نیز تغییر نخواهد کرد؛ ما هیچ گاه حاضر به مشروعیت بخشیدن به خانه‌سازی در یهودی‌نشین‌ها نیستیم و تاکید می‌کنیم که این کار به آینده خود اسرائیل و روند صلح لطمه می‌زند.»

وزیر خارجه آمریکا اذعان کرد که در این راه تنها حمایت کشورش کافی نیست و نیز گفت: «جامعه بین‌الملل نیز نمی‌تواند راه حلی را تحمیل کند، بلکه طرفین خود باید حسن نیت و اراده خود را نشان دهند.»

خانم کلینتون همچنین خبر داد که در روزهای آینده جرج میچل، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه، را دوباره راهی منطقه خواهد کرد تا «پیشنهادهای آمریکا» را به طرفین ارائه کند.

وزیر خارجه آمریکا به فلسطینی‌ها نیز اطمینان داد که پشتیبانی واشینگتن از تلاش برای ساخت کشور مستقل فلسطین گسترش خواهد یافت، «زیرا آمریکا ایمان دارد که استقلال کشور فلسطین درنتیجه مذاکرات امری اجتناب‌ناپذیراست».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای میچل که شامگاه یک‌شنبه راهی اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی می‌شود از کشورهای عرب حامی صلح در منطقه نیز دیدار خواهد کرد.

همزمان محمود عباس برای رایزنی با رهبران کشورهای عرب به سفرهای خود ادامه داده است. آقای عباس گفته است که دیدگاه تشکیلات فلسطینی نظری خواهد بود که در کمیته پیگیری صلح اتحادیه عرب به تصویب برسد.

قرار است که در روزهای آینده، وزرای خارجه سیزده عضو این کمیته در قاهره با حضور خود آقای عباس و به ریاست عمر موسی، دبیرکل اتحادیه عرب، گرد هم آیند.

اتحادیه عرب در ماه‌های اخیر دو بار به آمریکا برای پیشبرد صلح مهلت داده بود. هرچند عمر موسی گفته است که این بار فرصت دیگری در کار نخواهد بود، برخی ناظران می‌گویند که نظر به پیشینه این مذاکرات، سفر روزهای آینده جرج میچل ممکن است که هم زمان تشکیل کمیته پیگیری صلح اتحادیه عرب و هم تصمیم آن را تحت تاثیر قرار دهد.
XS
SM
MD
LG