لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۳

ماموریت سیاسی کامرون: انتقال آرام قدرت به مردم در خلیج فارس


دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، در دیدار با همتای مصری خود در قاهره
دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، در دیدار با همتای مصری خود در قاهره
نخست وزیر بریتانیا در ماموریتی که به نظر می‌رسد هدف اصلی آن فراهم ساختن زمینه انتقال تدریجی قدرت از حکومت‌های موروثی منطقه خلیج فارس به دولت‌های منتخب و نمایندگان مردم باشد در مجلس کویت یادآور شد: «نظام‌های سیاسی که در آن‌ها ابزار تغییر پیش‌بینی نشده، باثبات و بدون تغییر نخواهند ماند.»

طی اولین مرحله از سفر غیرمنتظره‌ای که به نظر می‌رسد با حمایت کامل دولت آمریکا به منطقه صورت گرفته، دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، روز دوشنبه به مصر رفت و علاوه بر ملاقات و گفت‌وگو با رهبران مردم و گروه‌های سیاسی آن کشور، با ژنرال محمد حسین الطنطاوی، رئیس شورای فرماندهی نظامی مصر، ملاقات و مذاکره کرد.

سخنان نخست وزیر بریتانیا در پایان دیدار با فرمانده نظامی مصر که از زمان سقوط مبارک اختیار امور را در آن کشور به دست گرفته، نشان می‌داد که کشور‌های اروپایی و آمریکا ضمن خوش‌بین بودن به انتقال آرام قدرت از نظامیان جانشین مبارک به مردم، همچنان نگرانند که این مرحله انتقالی با تاخیر و در زمانی طولانی‌تر از حد انتظار صورت گیرد.

ماموریت در مصر

چنان چه مبارک همچنان در مصر بر سر کار مانده بود، انتخابات بعدی رئیس جمهوری آن کشور قرار بود در ماه سپتامبر آینده برگزار شود. فرماندهی نظامی حاکم بر مصر در نظر دارد تا شش ماه آینده و تا زمان انجام انتخابات ماه سپتامبر به اداره کشور ادامه دهد.

کشور‌های اروپایی علاقه‌منداند که پیش از برگزاری انتخابات رئیس جمهوری، انتخابات آزاد پارلمانی در مصر برگزار شود. در صورت انجام انتخابات آزاد، ارزیابی میزان حمایت افکار عمومی از گروه‌های سیاسی مصر و سهم قدرت آن‌ها در قوه قانون‌گذاری آسان خواهد شد.

با آگاهی از ترکیب و آرایش سیاسی در قوه قانون‌گذاری، تکلیف ائتلاف‌های سیاسی برای انتخابات رئیس جمهوری نیز روشن‌تر خواهد شد. در یک وضعیت آرمانی، توازن بین ترکیب سیاسی مجلس و گرایش اصلی دولت و به‌خصوص رئیس قوه مجریه، می‌تواند تقویت ریشه‌های یک دموکراسی و رشد آن در مصر، بعد از شصت سال حکومت نظامی، و پیش از آن قرن‌ها حکومت پادشاهی در سرزمین فراعنه را موجب شود.

پیش از انجام دو انتخابات سرنوشت‌ساز، قانون اساسی تازه مصر می‌باید تدوین و طی یک همه‌پرسی به رای گذاشته شود. نخست وزیر بریتانیا طی مذاکرات خود با الطنطاوی به او یادآور شد که جامعه اروپا و آمریکا انتظار دارند که تدوین پیش‌نویس قانون اساسی تازه مصر با مشارکت کامل نمایندگان مردم و در سریع‌ترین زمان ممکن صورت گیرد.

در دیدار با نمایندگان مردم، کامرون به آن‌ها اطمینان داد که مرحله کنونی تغییر در مصر غیرقابل بازگشت است و غرب از استقرار دموکراسی کامل در آن کشور حمایت می‌کند.

نگرانی خاطر عمده غرب در مصر قدرت گرفتن گروه‌های افراطی در پرجمعیت‌ترین کشور خاورمیانه و تحریک بیش از پیش احساسات ضداسرائیلی، بعد از استقرار حکومت پارلمانی در آن کشور است.

انتقال آرام و در عین حال بدون تاخیر قدرت در مصر از نظامیان به نمایندگان مردم و برقراری مناسبات با دولت منتخب در قاهره و حفظ توازن پایدار قوا در منطقه موضوع عمده نگرانی‌ها و در عین پرداختن، به آن، دستور کار روز غرب در منطقه به شمار می‌رود.

پیشگیری از انفجار در خلیج فارس

پس از خاتمه دیدار از مصر نخست وزیر بریتانیا در کویت حضور یافت. سخنان کامرون در مجلس کویت نشان داد که بریتانیا، آمریکا و هم‌پیمانان غربی آن‌ها امکان تکرار تغییرات انفجاری مشابه با شمال آفریقا در خلیج فارس و در نتیجه خارج شدن وضعیت امنیتی منطقه از حدود قابل کنترل را خطری جدی تلقی می‌کنند.

کامرون ضمن اطمینان خاطر دادن به حکومت‌های موروثی منطقه در مورد حمایت غرب، یادآور شد که ادامه وضع موجود با توجه به تغییرات پیش آمده در شمال آفریقا و تحولات قرن بیست و یکم نا‌ممکن است.

دیوید کامرون روز سه‌شنبه در مجلس کویت یادآور شد: «خاورمیانه مرکز با اهمیت تغییرات تاریخ‌ساز کنونی است.» او تلویحا به حکومت‌های منطقه یادآور شد که تغییرات غیر قابل اجتناب است، اگر زمینه تغییرات را آماده نکنید، مردم تغییرات را تحمیل خواهند کرد.

او همچنین تاکید کرد که اسلام و گرایش‌های اسلامی نزد جوانان به خودی خود، خطرناک نیست، افراط‌گرایی است که به دلیل طبیعت وضع موجود در منطقه می‌تواند قدرت بگیرد و خطرناک ظاهر شود.

ایران و اسرائیل

نخست وزیر بریتانیا در عین حال با تخصیص بخش بزرگی از سخنان خود در مجلس کویت به موضوع ایران و اسرائیل تاکید کرد که به جمهوری اسلامی اجازه اخلال در امور منطقه و دست یافتن به بمب اتمی داده نخواهد شد.

در مورد اسرائیل و سازش با فلسطینیان، نخست وزیر بریتانیا خاطرنشان ساخت که اورشلیم پایتخت دو کشور اسرائیل و فلسطین خواهد شد. او همچنین با اشاره به اسرائیل، ضرورت قبول حقوق فلسطینیان و فراهم ساختن زمینه سازش و صلح در خاورمیانه را مورد تاکید قرار داد. سخنان کامرون در حمایت از حقوق فلسطینیان در قبال اسرائیل و مردم منطقه در رویارویی با حاکمان منطقه حاکی از اصرار بر حفظ تعادل بود.

سفر نخست وزیر بریتانیا به منطقه که ظاهرا به بهانه تشویق تجارت تدارک دیده شده بود، با توجه به بحرانی شدن وضعیت در بحرین و لیبی و پیش‌بینی تکرار وضعیت بحرانی در سایر کشور‌های منطقه شکل سیاسی خاص به خود گرفت.

اظهارات بدون ابهام نخست وزیر بریتانیا در پارلمان کویت و تاکید بر این که «مردم (منطقه) گرسنه آزادی سیاسی و اقتصادی‌اند» حاکی از این است که غرب تکرار تغییرات مشابه مصر و تونس را در منطقه خلیج فارس غیر قابل اجتناب می‌بیند.

با توجه به اهمیت غیر قابل انکار منطقه خلیج فارس بر اقتصاد جهانی، غرب مایل است که انتقال قدرت از حکومت‌های موروثی به مردم با آرامش و بدون بروز تاخیر در جریان تولید و صدور نفت و همچنین پرهیز از اخلال در ادامه تجارت خارجی صورت گیرد.

پیام روشن نخست وزیر بریتانیا در مجلس کویت به حاکمان منطقه این بود که تغییرات تاریخی غیر قابل اجتناب است و ضروری است که از فرصت موجود به منظور همراه شدن با موج فراگیر کنونی و پذیرفتن آرمان‌های مردم بهره گرفته شود. در غیر این صورت تغییرات تاریخی را خود مردم به حاکمان دیکته خواهند کرد.
XS
SM
MD
LG