لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۰

رئیس موساد: ایران اتمی الزاما خطری برای موجودیت اسرائیل نیست


تامیر پاردو، مدیر موساد
تامیر پاردو، مدیر موساد
روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز پنج‌شنبه گزارش داد که تامیر پاردو، رئیس کنونی موساد، سازمان جاسوسی اسرائیل، همانند سلف خود معتقد است که «ایران اتمی الزاماً خطری برای موجودیت اسرائیل نیست».

به نوشته این روزنامه چاپ اسرائیل، تامیر پاردو این سخنان را سه‌شنبه شب هفته جاری در همایش سالانه سفرای اسرائیل در جهان، در محل وزارت خارجه این کشور در اورشلیم، بیت‌المقدس، بیان کرده است.

از آنجا که این همایش پشت درهای بسته برگزار شد و صدا یا تصویری از مطالب بیان شده در آن در دست نیست، روزنامه هاآرتص سخنان رئیس موساد را به نقل از شهادت سه نفر از سفیران اسرائیلی حاضر در این کنفرانس نقل کرده است.

سفرای یاد شده به هاآرتص گفته‌اند که تامیر پاردو در این سخنرانی اظهار داشت که «اسرائیل از راه‌های بسیار در حال تلاش برای نابودی برنامه اتمی ایران است، اما اگر ایرانی‌ها به بمب اتمی نیز برسند، این الزاما به مفهوم نابودی کشور اسرائیل نیست».

هاآرتص افزود که رئیس موساد این پرسش را مطرح کرد که «مفهوم خطر برای موجودیت اسرائیل چیست؟ آیا ایران تهدیدی برای اسرائیل است؟ آری. ولی هنگامی که می‌گویند بمب هسته‌ای در دست ایران خطری حیاتی است، آیا معنایش این است که کشور اسرائیل باید بار خود را ببندد و خود را تعطیل شده احساس کند؟ من می‌گویم که چنین نیست. بیش از حد از این عبارت «خطر حیاتی» استفاده می‌کنند».

یکی از سه سفیری که از همایش یاد شده سفیران با روزنامه هاآرتص گفت‌وگو کرده گفته است که «مقصود پاردو این بود که ایران هسته‌ای را نباید خطری برای موجودیت اسرائیل محسوب کرد».

سفیران اسرائیلی که نام‌شان در گزارش هاآرتص محرمانه مانده است، افزوده‌اند که آقای پاردو در همین حال نظراتش را به روشنی در زمینه احتمال حمله نظامی اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران مطرح نکرده است.

به نوشته هاآرتص، در ماه‌های اخیر بحث علنی گسترده‌ای در محافل سیاسی و نظامی اسرائیل در زمینه احتمال حمله اسرائیل به ایران مطرح بوده است.

یکی از عواملی که سخنان او واکنش‌های بسیاری در میان دولتمردان و سیاستمداران اسرائیلی به دنبال آورد، مئیر داگان، رئیس پیشین موساد، بود.

آقای داگان در یک سالی که ریاست موساد را به تامیر پاردو سپرده است، سه بار درباره ایران سخن گفته است و هر سه بار، اظهاراتش موجب واکنش‌های شدید مسئولان دولت کنونی علیه او شده و حتی درخواست‌هایی از سوی شماری از وزیران برای محاکمه آقای داگان مطرح شده است.

در همین حال، آقای داگان ماه گذشته در مصاحبه‌ای مشروح با شبکه دوم تلویزیون اسرائیل با تکرار نظرات خود در زمینه مخالفت با حمله نظامی اسرائیل به ایران به دلیل سنگینی عواقب احتمالی آن گفت: «تنها زمانی که کارد به استخوان رسیده باشد یا در حالتی که ایران ابتدا به اسرائیل حمله کرده باشد، اسرائیل باید به حمله متوسل شود.»

آقای داگان در سخنان یک سال اخیر خود بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، و اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، را متهم کرده است که می‌خواهند اسرائیل را به سوی حمله به ایران پیش ببرند و موجب «عواقبی هولناک» شوند.

او همچنین تأیید کرده است که علیه این دو مقام اسرائیلی به بالا‌ترین مقام قضایی کشور شکایت کرده است.

بنیامین نتانیاهو از چند سال پیش ایران را، در صورت دستیابی به توانایی هسته‌ای نظامی، «خطری برای موجودیت» کشورش توصیف کرده و حتی در یک سخنرانی در سالگرد گرامی‌داشت قربانیان هولوکاست، محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، را با آدولف هیتلر مقایسه کرد.

او گفت که باید با ایران به‌‌ همان گونه‌ای برخورد شود که جهان می‌بایست در قبال آلمان نازی در سال ۱۹۳۸، یک سال پیش از حمله هیتلر به لهستان و آغاز جنگ جهانی دوم، رفتار می‌کرد.

اما سخنان رئیس موساد در این زمینه که ایران اتمی الزاماً خطری حیاتی برای اسرائیل نیست تازگی ندارد. اهود باراک نیز در آوریل ۲۰۱۰ گفته بود که «ایران در حال حاضر خطر حیاتی محسوب نمی‌شود، اما ممکن است در آینده به چنین چالشی مبدل شود».

در همین حال، وب‌سایت معتبر آمریکایی «دیلی بیست» روز چهارشنبه گزارش داد که اسرائیل و آمریکا «خطوط قرمز»ی را در قبال برنامه هسته‌ای ایران تعیین کرده‌اند، خطوطی که در صورت «عبور ایران از آنها حمله نظامی با هدف بازدارندگی توجیه شود».

به نوشته «دیلی بیست»، پس از سخنرانی ماه گذشته لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا، در اندیشکده «سابان» برای صلح خاورمیانه در واشینگتن که در آن نسبت به عواقب سخت حمله نظامی اسرائیل به ایران هشدار داد، سفیر اسرائیل در آمریکا نامه رسمی اعتراض اسرائیل را به دولت آمریکا ارائه کرده است.

به نوشته «دیلی بیست»، در نتیجه اعتراض رسمی اسرائیل به آمریکا بود که وزیر دفاع آمریکا دو هفته پیش در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آمریکایی سی‌بی‌اس گفت که ایران ممکن است در یک سال و حتی کمتر از آن به بمب اتمی برسد و آمریکا به هر اقدام لازم برای جلوگیری از این امر دست خواهد زد.
XS
SM
MD
LG