لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۶

اسکناس ۵ هزار تومانی با «نشان هسته ای» چاپ می شود


آقای جليليان چاپ اسکناس پنج هزار تومانی را «يک کار اداری» توصيف کرد و گفت که اين يک «کار اقتصادی» نيست.
آقای جليليان چاپ اسکناس پنج هزار تومانی را «يک کار اداری» توصيف کرد و گفت که اين يک «کار اقتصادی» نيست.
از روز ۲۱ اسفندماه، اسکناس های پنج هزار تومانی، به رنگ نارنجی که در پشت آن و در پس زمينه نقشه ايران، نشان سازمان انرژی هسته ای ايران ديده می شود، در شبکه بانکی ايران، به جريان می افتد.

سيد جلال جليليان، مديرکل ريالی و نشر بانک مرکزی، روز شنبه به خبرگزاری ايرنا گفت که اسکناس های جديد، تا دو سال در دستگاه های خودپرداز بانک ها قابل استفاده نخواهد بود.

اندازه اين اسکناس از تمامی اسکناس هايی که تا کنون در جمهوری اسلامی ايران منتشر شده، بزرگتر خواهد بود و بر روی آن، به فارسی نوشته شده است: «دانش اگر در ثريا هم باشد، مردانی از فارس به آن دست خواهند يافت.»

به گفته آقای جليليان، اين جمله ای از پيامبر اسلام است و به همين دليل بر روی اسکناس پنج هزارتومانی نقش بسته است.

نقشه ایران، نشان انرژی هسته ای، جمله منسوب به پیامبر اسلام و عبارت Persian Gulf بر روی اسکناس جدید

از ديگر ويژگی های اين اسکناس، عبارت انگليسی Persian Gulf، (خليج فارس) است که بر روی خليج فارس در نقشه ايران، بسيار خوانا ديده می شود.


کشورهای عربی حاشيه خليج فارس از اين نام استفاده نمی کنند و برخی رسانه های انگليسی زبان بين المللی چون بی بی سی نيز، در خبرها و گزارش های خود از منطقه، نام «فارس» را از عنوان اين خليج حذف کرده اند.

بر روی ديگر اين اسکناس، مانند بسياری از اسکناس های ايرانی، تصويری از آيت الله خمينی قرار دارد. خبرگزاری مهر در گزارشی نوشته است که تصوير آيت الله خمينی در اسکناس جديد، «به شکل برجسته»، ديده می شود.

مديرکل نشر بانک مرکزی گفت که برای طراحی اين اسکناس، بانک مرکزی، از ميان نزديک به ۶۰ طرح پيشنهادی، چهار طرح را به وزير اقتصاد ارائه کرد و وی، طرح موجود را به عنوان اسکناس پنج هزار تومانی انتخاب کرد.

سقوط ارزش ريال

آقای جليليان در پاسخ به اين سوال که آيا ميان چاپ اسکناس های با ارزش تر و سقوط ارزش پول، رابطه ای وجود دارد يا نه گفت: «اسکناس يک وسيله مبادله است و اين کار ارتباطی با کاهش ارزش پول در کشور ندارد.»

با اين حال وی پذيرفت که تورم و بالارفتن قيمت ها، يکی از دلايل مهمی است که کشورها به چاپ اسکناس های باارزش روی می آورند.

آقای جليليان چاپ اسکناس پنج هزار تومانی را «يک کار اداری» توصيف کرد و گفت که اين يک «کار اقتصادی» نيست.


XS
SM
MD
LG