لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۴

نفت عراق به مزایده گذاشته می شود


عدم امنیت لوله های نفتی عراق، یکی از مشکلات بزرگ صنعت نفت این کشور (عکس: epa)
عدم امنیت لوله های نفتی عراق، یکی از مشکلات بزرگ صنعت نفت این کشور (عکس: epa)

وزیر نفت عراق، روز دوشنبه، برای اولین دور مزایده برای قراردادهای جدید نفتی، پس از حمله آمریکا به عراق، با نمایندگان کمپانی های بین المللی نفت در لندن ملاقات می کند.


عراق در ماه آوریل گذشته ۳۵ کمپانی را از میان ۱۲۰ کمپانی متقاضی مشارکت در توسعه و بهره برداری از شش میدان نفتی، حدود ۴۰ میلیارد بشکه، و دو میدان گازی این کشور انتخاب کرد. غول های نفتی دنیا، شل، بی پی، اکسان موبیل، شوران و توتال در صدر این فهرست هستند.



پس از مدتی شش کمپانی نفت دولتی به این فهرست اضافه شدند و یک کمپانی بریتانیایی به دلیل عدم تهیه مدارک لازم از فهرست شرکت کنندگان در مزایده حذف شد.


در حالی که عراق روی بیش از ۱۱۵ میلیارد بشکه نفت نشسته است، چندین دهه جنگ و تحریم های بین المللی سازمان ملل و خشونت و خراب کاری صنعت نفت این کشور را ویران کرده است.


حال همزمان با بهبود وضعیت امنیتی کشور، دولت عراق در تلاش است از کمپانی های خارجی برای کمک به افزایش تولید نفت خام کشور از ۵/۲ میلیون بشکه به ۵/۴ میلیون بشکه در روز تا پایان سال ۲۰۱۳ کمک بگیرد.


عاصم جهاد، سخنگوی وزارت نفت عراق، در بغداد اعلام کرد هدف از سفر حسین الشهرستانی، وزیر نفت، به لندن ارائه فرم های قرارداد و اطلاعات و جزییات میدان های نفتی مورد نظر به کمپانی های نفتی است.


آقای جهاد روز یک شنبه به خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گفت: «کمپانی ها با تکیه به این اطلاعات برای ارائه مبلغ پیشنهادی خود که تا پایان تابستان سال آینده تایید خواهد شد در وضعیت بهتری قرار می گیرند.»


به گفته یکی دیگر از مقامات وزارت نفت عراق، این وزارت خانه از زمان ارائه اطلاعات و جزییات به کمپانی ها جدول زمانی شش ماهه ای می دهد تا پیشنهادات خود را برای یک قرارداد ۲۰ ساله اعلام کنند.


به گفته این مقام که نخواست نامش فاش شود، وزارت نفت عراق نام برندگان مزایده را در ژوئن سال ۲۰۰۹ اعلام می کند.


پیشتر نیز گروه نفتی سی ان پی سی متعلق به دولت چین قراردادی سه میلیارد دلاری برای خدمات نفتی و انتقال نفت از میدان نفتی اندب با دولت عراق امضا کرده است.


دیدار روز دوشنبه وزیر نفت عراق در حالی صورت می گیرد که روز جمعه بهای نفت به دنبال نوسان های شدید در بازارهای سهام دنیا کاهش یافت.


بهای نفت خام در این روز با بیش از چهار دلار کاهش حتی به ۷۵ دلار در هر بشکه نیز رسید که پایین ترین قیمت نفت از سپتامبر سال گذشته و همین طور نشان دهنده افتی شدید نسبت به قیمت ۱۴۷ دلار در ماه ژوییه گذشته بود.


XS
SM
MD
LG