لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۰

ایران باز هم خواستار کاهش تولید اوپک شد


در سه ماه گذشته این سومین باری است که اعضای اوپک قصد کاهش تولید را دارند. (عکس: AFP)
در سه ماه گذشته این سومین باری است که اعضای اوپک قصد کاهش تولید را دارند. (عکس: AFP)

وزیر نفت ایران روز یکشنبه گفت تهران در نشست آینده اوپک در الجزایر طرح کاهش تولید یک و نیم تا دو میلیون بشکه نفت در روز را ارائه خواهد کرد.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، غلامحسین نوذری گفت سازمان صادرکنندگان نفت، اوپک، تنها در این صورت می‌تواند «میان عرضه و تقاضا تعادل ایجاد کند» و در غیر این صورت در تابستان سال آینده با «افت بیشتر قیمت نفت مواجه خواهیم شد».


پیشتر تحلیل‌گران اقتصادی اظهار نظر کرده بودند که اوپک احتمالا در نشست آینده خود از سهمیه تولید روزانه‌اش خواهد کاست. در حال حاضر کشورهای عضو اوپک به استثنای عراق ۲۷ میلیون و سيصد هزار بشکه در روز نفت تولید می‌کنند.


در این میان چند وزیر نفت دیگر اوپک نیز بر نیاز به کاهش تولید این سازمان تاکید کرده‌اند. شکیب خلیل، مدیر اوپک و وزیر انرژی کشور الجزایر، روز پنج‌شنبه هفته گذشته گفت نتیجه نشست آینده باید «کاهش بیشتر برای رسیدن به تعادل عرضه و تقاضا» باشد.


وزیر نفت ایران با اشاره به این که رقم ۴۵ دلار برای هر بشکه نفت در بودجه سال آینده ایران مناسب است گفت: «به نظر من در سال ۲۰۰۹ دسترسی به رقم ۴۵ دلار دور از انتظار نخواهد بود.»


از پنج ماه پیش که قیمت نفت خام برای تحویل در آینده به ۱۴۷ دلار در هر بشکه رسید، این کالا ۷۰ درصد افت قیمت داشته است.


از پنج ماه پیش که قیمت نفت خام برای تحویل در آینده به ۱۴۷ دلار در هر بشکه رسید، این کالا ۷۰ درصد افت قیمت داشته است.


به گفته غلامحسین نوذری، «زمینه‌های لازم برای کاهش جدی تولید نفت» در نشست قاهره فراهم شده است. این در حالی است که دو هفته پیش نشست اوپک در قاهره بدون رسیدن به توافقی برای کاهش دوباره سقف تولید به پایان رسید.


عربستان و دیگر کشورهای عرب خلیج فارس در نشست قاهره خواستار آن شدند که پیش از کاهش دوباره سقف تولید، اعضای اوپک به سهمیه‌هایی که دو ماه پیش در وین تعیین شد تعهد بیشتری از خود نشان دهند.


در صورت کاهش یافتن تولید روزانه اوپک، در سه ماه گذشته این سومین باری خواهد بود که کشورهای عضو این سازمان از تولید خود کاسته‌اند.


نشست آینده سازمان اوپک روز چهارشنبه هفته جاری در شهر اران در الجزایر برگزار می‌شود.
XS
SM
MD
LG