لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۸

مردان مسلح در پاکستان دست‌کم ۱۴ تانکر سوخت ناتو را به آتش کشیدند


خبرگزاری‌ها از حمله مردان مسلح به چندین تانکر حامل سوخت برای نیروهای ناتوی مستقر در افغانستان و به آتش کشیده شدن آنها در جاده‌ای در جنوب غربی پاکستان در روز شنبه خبر می‌دهند.

خبرگزاری فرانسه تعداد این تانکرهای حامل سوخت را ۱۶ اعلام کرده، اما خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید از این ۱۶ تانکر دو تانکر از آسیب مصون مانده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام محلی، هنوز هیچ گروه یا دسته‌ای مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.

این نخستین بار نیست که سوخت مورد نیاز نیروهای ناتو و ایالات متحده در افغانستان عمدا طعمه آتش می‌شود. در ماه اکتبر سال ۲۰۱۰، مهرماه سال جاری، نیز چندین تانکر حامل سوخت ناتو در جاده‌ای مرزی در پاکستان مورد حمله شبه‌نظامیان اسلام‌گرا قرار گرفتند.

در همین حال خبرگزاری‌های خارجی به نقل از یک مقام محلی محل حمله روز شنبه به تانکرهای سوخت را ۴۰۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر کویته، مرکز استان پلوچستان پاکستان، اعلام کرده‌اند.

استان بلوچستان که هم‌مرز ایران و افغانستان است دستخوش اسلام‌گرایی افراطی و خشونت‌های فرقه‌ای میان اکثریت سنی و اقلیت شیعه است، و به همین دلیل نیروهای آمریکایی و ناتو روزبه‌روز بیشتر تلاش می‌کنند تا از راه‌های دیگر مثلاً در آسیای مرکزی برای انتقال سوخت و مایحتاج خود استفاده کنند.

اما مرز پاکستان و افغانستان تنها جایی نیست که تأمین سوخت مورد نیاز نیروهای ناتو در آن با مشکل روبه‌رو شده است.

اوایل دی‌ماه یک مقام وزارت تجارت افغانستان خبر داد که جمهوری اسلامی ایران نیز از دو هفته پیشتر از آن از ورود سه هزار تانکر سوخت به افغانستان جلوگیری کرده است. بعداً تعداد این تانکرها ۲۵۰۰ عدد اعلام شد.

مقامات ارشد افغانستان در همان زمان همچون اکنون اعلام کردند که مقامات تهران به دلیل احتمال استفاده از این سوخت برای مقاصد نیروهای ناتو، دست به چنین اقدامی زده‌اند.

این در حالی است که سفیر ایران در کابل روز جمعه گذشته نیز بار دیگر کلاً منکر توقف ترانزیت سوخت در مرز ایران و افغانستان شد و «برخی رسانه‌های افغانستان» را «در هم‌سویی با غرب» به خبرسازی در مورد عدم ترانزیت سوخت متهم کرد.
XS
SM
MD
LG