لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۵

تیراندازی به خودرو هنیه در غزه


آقای هنيه در سفر چهار روزه خود به تهران، با آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، محمود احمدی نژاد رييس جمهور و ساير مقام های بلند پايه ايران ديدار و گفت و گو کرد.
آقای هنيه در سفر چهار روزه خود به تهران، با آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، محمود احمدی نژاد رييس جمهور و ساير مقام های بلند پايه ايران ديدار و گفت و گو کرد.
اسماعيل هنيه، نخست وزير تشکيلات خودگردان فلسطينی، روز پنج شنبه و پيش از ورود به نوار غزه، هدف حمله افراد مسلح قرار گرفت.

در پی اين حمله، گروه حماس «نيرو های امنيتی محمود عباس» را متهم کرد که قصد ترور هنيه را داشته اند.

اتومبيل اسماعيل هنيه شامگاه پنج شنبه درراه بازگشت از مصر، پس از ساعتها انتظار دريک ايستگاه بازرسی مرزی، هنگامی که وارد نوار غزه می شد از سوی افراد مسلح هدف قرار گرفت.

به گفته يک منبع وابسته به دولت فلسطينی، در اين حادثه يک محافظ هنيه کشته و ۵ نفر ديگر از همراهان وی از جمله پسر هنيه زخمی شدند.

اسماعيل هنيه ساعاتی بعد در گفتگوبا خبر نگاران در غزه گفت که ميداند چه کسی تير اندازی را شروع کرده است.

در همين حال يک سخنگوی حماس مدعی شد گارد شماره ۱۷ که ويژه محمود عباس- رئيس تشکيلات خود گردان است، قصد ترور هنيه را داشته است. وی گفت از محمود عباس خواسته خواهد شد مسئولان تير اندازی را شناسايی و معرفی کند.

ورود با جيب خالی

ساعاتی پيش از اين حمله، دولت اسراييل اجازه نداد اسماعيل هنيه ۳۵ ميليون دلارهمراهش را با خود به غزه ببرد.

تنش ميان فلسطينی ها و دولت اسراييل زمانی افزايش يافت که دولت اسراييل با بستن مرز، مانع ازورود اسماعيل هنيه نخست وزير تشکيلات خودگردان فلسطينی به نوارغزه شده بود.

اسماعيل هنيه در تلاش بود تا بتوانند با ۳۵ ميليون دلاری که در چمدان ها به همراه داشت از مرز «رفح» گذشته و وارد نوار غزه شود.

امير پرتز، وزير دفاع اسراييل، روز پنج شنبه چهاردهم دسامبر دستورداد تا مرز ورودی به غزه بسته شود و از ورود اسماعيل هنيه به همراه ده هاميليون دلار به غزه جلوگيری به عمل آيد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، يکی از اعضای هيات همراه آقای هنيه گفت که نخست وزيرتشکيلات خودگردان فلسطينی ازطريق ترمينال «رفح» وارد غزه شد اما ۳۵ ميليون دلار نزد دوتن از اعضای هيات همراه آقای هنيه در مصر باقی ماند.

اسماعيل هنيه برای کاهش تنش و درگيری ها ميان حماس وطرفداران سازمان الفتح سفر خود به کشورهای عربی و اسلامی را نيمه تمام گذشته و درحال بازگشت به غزه بود.

اسماعيل هنيه گفته بود در سفر اخير خود به تهران و در ديدار با مقام های ايرانی توانسته است نظر مساعد آنها را برای دريافت کمک مالی ۲۵۰ ميليون دلاری ايران برای سال ۲۰۰۷ جلب کند.

يک مقام بلند پايه اسراييلی به خبرگزاری فرانسه گفت ما مانع ورود اسماعيل هنيه به غزه نخواهيم شد اما نمی گذاريم اين پول ها برای کمک به تروريست ها وارد غزه شود.

ايالات متحده آمريکا، اتحاديه اروپا و اسراييل حماس را تشکيلاتی تروريستی می دانند. پس از پيروزی حماس در انتخابات و تشکيل کابينه جديد دولت های غربی کمک های مالی خود را به تشکيلات خودگردان فلسطينی قطع کردند.

سفر منطقه ای اسماعيل هنيه

اسماعيل هنيه پيش از سفر به ايران با مقام های عربستان سعودی، مصر، بحرين، قطر، اردن وسوريه ديدارو گفت و گو کرده بود.

آقای هنيه در سفر چهار روزه خود به تهران، با آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، محمود احمدی نژاد رييس جمهور و ساير مقام های بلند پايه ايران ديدار و گفت و گو کرد.

دولت حماس به دليل قطع کمک های مالی غرب با ورشکستگی روبرو است و ماه ها است که برای پرداخت حقوق دولتی با مشکلات جدی مواجه است.

کشورهای غربی گفته اند تا زمانی که حماس خشونت را کنار نگذارد وموجوديت اسرييل را به رسميت نشناسد، کمک به تشکيلات فلسطينی را از سر نخواهد گرفت.

محمود عباس، رهبر تشکيلات خودگردان فلسطينی وديگر گروه های فلسطينی های ميانه رو، حماس را زير فشار گذاشته اند تا با طرد خشونت و پذيرفتن توافق های قبلی با اسراييل، راه از سرگيری کمک های آمريکا و اروپا را به فلسطينی ها هموار کند.
XS
SM
MD
LG