لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۸

چاپ آگهی برای تبلیغ طرح صلح اعراب و اسراییل


محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی، در اقدامی بی ‌سابقه مستقیما به مردم اسراییل مراجعه کرده و از آنها خواسته است که از طرح صلح عربستان سعودی حمایت کنند.


تشکیلات تحت نظر آقای عباس اقدام به چاپ یک آگهی یک‌ صفحه‌ای در روزنامه ‌های پر تیراژ اسراییل از جمله روزنامه «هاآرتص» کرده که در آن خطاب به مردم اسراییل نوشته شده است: «۵۷ کشور عرب و مسلمان در برابر صلح کامل و پایان اشغال با کشور شما رابطه کامل سیاسی برقرار می‌ کنند.»


به گزارش روزنامه هاآرتص و به نقل از یاسر عبد ربه، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین، ساف، هدف از این آگهی‌ها «روشن ساختن جزییات طرح اتحادیه عرب به مردم اسراییل به منظور جلب حمایت» آنهاست.



در بالای آگهی ‌ها پرچم ‌های اسراییل و تشکیلات فلسطینی در کنار یکدیگر قرار گرفته و پای آنها نام ساف، اتحادیه عرب، و سازمان کنفرانس اسلامی دیده می‌ شود.



نمونه آگهی طرح صلح اعراب که در روزنامه های اسرائیلی چاپ شده است.

دور تا دور آگهی ‌ها نیز می ‌توان پرچم تمام کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی، به استثنای جمهوری اسلامی ایران، را دید.


در آگهی ‌های تشکیلات خودگردان فلسطینی هفت بند طرح صلح پیشنهادی عربستان سعودی توضیح داده شده و یادآوری شده است که اتحادیه عرب رسما این طرح را پذیرفته است.


آقای ربه می ‌گوید که مردم اسراییل اصلا با این طرح آشنایی ندارند و فقط «نکاتی ناقص و مخدوش» از آن را از مقامات ارشد کشور خود شنیده ‌اند، «مقاماتی که با هر گونه طرح صلح عربی یا فلسطینی مخالفت کرده ‌اند.»



در یکی از بندهای این طرح آمده است که در برابر عقب ‌نشینی اسراییل از تمام مناطق اشغالی و موافقت با استقلال فلسطین در کرانه باختری و نوار غزه «نزاع اعراب و اسراییل پایان‌یافته اعلام و امنیت مردم اسراییل تضمین می‌شود.»


اتحادیه عرب طرح صلح عربستان را دو بار تصویب کرده است و در هفته ‌های اخیر رهبران اسراییل نیز به این طرح توجه زیادی نشان داده‌ اند.


شیمون پرز، رییس جمهور اسراییل، هفته گذشته در همایش گفت ‌و گوی ادیان که به ابتکار ملک عبدالله در سازمان ملل برگزار شد در نطق خود و در حضور ملک عبدالله طرح صلح «شجاعانه» عربستان را ستود.


طرح صلح سعودی که در سال ۲۰۰۲ توسط عبدالله بن عبدالعزيز، وليعهد وقت عربستان، ارائه شد تاکيد دارد که در برابر استرداد همه زمين‌هايی که اعراب آن را متعلق به خود می‌دانند، ۲۲ کشور عضو اتحاديه عرب، و در صدر آنها، عربستان سعودی با اسرایيل رابطه کامل سياسی در سطح سفير برقرارمی ‌کنند.
XS
SM
MD
LG