لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۴

« بکس رپر، ترکوندن! »


«یاس» که همواره در ترانه هایش، از نگاه یک «مسلمان معتقد»، برخی انتقادهای خود را از دنیای اطرافش مطرح می کند، در این ترانه نیز به شنونده خود یادآوری می کند که در دنیای مسلمان، به گفته او «بازی کردن با آبروی دیگران»، ممنوع است.
«یاس» که همواره در ترانه هایش، از نگاه یک «مسلمان معتقد»، برخی انتقادهای خود را از دنیای اطرافش مطرح می کند، در این ترانه نیز به شنونده خود یادآوری می کند که در دنیای مسلمان، به گفته او «بازی کردن با آبروی دیگران»، ممنوع است.

«بکس رپر ترکوندن»؛ یکی از هواداران سایت محبوب «یوتیوب» برای تبلیغ ویدئو کلیپ یک ترانه هیپ-هاپ فارسی درباره ماجرای جنجالی «زهرا امیرابراهیمی» در وبلاگ خود از این توصیف استفاده کرده است؛ چرا که در این ترانه، یک رپر ایرانی، با تمامی قدرت خود تلاش می کند از «زهرا امیرابراهیمی» دفاع کند.


«مردم سر تا پا دروغ»


زهرا امیرابراهیمی، یکی از بازیگران سریال محبوب «نرگس»، ساخته صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است که به دلیل پخش شدن شایعه حضور وی در یک ویدئوی پورنوگرافی، در چند هفته اخیر، به شدت تحت فشار بوده است.


ویدئوی منسوب به زهرا امیرابراهیمی که نسخه خانگی رابطه جنسی یک زوج ایرانی است، در بازار زیرزمینی ویدئو در ایران به فروش رسید و برخی نیز، گزیده هایی از ویدئو را در اینترنت منتشر کردند.


این ماجرا که به سرعت، به پرونده ای قضایی با ابعادی گسترده بدل شد، به نگرانی درباره سرنوشت این بازیگر تلویزیونی دامن زد چرا که در ایران، موضوعاتی از این دست به طور معمول با برخورد شدید قضایی و محرومیت های دنباله دار همراه می شود؛ هر چند که خانم امیرابراهیمی حضور در چنین ویدئویی را بارها تکذیب کرده بود.


ضمن اینکه شایعه خودکشی این دختر جوان، بیش از هرلحظه دیگر در این ماجرا که دستکم یک هفته، به موضوع روز جامعه ایران بدل شده بود، ابعادی دراماتیک به «داستان زهرا امیرابراهیمی» بخشید.


«تو که حاضری خودت رو بکشی واسه حسین»


یکی از خوانندگان هیپ-هاپ به نام «یاس» که پیش از این نیز موضوعاتی اخلاقی را دستمایه ترانه های خود قرار داده، با ته مایه مذهبی و در کنار یک خواننده آماتور دیگر، در دفاع از زهرا امیرابراهیمی ترانه ای با عنوان «سی دی را بشکن» تهیه کرد.


و حالا نسخه تصویری این ترانه در سایت «یوتیوب» قرار گرفته تا مخاطبان بیشتری را به خود جلب کند.


در این ترانه، «یاس» و خواننده همراهش به انتقاد از آنچه «سقوط اخلاقی» جامعه ایران توصیف می کنند، از شنوندگان خود می خواهند که سی دی ویدئوی جنجال آفرین را نابود کنند.


«یاس» که همواره در ترانه هایش، از نگاه یک «مسلمان معتقد»، برخی انتقادهای خود را از دنیای اطرافش مطرح می کند، در این ترانه نیز به شنونده خود یادآوری می کند که در دین اسلام، به گفته او «بازی کردن با آبروی دیگران»، ممنوع است.


اشکی که از آسمان می بارد


و البته این نخستین بار نیست که «بکس رپر»، با هیجان و حساسیت بالا به تحولات اجتماعی واکنش نشان می دهند.


آخرین نمونه ترانه «اجتماعی» رپ خوانهای ایرانی، ترانه ای بود به نام «نازنین» اثر گروه لندنی «پرشین پرینسس» که با استقبال گسترده هواداران موسیقی رپ رو به رو شد.


گروه «پرشین پرینسس» در این ترانه، از یک دخترجوان محکوم به اعدام حمایت کرده بودند؛ چرا که گفته می شد وی در دفاع از خود، کسی را که تلاش کرده بود به وی تجاوز کند را به قتل رسانده است. این گروه با ترانه «نازنین»، آگاهانه به جبهه تبلیغاتی نجات جان این دختر جوان پیوست و در وب سایت های خود از شنوندگان خواست که نامه های اعتراض به حکم اعدام «نازنین» را امضا کنند.

در کنار «پرشین پرینسس»، گروه های بسیار دیگری نیز، ترانه هایی از این دست منتشر کرده اند؛ ترانه هایی که خیلی زود در اینترنت چون رودی جاری می شوند و به گوش هزاران ایرانی دیگر می رسند. این موزیسین های خلاق، دوشادوش فعالان اجتماعی سعی می کنند، حساسیت افکار عمومی را نسبت به دغدغه های اجتماعی خود برانگیزند.
XS
SM
MD
LG