لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۸

امام جمعه تهران برخی از نامزدها را به تماس با بیگانگان متهم کرد


آیت‌الله احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری
آیت‌الله احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری
احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران،‌ در خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران بی آن که از نامزد خاصی در انتخابات ریاست جمهوری نام ببرد «برخی از ستادها»ی آنها را به «تماس با بیگانه» متهم کرد.

آقای خاتمی، از روحانیون اصولگرا در جمهوری اسلامی، به نقل از وزیر اطلاعات دولت نهم گفت که «در طول یکی دو ماه از برخی از ستادها بیش از صد بار با سفارت‌خانه‌های بیگانه و انگلیس تماس گرفته‌اند».

اشاره امام جمعه موقت تهران که پیشتر میرحسین موسوی و محمد خاتمی را «سران اغتشاش» نام داده بود احتمالاً به ستاد انتخاباتی دو نامزد ریاست جمهوری، آقای موسوی و مهدی کروبی،‌ است که از پذیرفتن نتیجه اعلام‌شده از سوی وزارت کشور دولت نهم برای انتخابات اخیر سر باز زده‌اند.

احمد خاتمی در نماز جمعه دو هفته پس از اعلام نتیجه انتخابات هم از قوه قضائیه خواسته بود که «با سران اغتشاش که سر در آخور آمریکا و اسرائیل دارند قاطعانه و بی‌رحمانه برخورد کند».

از زمان اعلام نتیجه انتخابات و آغاز اعتراضات مردم به آن در شهرهای کوچک و بزرگ ایران نیز آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی،‌ بارها ناآرامی‌های کشور را به دشمنان خارجی منتسب کرده و از آنها خواسته است که «مراقب رفتار خصمانه خود باشند».

امام جمعه تهران همچنین به پیشنهاد محمد خاتمی برای برگزاری همه‌پرسی در ایران اشاره کرد و گفت:‌«هر روز ساز تازه‌ای می‌زنند، یک روز از ابطال سخن می‌گویند و یک روز سراغ همه‌پرسی مردمی برای مشروعیت دولت می‌روند.»

آقای خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران و از حامیان اصلی میرحسین موسوی در انتخابات، هفته گذشته پیشنهاد برگزاری همه‌پرسی از مردم برای تعیین مشروعیت و مقبولیت دولت جمهوری اسلامی را مطرح کرد که با انتقادات گسترده اصولگرایان و حامیان محمود احمدی‌نژاد مواجه شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بار دیگر با اشاره به کشته شدن ندا آقاسلطان در جریان اعتراضات اخیر در ایران گفت که او «با برنامه‌ریزی خود اغتشاش‌گران کشته شد».

احمد خاتمی، از روحانیون محافظه‌کار عضو مجلس خبرگان، در حالی قتل ندا آقاسلطان را به مردم معترض حاضر در خیابان‌ها نسبت داده است که دکتر آرش حجازی که در صحنه حضور داشته به بی‌بی‌سی گفته است که مردم «یک بسیجی مسلح را گرفته‌اند که ظاهرا به کشتن خانم آقاسلطان اعتراف کرده است».

«کاش کار به جایی نمی‌رسید که رهبر اظهار نظر کند»

امام جمعه موقت تهران همچنین با اشاره به انتخاب اسفندیار رحیم مشایی به عنوان معاون اول محمود احمدی‌نژاد گفت: «کاش کار به جایی نمی‌کشید که مقام معظم رهبری در این باره اظهار نظر کند.»

محمود احمدی‌نژاد در سفر هفته گذشته خود به مشهد اسفنديار رحيم‌مشايی، از جمله افراد حلقه پيرامونی خود از زمان تصدی شهرداری تهران، را به عنوان معاون اول رياست جمهوری برای دوران چهار ساله دوم اقامت خود در دفتر پاستور معرفی کرد که این انتصاب بلافاصله با مخالفت گسترده اصولگرایان جمهوری اسلامی روبه‌رو شد.

اعتراض به انتصاب آقای رحیم مشایی به سمت معاون اولی ریاست جمهوری تا به آنجا پیش رفت که نايب رئيس مجلس شورای اسلامی نیز اعلام كرد كه آيت‌الله خامنه‌اى كتباً حكم به بركنارى رحيم مشايى از این سمت داده است.

احمد خاتمی در این باره به آقای احمدی‌نژاد توصیه کرد که «حالا که ایشان [رهبر] اظهار نظر کرده‌اند،‌ باید رئیس جمهور بی‌درنگ تمکین کند و نظر مقام معظم رهبری را تأمین کند».

اصولگرايان با اعلام اين كه انتصاب آقای مشايى نوعى دهن‌كجى به مراجع تقليد و روحانيت است خواستار بركنارى سريع وى از سمت معاون اولى رئيس جمهور شده‌اند.
XS
SM
MD
LG