لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۶

«باید مطابق رای مردم با صداقت رفتار کرد»


احمد صدر حاج‌سید‌جوادی، عضو نهضت آزادی ایران
احمد صدر حاج‌سید‌جوادی، عضو نهضت آزادی ایران
«نهضت آزادی ایران»، تشکل سیاسی پنجاه‌ساله طیف معروف به ملی-مذهبی، هفته گذشته با انتشار بیانیه‌ای با عنوان «پیام امید به ملت ایران»، از روند دادگاهی که برخی از متهمان آن معترضان به نتیجه اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خردادماه هستند ابراز تاسف کرد.

در این بیانیه آمده است که در این دادگاه «شماری از اعضای برجسته احزاب اصلاح‌طلب از جمله حزب جبهه مشارکت ایران اسلامی، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران و حزب کارگزاران سازندگی ایران حضور یافته، به اعتراف علیه خویش مجبور شده‌اند. بی‌تردید، این دادگاه‌ها نمایشی بوده و با اهداف سیاسی، به قصد حذف نیروهای منتقد و اصلاح‌طلب، تشکیل شده‌اند.»

«نهضت آزادی ایران» همچنین در این بیانیه تشکلات سیاسی را به تقویت راهبرد اصلاح‌طلبی، و مردم را به پرهیز از خشونت و ادامه اعتراض به شیوه‌های قانونی و مسالمت‌آمیز فراخوانده است.

امیرمصدق کاتوزیان در گفت‌وگو با احمد صدر حاج‌سیدجوادی، عضو ارشد «نهضت آزادی ایران» در تهران، علت صدور این بیانیه را پرسیده است.

احمد صدر حاج‌سیدجوادی: نهضت آزادی بعد از این انتخابات نظرش همان نظری است که عده‌ای از فرهیختگان و عده‌ای از چاره‌اندیشان نسبت به این اوضاع مغشوش به نظرشان رسیده است. و آن اتفاقی است که بین مردم باید باشد و یک چیز بخواهند و آن این که بگویند ما از طریق قانونی می‌خواهیم به اهداف‌مان برسیم.

به همان قانون اساسی اولیه عمل کنند و این قانون اساسی که دست برده شده در آن و تغییراتی داده شده برخلاف آن قانون اساسی اولیه که امام امضا کردند.

آن قانون اساسی الان در مجلس موجود است و مدتی طبق آن قانون اساسی رفتار می‌شد که کم‌کم آقایان برای این که حکومت را به‌کلی دست بگیرند، و واقعاً الان آن چه که مردم ادعا می‌کنند یک دیکتاتوری کامل حکمفرماست در مملکت، از این حالت خارج بشود.

معترضان به نتایج اعلام شده انتخابات معتقد بودند که دارند در چارچوب قانون کار می‌کنند و این برخوردها با آنها شد. عملاً خود نهضت آزادی چه کار می‌کند که سعی بکند اهدافش را پیش ببرد؟

احمد صدر حاج‌سیدجوادی: تقاضای نهضت آزادی این است که یک انتخابات بی‌طرفانه و انتخابات صحیحی انجام شود.

دولت دهم سر این ندارد که انتخابات دیگری برگزار کند. پیشنهاد نهضت آزادی برای این که این بحران حل بشود چیست؟

احمد صدر حاج‌سیدجوادی: اعلام باطل بودن این انتخابات و شروع انتخابات جدیدی از روی صداقت با کمک افراد مورد اعتماد مردم. به آن ترتیب شروع شود.

حتی یک پله کمتر از این را که ابطال نتایج انتخابات باشد، رهبر جمهوری اسلامی ایران در خطبه نماز جمعه ۲۹ خرداد خود نپذیرفتند و آن سرآغاز برخوردهای جدید و شدیدی بود با همین کسانی که معترض بودند به نتایج اعلام شده انتخابات.

احمد صدر حاج‌سیدجوادی: نهضت آزادی وقتی دعوت می‌کند برای اتحاد و اتفاق مردم، توصیه می‌کند که دنبال خشونت نروند، مسلم است که افرادی از خود دستگاه می‌آیند و ایجاد اغتشاش می‌کنند و نظر نهضت آزادی این است که حتی‌الامکان مردم طوری رفتار کنند که نگذارند این اغتشاشات به وجود بیاید.

ملاحظه می‌کنید که هم آقای کروبی، هم آقای موسوی و هم آقای خاتمی صریحاً بیان کرده‌اند که این انتخابات مورد قبول مردم نیست و مردم از این انتخابات ناراضی و ناراحت‌اند. حالا وقتی که به زور و قدرت می‌گویند نه همین است که هست و مردم باید بپذیرند، ناچار نهضت آزادی نظرش همین است که از طریق مسالمت و انتخابات مجددی تحت نظر افراد مطمئنی، ما تسلیم هستیم. هرکس که انتخاب شد. حتی اگر آقای احمدی‌نژاد باشد، من اشکالی نمی‌بینم.

این را باید مقامات بالا، ابتدا مقام معظم رهبری، توجه کنند که مردم فعلاً کاملاً ناراضی هستند. این الله‌اکبرهایی که الان شما می‌شنوید، چه کسی باعث گفتن این الله‌اکبر است؟ هیچ کس نگفته. نه آقای کروبی، نه آقای موسوی. مردم خودبه‌خود، خودجوش بالای بام‌ها می‌روند و سر ساعت ۱۰ شب الله‌اکبر می‌گویند. همین را پذیرفته‌اند که بدون خشونت راضی کنند دستگاه را که این کار را که پیش گرفته نتیجه کافی نخواهد داشت و با نرمش و کاملاً نشان دادن عدم رضایت این کار باید عملی شود.

اختلاف عقیده از اول کار شروع شد. همان موقعی که آقای طالقانی در آن مجلس اولیه خبرگان از آن مبل بلند شد و روی زمین نشست. چه آقای بازرگان بعد از ایشان و دکتر سحابی و دیگران همین رویه را داشتند که نباید آن رویه سابق به آن صورت عمل کرد. بلکه بایستی مطابق میل و رای مردم با صداقت رفتار کرد. از همان ابتدا این مسئله اختلاف نظر وجود داشته که هنوز هم این اختلاف وجود دارد.
XS
SM
MD
LG