لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۶

شورای نگهبان: در ۵۰ شهر بیش از ۱۰۰ درصد مردم رای داده‌اند


احمد جنتی، رئیس شورای نگهبان، و محمود احمدی‌نژاد،‌پیروز انتخابات ریاست جمهوری
احمد جنتی، رئیس شورای نگهبان، و محمود احمدی‌نژاد،‌پیروز انتخابات ریاست جمهوری
سخنگوی شورای نگهبان روز یک‌شنبه در تلویزیون دولتی ایران پذیرفت که در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در ۵۰ شهر ایران بیش از ۱۰۰ درصد واجدین شرایط رای به صندوق ریخته‌اند.

به گزارش تلویزیون دولتی پرس تی‌وی و روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، به این ترتیب در ۵۰ شهر ایران در تخلفی آشکار عده بسیاری رای به صندوق‌ها ریخته‌اند که حق رای دادن نداشته‌اند، و به گفته عباس‌علی کدخدایی تعداد آرای این افراد بیش از سه میلیون است.

پیشتر محسن رضایی، رقیب اصول‌گرای محمود احمدی‌نژاد در انتخابات، این رقم را بسیار بالاتر اعلام کرده و گفته بود که در بیش از ۱۷۰ شهر بین ۹۵ تا ۱۴۰ درصد واجدین شرایط رای به صندوق‌ها ریخته‌اند.

اهمیت این آمار در این است که تعداد کل حوزه‌های انتخابیه ریاست جمهوری ایران ۳۶۸ حوزه بوده است که بر اساس اظهارات آقای رضایی می‌توان گفت آراء تقریبا نیمی از حوزه‌ها مخدوش است.

سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید که آمار آقای رضایی صحیح نیست، اما با پذیرفتن تخلف در ۵۰ شهر ایران اعلام کرده است که «باید بررسی کرد که این میزان در سرنوشت انتخابات تاثیر دارد یا خیر».

شورای نگهبان، مسئول اجرای سالم انتخابات در ایران، در حالی بروز تخلف در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری را پس از کش و قوس‌های فراوان پذیرفته که رهبر جمهوری اسلامی روز جمعه با اشاره به این که «جمهوری اسلامی اهل خیانت به آرای مردم نیست» بر هر گونه ادعای تقلب در انتخابات ریاست جمهوری مهر باطل زد.

آیت الله علی خامنه‌ای در سخنرانی خود اعلام کرد که «در کشور ساز و کار قانونی انتخابات به گونه‌ای است که اجازه تقلب نمی‌دهد.»

شورای نگهبان خبر تخلف در انتخابات ریاست جمهوری را یک روز پس از آن اعلام کرده است که علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، اشاره کرد که بعضی از اعضای شورای نگهبان از یک نامزد خاص در انتخابات ریاست جمهوری حمایت و جانب‌داری کرده‌اند.

علی لاریجانی همچنین در اظهارنظری غیرمنتظره اعلام کرد که «بخش عمده‌ای از مردم» نتیجه رسمی انتخابات را قبول ندارند و از شورای نگهبان خواست که به نظر مردم احترام بگذارد.

در همین حال مرتضی الویری که به عنوان نماینده مهدی کروبی در جلسه نامزدهای ریاست جمهوری با رهبر جمهوری اسلامی شرکت کرده بود دلیل عدم حضور آقای کروبی در جلسه شورای نگهبان را «عدم ارائه اطلاعات و آمار» دانست.

وب‌سایت خبرآنلاین از قول آقای الویری می‌گوید:‌«این مسئله به‌شدت مورد اعتراض آقای رضایی نیز هست و وقتی کاندیداها را از بدیهی‌ترین اطلاعات محروم می‌کنند، چگونه می‌توان به حسن‌نیت آقایان خوش‌بین بود؟»

در جلسه روز شنبه شورای نگهبان که برای بررسی شکایات نامزدها تشکیل شد تنها محسن رضایی حضور داشت و مهدی کروبی و میرحسین موسوی از حضور در آن سر باز زدند.

در همین حال تظاهرات در اعتراض به نتایج انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران که وزارت کشور دولت نهم محمود احمدی‌نژاد را پیروز آن اعلام کرده است، در تهران و شهر های مختلف ایران روز یکشنبه نیز ادامه یافت.

به دنبال اعتراضات در سراسر ایران، شورای نگهبان برای بازشماری تصادفی تنها ۱۰ درصد از صندوق‌های اخذ رای اعلام آمادگی کرد که از سوی میرحسین موسوی و مهدی کروبی پذیرفته نشد.

میرحسین موسوی همچنان بر ابطال انتخابات ۲۲ خردادماه پافشاری کرده و چندین بار اشاره کرده است که شورای نگهبان را مرجعی بی‌طرف برای بررسی انتخابات نمی‌داند.
XS
SM
MD
LG