لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۷

«بازشماری ۱۰ درصد از آرا در مقابل دوربین تلویزیون»


عباس‌علی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان
عباس‌علی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان
سخنگوی شورای نگهبان روز دوشنبه اعلام کرد که ۱۰ درصد از آرای صندوق‌های اخذ رای در کل استان‌های کشور در برابر دوربین‌های تلویزیون دولتی ایران بازشماری می‌شود.

عباس‌علی کدخدایی اشاره کرد که دستور این کار صادر شده است، اما مشخص نکرد که این طرح بی‌سابقه چگونه قرار است اجرا شود.

او در مورد مذاکرات شورای نگهبان با نمایندگان میر حسین موسوی گفت: «علی‌رغم تلاش‌های شورای نگهبان» برای برآوردن خواسته‌های میرحسین موسوی که می‌گوید تخلفات بی‌شماری در انتخابات صورت گرفته است، «متاسفانه نتیجه مثبتی حاصل نشد.»

آقای کدخدایی پیشتر از رسیدن پیشنهادات آقای موسوی به شورای نگهبان «در ساعات پایانی روز [یک‌شنبه]» خبر داده و گفته بود که «دفاتر استانی ما آماده بازشماری به روش پیشنهادی مهندس موسوی هستند.»

سخنگوی شورای نگهبان در حالی به «یکی از شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی» به عنوان نماینده میرحسین موسوی اشاره کرده است که آقای موسوی روز شنبه در نامه‌ای به تشکیل هیئت ویژه توسط شورای نگهبان پاسخ منفی داده بود.

رقیب اصلی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات در این نامه به شورای نگهبان تاکيد کرده بود که با توجه به گستردگی تخلفات در انتخابات رياست جمهوری «چاره‌ای جز ابطال انتخابات و برگزاری مجدد آن باقی نمانده» است.

شورای نگهبان روز جمعه گفته بود برای جلب اعتماد بيشتر دو نامزد معترض هيئت ويژه‌ای برای بررسی روند برگزاری انتخابات تشکيل می‌شود.

عباس‌علی کدخدایی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال تمدید مهلت وجود دارد، ابراز امیدواری کرد که «کار به آن مرحله نرسد» و تاکید کرد که «برای ما بازشماری کل صندوق‌ها امکان‌پذیر نیست.»

شورای نگهبان در حالی بار دیگر از بازشماری ۱۰ درصد از آرا خبر داده است که میرحسین موسوی پیشتر به آن واکنش منفی نشان داده و آن را ناکافی دانسته بود.

آقای موسوی در نامه خود نوشته بود: «گستره تخلفات و تقلبات انجام شده در دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری و موارد نقض قوانين از سوی دولت و وزارت کشور... به حدی است که منحصر کردن رسيدگی به شکايات مربوط به تخلفات انتخاباتی به بازشماری ده درصد صندوق‌های رأی نمی‌تواند به جلب اعتماد و اطمينان مردم کمک کند و افکار عمومی را در خصوص نتايج اعلام شده اقناع نمايد.»

انتخابات رياست جمهوری ايران در ۲۲ خردادماه برگزار شد و وزارت کشور می‌گويد محمود احمدی‌نژاد توانسته است با بيش از ۲۴ ميليون رای در اين انتخابات به پيروزی برسد.
XS
SM
MD
LG