لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۱۸

هاشمی: اعتماد مردم را برگردانیم، این هدف مقدس ماست


اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان
اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان
اکبر هاشمی رفسنجانی در خطبه آخر نماز جمعه امروز تهران، ۲۶ تیرماه، با اشاره به حضور انبوه مردم در انتخابات گفت که «هدف مقدس ما بازگرداندن اعتمادی است که مردم را وارد میدان کرد».

آقای رفسنجانی با توصیف خود به عنوان کسی که «لحظه به لحظه همراه انقلاب بوده» از قول آیت‌الله روح‌الله خمینی گفت که «مردم اگر همراه ما باشند همه چیز داریم» و ادامه داد که «اگر مردم راضی نباشند» حکومت غیرممکن است.

از زمان اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری که وزارت کشور دولت نهم و شورای نگهبان محمود احمدی‌نژاد را پیروز آن اعلام کردند، عده انبوهی از مردم ایران با حضور در راه‌پیمایی‌هایی مخالفت خود را با این نتیجه اعلام کرده و به رغم فرمان رهبر جمهوری اسلامی آن را نپذیرفته‌اند.

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان، از همگان خواست که در چارچوب قانون حرکت کنند. او مقصود خود از «همه» را «نظام، دولت، مجلس، نیروهای امنیتی و انتظامی و مردم یعنی معترضین» اعلام کرد.

آقای رفسنجانی در مهم‌ترین نماز جمعه جمهوری اسلامی پس از نماز جمعه‌ای که علی خامنه‌ای یک هفته پس از اعلام نتیجه انتخابات ایراد کرد گفت که «زندانی‌ها را اجازه دهیم که به خانواده‌هاشان برسند».

او ضمن آن که خواستار آزادی فوری تمام زندانیان پس از انتخابات شد هشدار داد که «نگذاریم که به خاطر زندانی بودن عده‌ای دشمنان ما ما را شماتت کنند».

آقای رفسنجانی همچنین گفت که باید با «آسیب‌دیدگان» حوادث پس از اعلام نتیجه انتخابات «همدردی و دلجویی شود».

بر اساس آمار رسمی، دست‌کم ۲۰ نفر در جریان حوادث پس از اعلام نتیجه انتخابات جان خود را از دست داده‌اند.

«حضور میلیونی در نماز جمعه»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در حالی نماز جمعه امروز را آغاز کرد که جمعیت انبوهی که گفته می‌شود اغلب آنها حامیان میرحسین موسوی بودند در محل اقامه نماز جمعه تهران و خیابان‌های اطراف آن حضور یافته‌ بودند.

در حالی که یک شهروند تهرانی به رادیوفردا از «حضور انبوه جمعیت در نماز جمعه» خبر داد، وب‌سایت خبری آینده نیز می‌گوید دست‌کم یک میلیون نفر در این نماز جمعه شرکت کرده‌اند.

بر اساس گفته شاهدان عینی و فیلم‌هایی که از این نماز جمعه و حواشی آن بر شبکه اینترنت قرار گرفته است، حامیان میرحسین موسوی در جریان ایراد خطبه نماز و پس از آن شعارهایی سر داده‌اند همچون «هاشمی سکوت کنی، خائنی»، «هاشمی باغیرت، حمایت، حمایت» و «سهراب ما نمرده، این دولته که مرده».

در همین حال شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان ساعتی پیش از قول شاهدان عینی اعلام کرد که نیروهای امنیتی به دلیل ازدحام مردم در مقابل در بزرگ دانشگاه تهران اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز نیز از قول شاهدان عینی می‌گوید نیروهای انتظامی برای متفرق کردن «ده‌ها هزار حامی میرحسین موسوی» که در این نماز جمعه شرکت کرده بودند از گاز اشک‌آور و باتوم استفاده کرده‌اند.

نماز جمعه این هفته تهران از آن رو حائز اهمیت بود که معترضان به نتایج انتخابات دهمین دوره ریاست‌ جمهوری، این مراسم را به مکانی برای گردهم‌آیی خود انتخاب کرده‌ بودند.

میرحسین موسوی، نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری، که خود را پیروز انتخابات می‌داند و دیگر کاندیدای اصلاح‌طلبان، مهدی کروبی، که وی نیز دور آینده ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد را به رسمیت نشناخته است، از پیش اعلام کرده‌ بودند که در نماز جمعه این هفته شرکت خواهند کرد.

اکبر هاشمی رفسنجانی روز جمعه پس از هشت هفته خطیب جمعه نماز تهران بود. اکبر هاشمی رفسنجانی در آستانه برگزاری انتخابات در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی، ضمن انتقاد شدید از اظهارات محمود احمدی‌نژاد در مناظره‌های تلویزیونی‌ خود، از آیت‌الله خامنه‌ای خواسته بود که برای «نجات کشور» انتخابات ریاست‌ جمهوری سالم برگزار شود.

  • شهروندان در حال رفتن به سمت نماز جمعه؛ فیلمی که شهروندان تهرانی آن را امروز بر روی وب‌سایت یوتیوب گذاشته‌اند


اکبر هاشمی رفسنجانی همچنین در خطبه خود خواستار شرایطی شد که «همه بتوانند حرف‌شان را بزنند». او گفت:‌ «باید فضایی به وجود بیاید که همه بتوانند حرف‌شان را بزنند، به‌خصوص در صداوسیما».

تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی به‌ویژه در چند سال اخیر همواره به جانب‌داری از دولت نهم و محمود احمدی‌نژاد و یک‌سویه‌نگری متهم شده است. میرحسین موسوی نیز در مناظره خود با آقای احمدی‌نژاد به این نکته اشاره کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس مجلس خبرگان با این حال پس از برگزاری انتخابات و رویدادهای پس از آن عمدتا سکوت اختیار کرد و در یکی از معدود موارد موضع‌گیری‌های خود در دیدار با برخی از خانواده‌های بازداشت‌شدگان انتخاباتی تصریح کرد که «هیچ وجدان بیداری» از وضع به وجود آمده راضی نیست.

در همین حال خبرگزاری کار ایران، ایلنا، خبر داده است که همزمان با آغاز نماز جمعه تهران تلفن‌های همراه در مناطق منتهی به محل برگزاری نماز قطع شده است.

وب‌سایت خبری آینده نیز می‌گوید نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی از حضور خبرنگاران خارجی در نماز جمعه این هفته جلوگیری کرده و کارت خبرنگاری آنها را ضبط کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG