لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۵

«کمیسر سازمان ملل خود در مورد جنایات انتخابات تحقیق کند»


ناوانه تم پیلای، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل
ناوانه تم پیلای، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل
فدراسیون بین‌المللی جوامع حقوق بشر روز پنج‌شنبه در نامه‌ای سرگشاده از کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل خواست خود برای تحقیق درباره «جنایات ارتکابی» در جریان حوادث پس از انتخابات عازم ایران شود.

فدراسیون بین‌المللی جوامع حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران در این نامه از ناوانه تم پیلای، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، خواسته‌اند «هر چه زودتر راهی ایران شود» و از وضعیت حقوق بشر در ایران گزارش ارائه کند.

این سازمان‌های حقوق بشری پیشتر نیز در نامه‌ای مورخ ۱۱ تیرماه از بان کی – مون، دبیرکل سازمان ملل، خواستار اعزام فرستاده‌ای ویژه به ایران شده بودند تا درباره «قتل و شکنجه و بازداشت‌های خودسرانه در پی انتخابات متقلبانه ریاست جمهوری» تحقیق کند.

در جدیدترین نامه فدراسیون جوامع حقوق بشر که امضای عبدالکریم لاهیجی، نایب رئیس، آن را بر خود دارد از خانم پیلای خواسته شده است که «درباره رقم واقعی کشته‌شدگان، اعمال شکنجه و بدرفتاری در مورد بازداشت‌شدگان و تعداد و شرایط بازداشت صدها تن» تحقیقات همه‌جانبه انجام دهد.

در این نامه همچنین خاطرنشان شده است که لازم است در مورد «زندانیان و خانواده‌های آنها که زیر فشار و تهدید مستمر شبکه‌های اطلاعاتی – قضایی هستند و چگونگی برگذاری محاکمه‌های نمایشی طی هفته‌های اخیر» تحقیقاتی همه‌جانبه انجام شود.

دو هفته پیش نیز ده‌ها شخصيت سياسی و فرهنگی ايرانی در نامه‌ای به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل سران جمهوری اسلامی را به «جنايت عليه بشريت» متهم کردند.

در اين نامه درخواست شده بود که اعمال سران جمهوری اسلامی به عنوان «جنايت عليه بشريت» شناخته شده و پرونده آنها به دادگاه بين‌المللی کيفری فرستاده شود. همچنين اشاره شده بود که به استناد قانون اساسی ايران، رئيس جمهور شخص دوم کشور و مجری قانون اساسی است.

به گفته مقامات دولتی ایران، سی نفر از معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری که محمود احمدی‌نژاد پیروز آن اعلام شد در تجمع‌های آرام مردم در تهران و دیگر شهرهای ایران کشته شده‌اند. اين در حالی است که گروه‌های طرفدار حقوق بشر تعداد کشته‌شدگان و بازداشت‌شدگان حوادث اخير را بسيار بيشتر از آمار دولتی می‌دانند.

در روزها و هفته‌های اخير، سازمان‌ها و و مدافعان حقوق بشر در داخل و خارج از ايران در بيانيه‌ها و نامه‌هایی به مقام‌های جمهوری اسلامی و نيز خطاب به افکارعمومی، رفتارهای جمهوری اسلامی در جريان انتخابات و اعتراض‌های پس از آن را محکوم کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG