لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۹

ناقضان حقوق بشر در اعتراضات ایران پرونده‌دار می‌شوند


سازمان «عدالت برای ایران» از مردم ایران خواسته است برای ثبت موارد نقض حقوق بشر و شناسایی ناقضان حقوق بشر در ایران با این سازمان همکاری کنند.

این سازمان پس از اعتراض‌های خیابانی بیست و پنجم بهمن و اول اسفندماه گذشته و کشته شدن تعدادی از دانشجویان در این اعتراضات با انتشار بیانیه‌ای شاهدان عینی را به همکاری فراخوانده است و می‌گوید موارد نقض حقوق بشر را به نهادهای بین‌المللی ناظر ارجاع خواهد داد.

رادیوفردا در گفت‌و‌گو با شادی صدر، مسئول این سازمان، از او دربارهٔ چند و چون این اقدام پرسیده است:

شادی صدر: سازمان «عدالت برای ایران» یک سازمان حقوق بشری است که یکی از اصلی‌ترین ماموریت‌های خود را شناسایی موارد و اطلاعات مربوط به ناقضان حقوق بشر در ایران تعیین کرده است.

همچنین این سازمان شناسایی کسانی را که در خیابان‌ها مردم را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند، زخمی می‌کنند یا به قتل می‌رسانند و شناسایی آمران نقض حقوق بشر را یکی از ماموریت‌های اصلی خودش قرار داده است.

سازمان عدالت برای ایران امروز در این مورد اطلاعیه‌ای صادر کرد و از همه کسانی که در تظاهرات ۲۵ بهمن‌ماه و یکم اسفندماه شرکت کرده بودند درخواست کرد که اطلاعات خودشان را در مورد نیروهای سرکوب، به طور مستند به این سازمان ارسال کنند.

[هدف این است که] بتوانیم به عنوان کسانی که روی پرونده این افراد کار می‌کنیم، اطلاعات دقیقی داشته باشیم و بتوانیم در مراجع بین‌المللی از این ناقضان حقوق بشر شکایت کنیم، تا هم جنایت آن‌ها بدون عقوبت نماند و هم مردمی که در خیابان‌ها برای دموکراسی و آزادی مبارزه می‌کنند، بتوانند امیدوار باشند که صدای‌شان شنیده می‌شود.

برای ما بسیار مهم است که اطلاعاتی از صحنه درگیری بین نیروهای سرکوب و مردم داشته باشیم. به‌خصوص اگر این اطلاعات، اطلاعاتی دقیق در مورد ناقضان حقوق بشر باشند.

  • خانم صدر منظورتان از «اطلاعات دقیق» چگونه اطلاعاتی است؟ ویژگی‌های فردی و ظاهری این اشخاص مورد نظر شماست؟

بله.‌‌ همان طور که گفتم ویژگی‌های شخصی و ظاهری و به‌خصوص چیزی که بسیار مهم است این است که بدانیم این ضاربان به کدام نیرو وابسته بوده‌اند؟ از کجا و چه کسی دستور می‌گرفته‌اند؟ لباس‌شان و یونیفورم‌شان چه بوده است؟ و امثال این اطلاعات برای ما مهم‌اند.

الان با وجود حجم انبوه اطلاعاتی که در مورد صانع ژاله و محمد مختاری وجود دارد، هنوز هم ما نمی‌دانیم که این افراد را کدام نیرو به قتل رسانده‌اند؟ هنوز مشخص نیست که این جوانان را نیروی بسیج یا نیروی انتظامی یا اطلاعات به قتل رسانده است یا خیر. این امر برای پیگیری‌های ما به‌خصوص در مورد پیگیری پرونده فرماندهان این نهاد‌ها می‌تواند تاثیرگذار باشد.

  • خانم صدر، نهایتا شما و سازمان عدالت در ایران از اطلاعات واصله چگونه استفاده می‌کنید؟

ما در حال تهیه پرونده‌های حقوقی برای ناقضان حقوق بشر هستیم و همه اطلاعات موجود می‌تواند در تکمیل این پرونده‌ها کمک‌مان کند تا بتوانیم با مستندات و مدارک بیشتری این پرونده‌ها را در مراجع سیاسی و قضایی بین‌المللی مطرح کنیم.

  • چه پیشنهادی دارید برای حفظ امنیت کسانی که قرار است با شما تماس بگیرند و اطلاعات لازم را به شما منتقل کنند؟

همان طور که در اطلاعیه تاکید کرده‌ایم، از شاهدان عینی درخواست می‌کنیم که از طریق ای‌میل‌های نا‌شناس و یک‌بار مصرف با سازمان عدالت در ایران تماس بگیرند و اطلاعات‌شان را منتقل کنند. یا این که اطلاعات‌شان را به اقوام، دوستان و خویشان‌شان در خارج از ایران برسانند تا آن‌ها به ما منتقل نمایند.

  • آیا پیش از ۲۵ بهمن‌ماه نیز شما در این زمینه فعالیتی کرده‌اید؟ و آیا تاکنون اطلاعات و مشاهداتی از شهروندان در این زمینه به دست‌تان رسیده است؟

ما در حال آماده کردن پروژه‌های ناقضان حقوق بشر هستیم و به زودی ظرف دو ماه آینده، پرونده حقوقی ده تن از ناقضان حقوق بشر را به عنوان اولین اقدام‌مان منتشر خواهیم کرد. اگر چه ما می‌دانیم که لیست ناقضان حقوق بشر به ده نفر ختم نمی‌شود و تکمیل این فهرست همچنان هم ادامه دارد.
XS
SM
MD
LG