لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۵

سازمان مجاهدین انقلاب «شو تاسف‌بار» دادگاه معترضین را محکوم کرد


احمد زیدآبادی (راست) و کلوتیلد رایس (جلو) در دومین دادگاه متهمان «کودتای مخملی»
احمد زیدآبادی (راست) و کلوتیلد رایس (جلو) در دومین دادگاه متهمان «کودتای مخملی»
سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی روز یکشنبه در واکنش به دومین دادگاه معترضین به نتیجه انتخابات در اطلاعیه‌ای این دادگاه را «نمایش اسف‌بار» و «نماد تغییر ماهیت نظام» خواند.

دومین جلسه دادگاه بازداشتی‌های حوادث اخیر روز شنبه صبح در حالی در تهران آغاز شد که یک شهروند کشور فرانسه و یک کارمند ایرانی سفارت فرانسه در کنار علی تاجرنیا، نماینده سابق مجلس و از فعالان ستاد میرحسین موسوی، احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار، شهاب‌الدین طباطبایی، رئیس ستاد یاری حامی میرحسین موسوی، هدایت آقایی،‌ عضو حزب کارگزاران، و جواد امام، عضو جبهه مشارکت، بر نیمکت متهمان نشسته بودند.

سازمان مجاهدین انقلاب در جایی دیگر از جدیدترین اطلاعیه خود پس از انتخابات ریاست جمهوری که محمود احمدی‌نژاد پیروز آن اعلام شد این دادگاه را «شوی تاسف‌بار» خوانده و هدف برگزارکنندگان آن را «کودتا علیه انقلاب و نظام و انتقام کشیدن از مبارزان و مجاهدان راه استقلال و آزادی» دانسته است.

این اطلاعیه می‌افزاید که هدف برگزارکنندگان این دادگاه رساندن این پیام به مردم ایران است «که هر تلاشی برای برگزاری انتخاباتی پرشور،‌ مردمی، آزاد و قانونی را اقدامی علیه امنیت ملی و تلاشی برای براندازی تلقی می‌کنند.»

این تشکل سیاسی در اطلاعیه پیشین خود نیز که در هفته نخست مردادماه منتشر شد رئیس دولت نهم، و وزرای کشور و دادگستری و اطلاعات را مسئول «شکنجه و قتل بازداشت‌شدگان» در حوادث اخیر دانسته بود.

بهزاد نبوی، مصطفی تاجزاده، فيض‌الله عرب‌سرخی، محمدجواد امام و تعداد ديگری از اعضای سازمان مجاهدين انقلاب در روزهای پس از برگزاری انتخابات رياست جمهوری بازداشت شده‌اند.

سازمان مجاهدین انقلاب که در اطلاعیه پیشین خود «دولت غیرقانونی کنونی» را حتی «شایسته» آن ندانسته بود که مورد خطاب قرار دهد در آنجا گفته بود که «دولتی که از انتخاباتی غیرقانونی و غیرمشروع برآمده و تحکیم پایه‌های قدرت خود را با دستگیری و بازداشت هزاران تن و اعمال شکنجه در زندان و داغدار کردن صدها خانواده مظلوم تمهید می‌کند، هرگز نمی‌تواند فرجامی نیک را انتظار داشته باشد.»

این سازمان در اطلاعیه جدید خود می‌گوید به این دلیل «اصلاح‌طلبان، فعالان ستاد آقای موسوی، اعضای سازمان مجاهدین انقلاب و جبهه مشارکت در کنار سلطنت‌طلبان و منافقین» در دادگاه کنار هم نشانده شده‌اند تا به مردم القا کنند که این افراد با یکدیگر تفاوتی ندارند.

طبق اطلاعیه سازمان مجاهدین انقلاب، برگزارکنندگان این دادگاه در تلاش هستند تا «زمینه‌های ذهنی و اجتماعی برخورد با مهم‌ترین و پرطرفدارترین احزاب کشور را فراهم آورند.»

این تشکل سیاسی – مذهبی همچنین کیفرخواستی را که در دادگاه دوم قرائت شد «تحلیلی کاملا مشابه افراطی‌ترین باندهای کشور» دانسته است.

محسن کدیور نیز پیشتر کیفرخواست دادگاه متهمان به «کودتای مخملی» را به سرمقاله‌های حسین شریعتمداری در روزنامه کیهان تشبیه کرده بود.
XS
SM
MD
LG