لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۰

اژه‌ای از دستگیری تعدادی از عوامل اصلی خشونت‌ها خبر داد


تهران، دوشنبه، اتوبوس در آتش
تهران، دوشنبه، اتوبوس در آتش
وزیر اطلاعات دولت نهم می‌گوید این وزارتخانه تعدادی از «عوامل اصلی» مسئول خشونت‌های اخیر پس از اعلام نتیجه انتخابات در تهران را دستگیر کرده است.

شبکه خبری پرس‌تی‌وی در وب‌سایت خود از قول غلامحسین محسنی اژه‌ای گفت: «وزارت اطلاعات تعدادی از عوامل و عناصر اصلی خرابکاری‌های چند روز اخیر در تهران را دستگیر کرده است.»

آقای اژه‌ای افزود وزارت اطلاعات مسئولیت دارد اعضای «برخی از گروه‌ها را که وارد تجمعات عمومی می‌شوند و قصد برپا کردن آشوب و ناآرامی دارند» دستگیر کند.

در روزهاى گذشته بسيارى از فعالان سياسى نزديك به اصلاح‌طلبان كه در ميان آنها افرادى در مقام‌هاى معاون وزير و معاون رئيس جمهورى سابق ايران به چشم مى‌خورد بازداشت و به نقطه نامعلومى منتقل شده‌اند.

مقامات ايران هنوز اعلام نكرده‌اند اتهام اين افراد چيست و تا چه زمانى در بازداشت خواهند بود، ولى به نظر مى‌رسد كه دستگاه‌هاى امنيتى ايران اين افراد را در ايجاد ناآرامى‌ها و اعتراض‌ها به نتايج انتخابات مسئول مى‌دانند.

در همین حال دادستان استان اصفهان نیز روز چهارشنبه از دستگیری «حدود ۲۰۰ عنصر خراب‌کار» در این استان خبر داد و تأکید کرد که «برخی از آنها با رسانه‌های خارجی ارتباط دارند».

محمدرضا حبیبی که با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت‌وگو می‌کرد اشاره کرد که بسیاری از این افراد به قید ضمانت آزاد شده و تنها کسانی که «جرائم سنگین» دارند همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

در همین حال ميرحسين موسوى روز چهارشنبه در نامه‌اى به شوراى امنيت کشور که ریاست آن با وزیر کشور است خواستار جلوگيرى اين نهاد از مداخله نيروهاى لباس شخصى در تحريك اجتماعات مسالمت‌آميز شد.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی روز چهارشنبه گزارشی از ناآرامی‌های اخیر را که در روز راه‌پیمایی عظیم حامیان میرحسین موسوی به کشته شدن هشت نفر انجامید به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.

در تظاهرات روز دوشنبه كه ميليونى گزارش شده است دست‌كم هشت نفر بر اثر تيراندازى نيروهاى بسيجى جان خود را از دست داده‌اند و در بسيارى از موارد، نيروهاى لباس شخصی با استفاده از باتوم و كابل به ضرب و شتم شديد معترضان پرداختند.

در حالی که شماری از مسئولان دولتی از جمله استاندار تهران، هواداران میرحسین موسوی را به ارتکاب این خشونت‌ها با استفاده از سلاح‌های سرد و گرم متهم کرده‌اند، دست‌کم یک فیلم ویدئویی پخش شده از شبکه چهار تلویزیون بریتانیا، یک عضو نیروی بسیج را بر فراز پایگاه ۱۱۷ گردان عاشورا وابسته به نیروی ویژه قدس بسیج نمایش می‌دهد که در حال تیراندازی به سوی جمعیت معترض است.
XS
SM
MD
LG