لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۰

نظامیان بریتانیایی: در آب های عراق بازداشت شدیم


فرمانده ۱۵ نظامی بریتانیایی که در ایران بازداشت بودند، اعلام کرد که آنها در آب های عراق دستگیر شدند و در طول مدت بازداشت از «فشار روانی» رنج برده اند.


ملوانان بریتانیایی همچنین اشاره کردند که در سلول های انفرادی نگهداری می شدند و عصرها برای هواخوری و یا بازی شطرنج، بیرون برده می شدند که در همان زمان ها از آنها فیلمبرداری شده و از تلویزیون جمهوری اسلامی ایران پخش شده است.


ستوان فلیکس کارمن، یکی از کسانی که «اعتراف» از تلویزیون جمهوری اسلامی ایران پخش شد، در این کنفرانس خبری تمام تصاویر پخش شده از تلویزیون های جمهوری اسلامی ایران را «پروپاگاندا» و «بازی تبلیغاتی» خواند.


هفت نفر از ملوانان نظامی بریتانیا در این کنفرانس حضور داشتند که همگی مرد بودند و فی ترنی، تنها زن در گروه ۱۵ نفری که از سوی ایران دستگیر شدند، در جلسه حاضر نبود.


سروان کریس ایر و ستوان فلیکس کارمن، که هر دو در ایران و بر روی صفحه تلویزیون در حال «اعتراف» به «ورود غیرقانونی به آب های ایران» دیده شده بودند، به بیشتر پرسش ها پاسخ دادند و بیانیه گروه را نیز، مشترکا خواندند.


کاپیتان کریس ایر که فرماندهی گروه را هم به عهده داشته، خبر داد در روز ۲۳ مارس، سوم فروردین در حال بازرسی کشتی تجاری در آب های عراق بودند که دو قایق تندرو به آنها نزدیک می شود.


وی افزود: «ما دو انتخاب بیشتر نداشتیم، یا تسلیم شویم ویا این که راه درگیری با آنها را انتخاب کنیم.»


کریس ایر گفت:ما با کشور ایران در حال جنگ نیستیم و به لحاظ افراد هم در شرایطی نبودیم که با آنها درگیر شویم و از این رو سعی کردیم که با آنها گفت و گو کنیم

کریس ایر گفت: «ما با کشور ایران در حال جنگ نیستیم و به لحاظ افراد هم در شرایطی نبودیم که با آنها درگیر شویم و از این رو سعی کردیم که با آنها گفت و گو کنیم.»


ستوان فلیکس کارمن در ادامه گفت که افراد سپاه پاسداران عصبی و پرخاشگر بودند و از این رو تصمیم گرفتند با آنها همکاری کنند.


وی ادامه داد پس از انتقال به آب های ایران در یک ساختمان و با چشم های بسته نگهداری شده اند و به تدریج بازجویی های جداگانه از تک تک افراد گروه آغاز شده است. وی تاکید کرد که پرسش ها «با عصبانیت و پرخاش» همراه بوده است.


سروان کریس ایر همچنین گفت که این بازداشت را «غیرقانونی» می داند.


وی گفت: «از همان ابتدا به دلیل قوانین اسلامی، فی ترنی از ما جدا شد و در سلول دیگری نگهداری شد.»


ستوان فلیکس کارمن در ادامه به شرایط نگهداری از آنها در ایران اضافه کرد و گفت: «پس از انتقال به تهران، ما را به جایی با سلول های سنگی بردند و در زمان خروج چشم های ما را می بستند و می گفتند یا اعتراف کنید که وارد آب های ایران شده اید یا این که باید هفت سال در زندان بمانید.»


ستوان کارمن در ادامه افزود: «روز دوازدهم، ما را با چشم بسته به جایی بردند و بعد به ما کت و شلوار دادند و بعد از آن توانستیم گفت و گوی مطبوعاتی رییس جمهوری ایران را تماشا کنیم و آنجا فهمیدیم که می خواهند ما را به خانه بفرستند.»


پس از پایان سخنان ابتدایی نظامیان بریتانیایی، خبرنگار بی بی سی از آنها پرسید سخت ترین زمانی که آنها در تمام مدت داشته اند، چه زمانی بوده است؟ کریس ایر، در پاسخ گفت: «سخت ترین زمان، موقعی بود که دستگیر شدیم، چرا که فکر می کردیم ما را به سفارت بریتانیا در تهران می برند و بعد آزاد می شویم.»


آرتور رچر، دیگر ملوان بازداشت شده، به رفتار زندانبانان خود اشاره کرد و گفت: «رفتار آنها با ما خوب بود اما در زمانی که بیرون از سلول بودیم چشم های ما را می بستند و در سلول های انفرادی جدا از هم نگه داشته می شدیم و مدام هم به ما اخطار می کردند که با هم حرف نزنیم.»


از ملوانان نظامی بریتانیا سوال شد که آیا از گفته های خود در ایران و این که اعتراف کرده و عذرخواهی کرده اند، ناراحت هستند، که ستوان کارمن گفت: «ما هیچ وقت عذرخواهی نکردیم که وارد آب های ایران شده ایم و همیشه گفتیم که در آب های عراق، مشغول انجام وظیفه بوده ایم.»


قایق ملوانان نظامی بریتانیا در زمان دستگیری

از ملوانان نظامی سوال شد که آیا معامله ای برای آزادی آنها با جمهوری اسلامی ایران انجام شده، که آنها از وجود چنین معامله ای ابراز بی اطلاعی کردند.


همچنین از ملوانان درباره رییس جمهوری اسلامی ایران و رفتار ایرانی ها سوال شد که یکی از ملوانان پاسخ داد: «دستگیری و نگهداری در انفرادی خود فشار زیادی است و می توانم بگویم که حداقل دیگر نمی خواهم به آنجا بروم.»


جاسوسی نمی کردیم


کاپیتان کریس ای رکه ساعاتی پیش از شروع این کنفرانس خبری، گفت و گوی وی که پنج روز پیش از دستگیری، با شبکه تلویزیونی اسکای نیوز انجام شده، پخش شده و در آن گفته بود ماموریت دارد اطلاعاتی هم درباره ایران جمع آوری کند، توضیح داد که منظور او درست منتقل نشده است.


کریس ایر گفت: «این مصاحبه درست تنظیم نشده و اطلاعاتی که من به آن اشاره کردم، اطلاعات عمومی و در حوزه آب های عراق بوده که ما چندین نوع فعالیت داریم و من فقط گفتم می خواهیم از اطلاعات ایرانی ها در آن منطقه هم مطلع شویم.»


XS
SM
MD
LG