لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۵

انتخابات مجلس: ائتلاف اصلاح طلبان تشکیل شد


مرتضی حاجی (چپ) و عبدالله ناصری (وسط) سخنگویان ائتلاف اصلاح طلبان در کنفرانس مطبوعاتی روز جمعه
مرتضی حاجی (چپ) و عبدالله ناصری (وسط) سخنگویان ائتلاف اصلاح طلبان در کنفرانس مطبوعاتی روز جمعه

عبدالله ناصری، سخنگوی «ستاد مرکزی ائتلاف اصلاح طلبان»، روز جمعه ۲۳ آذر، در نشستی مطبوعاتی اهداف و برنامه های اين ستاد را برای شرکت در انتخابات هشتمين دوره مجلس شورای اسلامی اعلام کرد.


خبرگزاری فرانسه، در گزارشی از اين نشست نوشت اصلاح طلبان ايرانی روز جمعه با برپايی يک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کردند که برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی، ائتلافی بزرگ با حضور ۲۱ گروه و حزب تشکيل داده اند تا با «بحران» هايی که دولت نهم ايجاد کرده، مقابله کنند.


حضور خاتمی؟


مرتضی حاجی، وزير آموزش و پرورش در کابينه محمد خاتمی و سخنگوی ائتلاف اصلاح طلبان در تهران در اين نشست درباره حضور دوباره محمد خاتمی در عرصه سياست تاکيد کرد که آقای خاتمی تصميمی برای کانديداتوری در انتخابات مجلس ندارد.


وی در عين حال افزود:« برای رياست‌ جمهوری هنوز زمان زياد است. البته ايشان تمايلی نشان نداده‌اند، اما من نا اميد نيستم و به گمانم مردم نيز نا اميد نيستند.»


به گزارش خبرگزاری ها، عبدالله ناصری نيز تاييد کرد که محمد خاتمی، رييس جمهوری پيشين ايران، «چراغ راه» اين ستاد است، اما وی در انتخابات نامزد نخواهد نشد.


وی گفت:« جبهه دوم خرداد براساس حداقل تعريفی شکل گرفته و ستاد ائتلاف نيز براساس پذيرش نظرات ديروز و امروز آقای خاتمی تشکيل شده است. به علاوه اينکه افرادی به عنوان شخصيت حقيقی نه حزبی و حقوقی که از نزديکان آقای خاتمی بودند عناصر تشکيل دهنده شورای سياستگذاری محسوب می‌شدند و ستاد ائتلاف از دل آنها درآمد و براين اساس ستاد شکل گرفت.»


به گفته آقای ناصری، اين ستاد از چهارماه پيش کار خود را آغاز کرده و با هدف پيروزی در انتخابات مجلس هشتم و مقابله با محافظه کاران يا اصولگرايان وارد رقابت های انتخاباتی خواهد شد.


  • جبهه مشارکت ايران اسلامی به عنوان يکی از بزرگ ترين احزاب اصلاح طلبان که به آقای خاتمی نزديک است در اين ائتلاف حضور دارد.
  • حزب کارگزاران سازندگی که در زمان قدرت اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس جمهوری اسبق ايران توسط نزديکانش بنيان گذاشته شد، يکی ديگر از احزاب مهم اين ائتلاف محسوب می شود.

عبدالله ناصری درباره اهداف تشکيل ستاد ائتلاف اصلاح طلبان گفت:« تقويت نظام جمهوری اسلامی از طريق اجرای قانون اساسی، پيروزی در انتخابات، ارتقا و اثربخشی مجلس شورای اسلامی، نفی افراط گرايی و بازگرداندن اعتدال و ارتقای موقعيت نظام جمهوری اسلامی از طريق تعامل با جامعه بين‌الملل از اهداف کلی است که ستاد بر اساس آن شکل گرفت.»


وی افزود: «کشور با بحران های جدی رو به رو است. همه احزاب بر سر اينکه بايد اکثريت مجلس را به دست گرفت و دولت بی تجربه را مهار کرد، توافق نظر دارند.»


جبهه مشارکت ايران اسلامی به عنوان يکی از بزرگ ترين احزاب اصلاح طلبان نزديک به محمد خاتمی، نيز در اين ائتلاف حضور دارد.



همچنين حزب کارگزاران سازندگی که در زمان قدرت علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس جمهوری اسبق ايران توسط نزديکانش بنيان گذاشته شد، يکی ديگر از احزاب مهم اين ائتلاف محسوب می شود.


اما حزب اعتماد ملی به دبير کلی مهدی کروبی، رييس پيشين مجلس شورای اسلامی در ائتلاف اصلاح طلبان حضور ندارد، هر چند به گفته آقای ناصری، آقای کروبی گفته است فهرست نامزدهای حزب اعتماد ملی، «تا ۸۰ درصد» با فهرست اتتلاف اصلاح طلبان مشترک خواهد بود.


با اين حال خبرگزاری فرانسه اين ائتلاف را «اتحادی ميان سه روحانی قدرتمند – اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی و مهدی کروبی - برای به عقب راندن محافظه کاران تندرو توصيف کرده است.


اصلاح طلبان، با به قدرت رسيدن محمد خاتمی در سال ۱۳۷۶، به يکی از گروه های سياسی اصلی جمهوری اسلامی بدل شدند و تا پايان دوره رياست جمهوری وی به مدت هشت سال، قدرت را در دولت در اختيار داشتند.


اما شکست های انتخاباتی آنها، از دومين انتخابات شورای های شهر و روستا آغاز شد و چهره های کمتر شناخته شده محافظه کاران توانستند با پيروزی در انتخابات شوراها و سپس مجلس شورای اسلامی، فعاليت منسجم خود را برای پيروزی های بعدی گسترش دهند.


سرانجام در سال ۱۳۸۴ خورشيدی، محمود احمدی نژاد که پيش از آن با رای «اصولگرايان» شورای شهر تهران، به عنوان شهردار پايتخت انتخاب شده بود، توانست به کاخ رياست جمهوری راه يابد و نامزدهای اصلاح طلبان را پشت سر بگذارد.


به گفته عبدالله ناصری، اصلاح طلبان تلاش خواهند کرد تا اين بار بعد از پيروزی در انتخابات مجلس شورای اسلامی، زمينه مبازرات انتخاباتی برای دور بعدی رياست جمهوری را فراهم کنند.


وی گفت:«مجلس آينده خرداد ماه کار خود را شروع خواهد کرد و زمانی خواهد گذشت تا اعتبارنامه ها تصويب شود و مجلس به صورت حقوقی فعاليت نظارتی و قانونگذاری خود را آغاز کند. اين زمان، زمانی است که بايد جامعه را وارد فضای انتخابات رياست جمهوری آينده کنيم.»


به گفته آقای ناصری، احتمال دارد که اصلاح طلبان با شعار «نجات ملی» به عنوان شعار محوری خود در مبازرات انتخاباتی برگزينند.

سخنگوی ستاد اصلاح طلبان افزود: «پيش بينی ما اين است که اگر يک مجلس قوی و مقتدر با پشتوانه اکثريت اصلاح طلبان شکل بگيرد، کانديداتوری آقای خاتمی برای انتخابات رياست جمهوری دهم در دستور کار جدی قرار خواهد گرفت.»


انتقاد از احمدی نژاد و «نجات ملی»


در کنفرانس مطبوعاتی روز جمعه، عبدالله ناصری و مرتضی حاجی – وزير سابق آموزش و پرورش که به عنوان سخنگوی ائتلاف اصلاح طلبان در تهران سخن می گفت – بخش عمده ای از سخنان خود را به طرح انتقاداتشان از عملکرد محمود احمدی نژاد و کابينه وی اختصاص دادند.



عبدالله ناصری درباره عملکرد دولت احمدی نژاد گفت: « دولت نهم باور نکرده است که مديريت اقتصادی کشور در هر شرايطی به پشتوانه عالمانه و کارشناسانه نياز دارد و همچنين باور ندارد که در هر شرايطی سياست خارجی و روابط بين الملل بر عملکرد اقتصادی دولت اثرگذار است که مشکلات عمده امروز مثل گرانی ، حجم نقدينگی ، کاهش رشد سرمايهگذاری و .... ناشی از بی توجهی به اين دو محور عمده است.»


به گفته آقای ناصری، احتمال دارد که اصلاح طلبان با شعار «نجات ملی» به عنوان شعار محوری خود در مبازرات انتخاباتی برگزينند.


وی افزود: «شعار نجات ملی که شايد مقدمات آن در رسانه ها تدوين نشد، بحثی بود که اصحاب اصلاح طلب در مورد شرايطی در کشور مطرح کردند. طبيعتا اين شرايط به قدری گسترده و عظيم است که به طور طبيعی برای برون رفت از آن بايد يک ميثاق محکم و استواری تشکيل داد.»


آقای ناصری درباره شعار ستاد ائتلاف اصلاح طلبان گفت:« ما هنوز بحث جدی در مورد شعار داريم، اما هنوز شعار رسمی ما قطعی نشده است. اين شعار هم جزء پيشنهادی بود که ازسوی برخی دوستان در ستاد ائتلاف مطرح شد اما به هر حال ما به زودی شعار انتخاباتی اصلاح‌طلبان را اعلام خواهيم کرد.»


مرتضی حاجی نيز درباره شعارهای انتخاباتی اصلاح‌ طلبان گفت:«شعار انتخاباتی قطعا برخاسته از برنامه‌های اصلاح‌طلب خواهد بود که مرحله سوم تدوين آن نيز تمام شده است. اين شعار پوشش دهنده برنامه‌های آينده اصلاح‌طلبان خواهد بود.»


با اين حال، وی توضيح بيشتری در اين زمينه نداد.


قراراست انتخابات هشتمين دوره مجلس شورای اسلامی، روز ۲۴اسفند ماه سال جاری برگزار شود.


XS
SM
MD
LG