لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۶

«شاهرودی، مسئول جان روزنامه نگاران مریوانی است»


عدنان حسن پور (چپ) و هیوا بوتیمار، دو روزنامه نگار مریوانی هستند که به اعدام محکوم شده اند.
عدنان حسن پور (چپ) و هیوا بوتیمار، دو روزنامه نگار مریوانی هستند که به اعدام محکوم شده اند.

سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بيانيه ای به وضعيت عدنان حسن پور و عبدالواحد بوتيمار دو روزنامه نگاری که در ايران به اعدام محکوم شده اند، اعتراض کرد.


در بيانيه سازمان گزارشگران بدون مرز با اشاره به اينکه عدنان حسن پور و عبدالواحد بوتيمار، روزنامه نگاران زندانی، بيش از چهل روز است که در اعتصاب غذا بسر می برند آمده است: «وکيل مدافع آنها، صالح نيکبخت که در تاريخ ٢۹ مرداد ماه، چند روز پيش با موکلان خود ديدار کرده بود اظهار داشته است که هر دو زندانی شديدا ضعيف شده اند و مدت زيادی در اين وضعيت دوام نخواهند آورد.»


سازمان گزارشگران بدون مرز، آيت اله محمود هاشمی شاهرودی رئيس قوه قضاييه جمهوری اسلامی ايران را مسئول سلامت اين دو روزنامه نگار زندانی و عواقب ناشی از شرايط «اسف بار بازداشت» کنونی آنها دانسته است.


در اين اطلاعيه افزوده شده است که عدنان حسن پور و عبدالواحد بوتيمار در سلول های انفرادی نگهداری می شوند و از ابتدايی ترين حقوق خود محروم هستند.


  • «وکيل مدافع آنها، صالح نيکبخت که در تاريخ ٢۹ مرداد ماه، چند روز پيش با موکلان خود ديدار کرده بود اظهار داشته است که هر دو زندانی شديدا ضعيف شده اند و مدت زيادی در اين وضعيت دوام نخواهند آورد.»
سازمان گزارشگران بدون مرز

در اطلاعيه سازمان گزارشگران بدون مرز به ملاقات عدنان حسن پور و عبدالواحد بوتيمار با اعضای خانواده خود در تاريخ هفدهم مردادماه در زندان اطلاعات سنندج و اظهارات آنها در اين ملاقات اشاره شده است که گفته بودند در پی انتقال آنها به سنندج، در اعتراض به نگهداری در سلول انفرادی زندان اداره اطلاعات سنندج و برای داشتن حق ملاقات با خانواده و وکلا و ديدار با يکی از مسئولان دستگاه قضايی، بيش از يک ماه است که در اعتصاب غذا به سر می برند.



اين بيانيه به مصاحبه صالح نيکبخت با خبرگزاری فارس نيز اشاره کرده است که طی آن گفته بود، آقای امجدی دادستان سنندج در ملاقات با آقای هوشمندی ديگر وکيل متهمان اعلام کرده است که «جز با نظر آيت الله شاهرودی» هيچ اقدامی انجام نخواهد داد.


سازمان گزارشگران بدون مرز در اين اطلاعيه همچنان از وضعيت آکو کردنسب روزنامه نگار هفته نامه کرفتو و سهيل آصفی ابراز بی خبری و نگرانی کرده است.


آکو کردنسب در سی ام تيرماه گذشته توسط ماموران وزارت اطلاعات در دفتر خود بازداشت و روانه زندان شد و سهيل آصفی نيز در سيزدهم مردادماه گذشته به دنبال احضار به دادسرای انقلاب اسلامی تهران بازداشت شد و به سلول انفرادی بند ٢٠۹ زندان اوين انتقال يافت.


در اطلاعيه سازمان گزارشگران بدون مرز آمده است که اين دو روزنامه نگار که ظاهرا در انتظار محاکمه هستند، از حق ملاقات با وکلا و خانواده خود محروم شده اند.


اطلاعيه سازمان گزارشگران بدون مرز در پايان به وضعيت محمد صديق کبودوند نيز اشاره کرده که به همسر خود اطلاع داده است، دو زندانی خطرناک را به سلول اش انتقال داده اند و وی برای جانش احساس خطر می کند.

در اطلاعيه سازمان گزارشگران بدون مرز با اشاره به بازداشت مدير مسئول هفته نامه توقيف شده صدای مردم کردستان توسط ماموران وزارت اطلاعات در دهم تير ماه گذشته و انتقال وی به بند ٢٠۹ زندان اوين آمده است که اين روزنامه نگار از سوی مقامات امنيتی برای انحلال سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان و پذيرش انتشار گزارش هايی نادرست از سوی اين سازمان، شديدا تحت فشارهای روحی و جسمی قرار دارد.


XS
SM
MD
LG