لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۱

عدم حمایت دو گروه محبوب موسیقی در روسیه از نامزدی پوتین


دیمیتری مدودیف (راست) و ولادیمیر پوتین
دیمیتری مدودیف (راست) و ولادیمیر پوتین
حدود سه سال و نیم پیش دو گروه معروف موسیقی راک در روسیه به نام‌های «ماشینا ورمنی» و «چایف» جزء شرکت‌کنندگان اصلی در جشن پیروزی دیمیتری مدودیف به عنوان رئیس جمهور جدید روسیه در میدان سرخ شهر مسکو بودند.

اکنون این دو گروه که از سیاست‌های دولت روسیه در دوران مدودیف نیز سرخورده شده و ناراضی هستند می‌گویند اگر آن طور که همه حدس می‌زنند این بار ولادیمیر پوتین برنده انتخابات ریاست جمهوری باشد از وی حمایت نخواهند کرد.

آندره ماکارویچ، خواننده گروه «ماشینا ورمنی»، در این باره به خبرنگار رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفت: «من از وضعیت فعلی اصلا خوشم نمی‌آید. از همین الان معلوم شده و به ما می‌گویند که در دور بعد چه کسی رئیس جمهور خواهد شد. مشکل شخص پوتین نیست، مشکل سیستمی است که در عمل حق انتخاب را از ما سلب می‌کند.»

اعتراض گروه‌های موسیقی راک تازه‌ترین نمونه از نارضایتی مربوط به بازگشت ولادیمیر پوتین به مقام ریاست جمهوری است. در کنگره عمومی حزب حاکم در روز ۲۴ سپتامبر نامزدی ولادیمیر پوتین برای ریاست جمهوری اعلام شد. در‌‌ همان کنگره ولادیمیر پوتین پیشنهاد کرد که دیمیتری مدودیف در صدر فهرست انتخاباتی این حزب برای دومای روسیه قرار بگیرد و سپس عهده‌دار مقام نخست وزیری شود، مقامی که اکنون در اختیار آقای پوتین است.

با وجود آن که مدودیف اوایل سال جاری گفته بود علاقه‌مند است یک بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند، او اکنون می‌گوید که وی و پوتین از مدت‌ها قبل توافق کرده بودند که پوتین برای بار سوم عهده‌دار مقام ریاست جمهوری شود.

ولادیمیر شاخرین، خواننده گروه «چایف»، در این زمینه می‌گوید که احساس می‌کند دولت دیمیتری مدودیف به او و امثال او خیانت کرده، چون از قبل طرح آن‌ها بازگشت پوتین به راس قدرت بوده است.

وی می‌افزاید: «من احساس می‌کنم که از هم اکنون تکلیف انتخابات سال ۲۰۱۴ مشخص شده. ما امید داشتیم که وضعیت متفاوت باشد و نتیجه چیز دیگری شود. وقتی دیمیتری مدودیف گفت که آن‌ها از سال ۲۰۰۷ چنین توافقی کرده‌اند مثل این بود که مرا بکشند.»

از زمان اعلام بازگشت ولادیمیر پوتین برای احراز مقام ریاست جمهوری اعتراضات به اشکال مختلف خود را نشان داده است. یک روز پس از اعلام این خبر الکسی کودرین، وزیر دارایی روسیه، که بسیار مورد احترام است اعلام کرد که به دلیل تفاوت سلیقه در مورد بودجه دولتی دیگر نمی‌تواند در دولت دیمیتری مدودیف کار کند.

فیودور بوندارچوک نیز با لحنی بسیار صریح یک روز قبل از اعلام این خبر گفت: «ما از این جلسات بی‌انتها خسته شده‌ایم. بخش وسیعی از مردم کشور آماده انفجارند. مردم تحقیر شده و از ادامه فساد خسته شده‌اند.»

این در حالی است که براساس نتیجه نظرسنجی‌های مستقل میزان محبوبیت پوتین و مدودیف در میان مردم روسیه بیش از ۶۰ درصد است و معمولا میزان محبوبیت پوتین با چند درصد بیشتر به مرز ۷۰ نزدیک می‌شود.

برخی از ناظران معتقدند که پس از پایان دوره ریاست جمهوری مدودیف احتمالا نقش «سیاستمدار ناتوان» به وی سپرده خواهد شد. در شرایطی که تحت تاثیر کاهش بهای سوخت، که درآمد اصلی روسیه است، دولت مجبور شده از بازنشستگی و خدمات عمومی بکاهد، احتمالا یک چنین کمبودهایی را به گردن رئیس جمهور قبلی خواهند انداخت.
XS
SM
MD
LG