لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۷

جلسه شورای امنیت برای افزایش تعهدات سازمان ملل در عراق


این قطعنامه در روز جمعه به رای گذاشته می شود.
این قطعنامه در روز جمعه به رای گذاشته می شود.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه دهم ماه اوت، پیش نویس قطعنامه ای که تعهدات سازمان ملل در قبال عراق را با هدف «تمرکز بیشتر به مسایل انسانی» افزایش می دهد، به رای می گذارد.


ایالات متحده آمریکا و بریتانیا تصویب این قطعنامه را با انگیزه ایجاد تغییراتی در پیش نویس آن از سوی نوری المالکی، نخست وزیر عراق به تاخیر انداختند.


اما زلمای خلیل زاد سفیر آمریکا در عراق، به خبرگزاری رویترز گفت که روز پنج شنبه مطلع شده که مقامات عراقی از پیش نویس قطعنامه راضی هستند ومتن اصلاح شده نیز در شورای امنیت در جریان است.


به گفته آقای خلیل زاد انتظار می رود روز جمعه رای گیری انجام شود.


از سوی دیگر امیر جونز پری، سفیر بریتانیا در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه اعلام کرد که شورای امنیت با اتفاق آرا قطعنامه ای که تعهدات سازمان ملل در قبال عراق را گسترش می دهد، تایید کرده است.


این قطعنامه برای یک سال، به سازمان ملل متحد اختیارات بیشتری برای کمک به حکومت عراق در زمینه های اقتصادی، سیاسی، فنی، موضوعات قانونی و همچنین کنترل خشونت های داخلی می دهد.



سازمان ملل متحد اغلب کارمندان خود را پس از آنکه ۲۱ نفر از آنها به همراه یکی از اعضای ارشد این سازمان درپرتاب بمبی به مقر آنها کشته شدند، از عراق خارج کرده است.

همچنین سازمان ملل متحد خواهد توانست در سرشماری های عمومی به دولت عراق یاری رساند،کمک های انسانی به عراق را سازماندهی کند و به مهاجرانی که مایل به بازگشت به کشورهستند کمک کند.


به گفته آقای خلیل زاد در صورت تصویب نهایی، این قطعنامه در جهت گیری های کشورهای همسایه عراق نیز موثر خواهد بود.


وی گفت: «کشورهای همسایه عراق بیش از آنکه با مشکل عراق رو به رو باشند، با نگرانی بحران انسانی موجود در این کشورکه در جهان رو به افزایش است، سرو کارخواهند داشت».


ایرنه خان دبیرکل سازمان عفو بین الملل در انتقاد از متن اولیه قطعنامه گفته بود: «این متن به طور کامل در زمینه افزایش سوءاستفاده از حقوق بشر و بحران های انسانی سکوت کرده است.»


سازمان ملل متحد اغلب کارمندان خود را پس از آنکه ۲۱ نفر از آنها به همراه یکی از اعضای ارشد این سازمان درپرتاب بمبی به مقر آنها کشته شدند، از عراق خارج کرده است.


سازمان ملل اعتقاد دارد که نیروهای آمریکایی برای حفظ امنیت کارمندان این سازمان به اندازه کافی تلاش نکرده است.


آمریکا و بریتانیا از حمایت کنندگان قطعنامه تازه هستند و اعتقاد دارند که دخالت سازمان ملل متحد می تواند به پیشرفت در عراق و خارج شدن از وضعیت بلاتکلیفی کنونی کمک کند.
XS
SM
MD
LG