لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۴

ادامه روند بهبود بازارها در سراسر دنیا


اوج گیری بازارها برای دومین روز متوالی (عکس: epa)
اوج گیری بازارها برای دومین روز متوالی (عکس: epa)

سهام آسیا در روز سه شنبه برای دومین روز متوالی اوج گرفت و در این میان بازار ژاپن افزایش بی سابقه بیش از ۱۴ درصد را تجربه کرد.


سرمایه گذاران امیدوارند برنامه های دولتی که در گوشه و کنار دنیا اعلام شده به تثبیت نظام مالی جهانی کمک کند و نقطه پایانی بر بحران کم سابقه ای باشد که چند هفته است «خواب را بر آنها حرام کرده است.»



تحلیلگران مالی انتظار دارند بازارهای مهم اروپا تا ۶/۶ درصد افزایش داشته باشند و به دنبال انتشار خبر تزریق ۲۵۰ میلیارد دلار توسط دولت جرج بوش در بانک ها سلف خری سهام در بازار آمریکا نیز به دو درصد افزایش رسید.


هنوز ترس و واهمه از بروز رکود در اقتصاد جهانی کاملا از بین نرفته است،‌ اما حداقل در حال حاضر اقدامات گسترده دولت ها از خطر شکست نظام مالی در دنیا کاسته است.


بهای سهام در بازار نیکئی ژاپن که هفته گذشته سقوطی ۲۴ درصدی داشت به دنبال تعطیلی روز دوشنبه به بالاترین افزایش خود در یک روز یعنی ۲/۱۴ درصد رسید.


شاخص سهام آسیا- اقیانوسیه در خارج از ژاپن که روز جمعه به پایین ترین حد خود از دسامبر سال ۲۰۰۴ رسید ۳/۷ درصد بالا رفت.


شاخص سهام در بازار هنگ کنگ نیز که در روز دوشنبه ۲/۱۰ درصد بالا رفته بود روز سه شنبه هم افزایش ۴/۴ درصدی را تجربه کرد.



هنوز ترس و واهمه از بروز رکود در اقتصاد جهانی کاملا از بین نرفته است،‌ اما حداقل در حال حاضر اقدامات گسترده دولت ها از خطر شکست نظام مالی در دنیا کاسته است.

در این میان متوسط صنعتی داو جونز و شاخص سهام در آمریکا یک شبه به رکوردی جدید دست یافت و بیش از ۱۱ درصد اوج گرفت. به این ترتیب سهام جهانی ۷/۱ تریلیون دلار به ارزش بازار افزودند که از زمان آغاز بحران مالی جاری بیشترین افزایش در طی یک روز است.


به دنبال افزایش شب گذشته در بازار آمریکا، بهای سهام در بازار تایوان نیز در ساعات آغازین روز سه شنبه ۴/۵ درصد افزایش یافت.


به دنبال آسیا، بهای سهام در بازار اروپا هم در ساعت آغاز به کار آن حدود ۵/۳ درصد بالا رفت و باعث شد سرمایه گذاران نفسی به راحتی بکشند.


پس از این که دولت استرالیا اعلام کرد که برای تحریک و جلو راندن اقتصاد رو به کندی این کشور ۴/۷ میلیارد دلار آمریکا به بازار تزریق می کند، بهای سهام در بازار استرالیا ۷/۳ درصد افزایش یافت.


شاخص سهام در بازار روسیه نیز از این افزایش ها بی نصیب نماند و در اولین ساعات آغاز به کار روز سه شنبه ۳۸/۱۲ درصد اوج گرفت.
XS
SM
MD
LG