لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۴

افشای «ای‌میل‌های خصوصی» بشار اسد؛ «مشاوره گرفتن از ایران»


بشار اسد در کنار همسرش
بشار اسد در کنار همسرش
روزنامه بریتانیایی گاردین روز پنج‌شنبه، ۲۵ اسفندماه، در گزارشی اختصاصی از محتوای «چند هزار ای‌میل خصوصی» رئیس جمهور سوریه و همسرش خبر داد. این ای‌میل‌ها حاکی از «مشاوره گرفتن» حکومت سوریه از جمهوری اسلامی برای سرکوب اعتراضات و همچنین تمسخر اصلاحات در این کشور است.

روزنامه گاردین در شماره روز پنج‌شنبه خود به نقل از فعالان ضدحکومتی سوریه به محتوای «بیش از سه هزار» ای‌میل پرداخته است که «از مکاتبات خصوصی بشار اسد و همسرش اسما» گرفته شده است.

اعضای شورای عالی انقلاب سوریه که علیه حکومت خاندان آقای اسد فعالیت می‌کنند این مجموعه مکاتبات اینترنتی را از ماه ژوئن سال گذشته تا اوایل ماه فوریه گذشته، یک ماه پیش، زیر نظر داشته‌اند.

روزنامه گاردین می‌گوید برای تعیین صحت محتوای این ای‌میل‌ها با «ده نفر» تماس گرفته است که به نام‌شان در این ای‌میل‌ها اشاره شده است.

بنا بر گزارش اختصاصی گاردین که درست در روز سالگرد آغاز اعتراضات ضدحکومتی در سوریه به چاپ رسیده، رئیس جمهور سوریه در چند مورد با یا بی‌واسطه از جمهوری اسلامی ایران مشاوره گرفته است.

گاردین از جمله در یک مورد به سخنرانی بشار اسد در ماه دسامبر سال گذشته اشاره می‌کند که درباره موضوعات آن به گفته مشاور رسانه‌ای او با چندین نفر «از جمله مشاور سیاسی سفیر ایران» در سوریه مشورت شده است.

از همان ماه‌های آغازین اعتراضات به حکومت اسد در دمشق، کشورهای غربی تهران را متهم کردند که به سوریه در سرکوب مردم خود کمک می‌کند.

در حالی که این اتهام در یک سال گذشته چندین بار تکرار شده و حتی معترضان سوری از حضور نیروهای ایرانی در میان نیروهای سوری خبر داده‌اند، تهران همواره این اتهام را رد کرده است.

در ای‌میل مربوط به سفیر ایران،‌ به بشار اسد توصیه شده است در سخرانی‌اش لحنی «حاکی از قدرت و خشونت» به کار ببرد و به حمایت «کشورهای دوست» اشاره کند.

در این ای‌میل همچنین به آقای اسد توصیه شده است که حکومتش باید اطلاعات «مربوط به توانایی‌های نظامی خود» را بیشتر نشر دهد تا مردم متقاعد شوند که این حکومت حتی با نیروی نظامی نیز از پای درنخواهد آمد.

در مجموعه ای‌میل‌های افشاشده خانواده اسد به نام «حسین مرتضی» نیز اشاره شده است، بازرگان متنفذ لبنانی که به گفته گاردین با ایران «ارتباطاتی قوی» دارد.

روزنامه گاردین همچنین بر اساس این ای‌میل‌ها گزارش داده است که بشار اسد اصلاحاتی را که به مردم سوریه وعده داده تا بحران این کشور را خاموش کند به سخره گرفته است و در ای‌میل‌ها از «قوانین آشغال احزاب و رسانه‌ها و انتخابات» حرف می‌زند.

در حالی که معترضان سوری خواستار کناره‌گیری خاندان اسد از قدرت در این کشور هستند، آقای اسد در یک سال گذشته چندین بار در سخنرانی‌های خود وعده اصلاحات در شیوه اداره کشور را داده است، وعده‌ای که دست‌کم تاکنون متحقق نشده است.

«ولخرجی» و «پناهندگی به قطر»

اما یک موضوع عمده دیگر ای‌میل‌های خصوصی اسما اسد، همسر رئیس جمهور سوریه،‌ است که بخشی از گزارش گاردین را به خود اختصاص می‌دهد.

محتوای ای‌میل‌های خانم اسد بیشتر به خرید‌های آن‌لاین او اختصاص دارد، از جمله گاردین می‌گوید که او در یک مورد ده هزار پوند خرج «شمعدان و میز و چلچراغ از پاریس» کرده است.

این در حالی است که به‌ویژه در دو ماه گذشته مردم دست‌کم یک شهر، حمص، به دلیل محاصره شدن توسط ارتش حتی به آب و غذای کافی نیز دسترسی نداشته‌اند.

در ای‌میلی دیگر به اسما اسد که هم‌چنان تلاش می‌کند چهره‌ای مدرن از کشور و همسر شخص اول سوریه را به نمایش بگذارد دختر امیر قطر، حامد بن خلیفه آل ثانی، به خانم اسد توصیه می‌کند که به اتفاق همسرش سوریه را ترک کند و به چند شهری که پذیرای آنان هستند، «از جمله دوحه»، پایتخت قطر، پناهنده شوند.

روزنامه گاردین از قول فعالان سوری مخالف حکومت می‌گوید که آنها نام کاربری و اسم رمز ای‌میل‌های خانواده اسد را از خبرچینی گرفته‌اند که در حلقه پیرامونی بشار اسد بوده است.

به گفته گاردین، دسترسی به این ای‌میل‌ها روز هفت فوریه گذشته قطع شده است.

این نخستین بار نیست که محتوای ای‌میل‌های خصوصی بشار اسد در سراسر جهان منتشر می‌شود.

یک ماه پیش نیز ای‌ميل‌های آقای اسد و شمار ديگری از سران حکومت سوريه توسط «هکرهای ناشناس» هک شد و پس از چند روز روزنامه معتبر اسرائيلی هاآرتص اعلام کرد که امتياز انتشار اين پست‌های الکترونيک را به دست آورده است.
XS
SM
MD
LG