لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۹

انتقاد ساف از اتحادیه عرب به دلیل درخواست از حماس


خالد مشعل،‌ رئیس دفتر سیاسی حماس،‌در سوریه
خالد مشعل،‌ رئیس دفتر سیاسی حماس،‌در سوریه
در پی درخواست اتحادیه عرب از جنبش حماس برای «اعمال نفوذ» بر حاکمیت سوریه با هدف متقاعد کردن بشار اسد به دست کشیدن از کشتار مردم سوریه، سازمان آزادی‌بخش فلسطین این درخواست اتحادیه عرب را مورد انتقاد قرار داد.

به گفته این سازمان فلسطینی، درخواست اتحادیه عرب «درخواستی نا‌به‌جا از فلسطینی‌ها برای دخالت در امور داخلی کشوری دیگر» و نیز «دخالت در امور داخلی فلسطینی‌ها» است.

یاسر عبد رَبُه، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین، در رام‌الله شامگاه جمعه گفت که اتحادیه عرب با این فراخوانی، حماس را مورد تشویق قرار داده و این امر، نظر به مسائل داخلی فلسطینی‌ها، دخالت در امور فلسطینی نیز محسوب می‌شود.

به گزارش روزنامه‌های الاهرام و الوطن، یاسر عبد رَبُه همچنین گفت در شرایط داخلی سوریه، حماس نباید به اقداماتی که در راستای دفاع از حاکمیت اسد باشد، دست بزند و معترضین سوریه را نادیده بگیرد.

یاسر عبد رَبُه تصریح کرد که این دیدگاه ساف در قبال همه کشورهاست، «چه سوریه باشد، چه حکومتی دیگر».

نبیل العربی، دیپلمات مصری که در چند ماه اخیر ریاست اتحادیه عرب را در دست گرفته است، جمعه طی درخواستی بی‌سابقه، از حماس که دفتر سیاسی خود را در سوریه حفظ کرده خواست که با اعمال نفوذ بر حاکمیت سوریه، از بشار اسد بخواهد که به سوی یافتن راه حل‌های کارا برای بحران ده ماهه سوریه گام بردارد.

روزنامه الحیات شنبه مدعی شد که نبیل العربی نامه‌ای را نیز با چنین درخواستی به دست خالد مشعل برای تحویل به بشار اسد سپرده است.

حماس در حالی دفتر سیاسی خود را در سوریه حفظ کرده است که بسیاری از کادرهای آن در هفته‌های اخیر سوریه را ترک کرده و به سوی سودان، ترکیه، قطر، اردن و برخی کشورهای دیگر رفته‌اند و شماری از آنها و خانواده‌هایشان نیز به باریکه غزه بازگشته‌اند.

همسر و فرزندان خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس، نیز سوریه را در روزهای اخیر ترک کرده و مقیم اردن شده‌اند، جایی که مادر خالد مشعل از دهه‌ها پیش در آن زندگی کرده است.

اردن نیز تأیید کرده است که به‌زودی خالد مشعل پس از ۱۳ سال، اجازه خواهد یافت که از این کشور دیدار کند و پیشاپیش حماس نیز در بیانیه‌هایی گفته است که هدف از این سفر «انتقال دفتر حماس به اردن نیست».

اسماعیل هنیه، نخست وزیر دولت حماس در باریکه غزه، نیز در روزهای اخیر در یک ویدئو کلیپ در حالی دیده شد که از قیام معترضین در سوریه علیه حکومت بشار اسد حمایت می‌کرد. این فیلم را که در آن اسماعیل هنیه به معترضین سوری می‌گوید: «قلب ما با شماست؛ احساسات ما با شماست؛ مواضع اساسی ما با شماست»، نیروهای اپوزیسیون سوریه در اینترنت منتشر کردند. حکومت سوریه سکوت در برابر این فیلم را ترجیح داد.

اسماعیل هنیه در حالی از معترضین در سوریه حمایت کرده است که حماس از اواخر دهه هشتاد میلادی که برپا شد تا به امروز، از یاری‌های گسترده سوریه و جمهوری اسلامی ایران برخوردار بوده است.

خالد مشعل و بسیاری از سران حماس نیز که در سوریه زندگی کرده و از حمایت‌های امنیتی نیروهای بشار اسد بهره‌مند بوده‌اند، در ده ماه اخیر حاضر به حمایت علنی از حکومت اسد نشده‌اند.

تحلیل‌گران منطقه می‌گویند که حماس که شعبه فلسطینی اخوان‌المسلمین است، نمی‌تواند به اخوان‌المسلمین سوریه و مصر که حامی جنبش اعتراضی مردم سوریه علیه حکومت بشار اسد هستند، پشت کند، اما در همین حال به یاری‌های گسترده سوریه به‌ویژه در امر تسلیحات نیازمند بوده است.

با وجود این، حماس در یک سال اخیر تلاش کرده است که مناسبات نزدیکی با حاکمیت جدید مصر برقرار کند و از رهگذر پیوندهای دیرینه خود با اخوان‌المسلمین مصر جایگاه خود را در افکار عمومی مصر و دنیای عرب تقویت کند و بدین ترتیب از وابستگی شدید خود به سوریه و جمهوری اسلامی ایران کم کند.

در حالی که حماس تلاش کرده است فتیله مناسبات خود با سوریه را پایین بکشد، سخنان روز جمعه نبیل العربی بار دیگر نگاه‌ها را متوجه این پیوند‌ها کرد.

ناظران در منطقه می‌گویند که درخواست اتحادیه عرب از حماس برای «اعمال نفوذ» بر حکومت اسد نشان از ضعف و ناکامی اتحادیه عرب در حل بحران سوریه دارد، کشوری که شمار کشته‌ها در آن روز به روز افزایش می‌یابد.

معترضین سوری در داخل و خارج این کشور می‌گویند که ناظران اتحادیه عرب که در دو هفته اخیر به سوریه رفته‌اند، نتوانسته‌اند وظیفه خود را در دفاع از مردم سوریه به گونه شایسته انجام دهند و به‌ویژه قرار گرفتن یک ژنرال سودانی در صدر هیئت ناظران، مورد انتقادهای شدید معترضین و اپوزیسیون سوریه بوده است.
XS
SM
MD
LG