لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۱

در کنفرانس دمشق، اپوزیسیون سوریه خواستار انتقال به دموکراسی شد


حدود ۱۶۰ منتقد حکومت بشار اسد روز دوشنبه با شرکت در کنفرانسی در دمشق، پایتخت سوریه، که با مجوز دولت برگزار شد خواستار انتقال «صلح‌آمیز» به دموکراسی، پایان سرکوب‌ها و آزادی تمام زندانیان سیاسی شدند.

اپوزیسیون و منتقدان حکومت آقای اسد در پایان این کنفرانس با انتشار سندی با عنوان «میثاق» سوگند یاد کردند که «جزئی از قیام صلح‌آمیز مردم در سوریه برای برقراری آزادی و دموکراسی باقی خواهند ماند.»

این منتقدان همچنین در بیانیه خود خواستار پایان فوری سرکوب، حق تجمعات صلح‌آمیز، آزادی تمام زندانیان سیاسی، و آزادی مطبوعات شدند.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، در این کنفرانس که با مجوز دولت سوریه در هتلی در شهر دمشق برگزار شد چندین منتقد سرسخت بشار اسد، از جمله عده‌ای از زندانیان سیاسی آزادشده، نیز شرکت داشته‌اند.

در همین حال برخی از فعالان سیاسی سوری گردهم‌آیی اپوزیسیون در روز دوشنبه را «ترفند تبلیغاتی» حکومت خوانده و اعتراض کرده‌اند که برخی از گروه‌ها از جمله اخوان‌المسلمین در آن غیبت داشته‌اند.

این در حالی است که حکومت سوریه برگزاری این کنفرانس را نمونه‌ای از اصلاحاتی خوانده است که بشار اسد از زمان آغاز اعتراضات در این کشور قولش را به مردم داده است.

سوریه که اساسا حکومتی تک‌حزبی است از سال ۱۹۶۳ تاکنون به دست حزب بعث اداره شده است. با این حال آقای اسد تحت فشار اعتراضات گسترده در سراسر کشور که سه ماه است ادامه یافته وعده اصلاحات سیاسی را به معترضان داده است.

از جمله این اقدامات اصلاحی یکی هم برگزاری «گفت‌وگویی ملی» است که به گفته خبرگزاری رسمی سوریه مذاکرات مقدماتی درباره آن در روز دهم ژوییه، حدودا دو هفته دیگر، آغاز خواهد شد.

در همین حال به گزارش الجزیره بسیاری از شخصیت‌های اپوزیسیون سوریه درخواست آقای اسد برای گفت‌وگو را «ناکافی» دانسته و اعلام کرده‌اند که تنها در صورت پایان سرکوب مردم معترض در آن شرکت خواهند کرد.

به گفته گروه‌های مدافع حقوق بشر، تاکنون بیش از ۱۳۰۰ نفر در جریان سرکوب خشونت‌بار معترضان در سوریه جان باخته و ۱۲ هزار نفر دیگر دستگیر شده‌اند.
XS
SM
MD
LG