لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۸

مرگ ۴۱ غیرنظامی در سوریه به دنبال بمباران یک شهر به دست حکومت


در حالی که رهبران و شخصیت‌های اپوزیسیون سوریه برای بررسی وضعیت این کشور و آینده آن در ترکیه گردهم آمده‌اند، خبرگزاری‌ها از مرگ ۴۱ تن از مردم شهر الرستن در اثر بمباران این شهر خبر می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از یک وکیل مدافع حقوق بشر، نیروهای امنیتی و ارتش سوریه روز سه‌شنبه ۴۱ تن از جمله یک دختر چهارساله را با بمباران این شهر مرکزی سوریه به قتل رسانده‌اند.

به گفته این وکیل سوری که از دمشق با خبرگزاری رویترز گفت‌وگو کرده است، پنج تن از این افراد روز چهارشنبه در شهر الرستن دفن شده‌اند.

اما در گردهم‌آیی رهبران و شخصیت‌های اپوزیسیون سوریه که در شهر آنتالیای ترکیه در جریان است افرادی از طیف‌های مختلف، از اسلام‌گراها تا مسیحیان، با هدف «زمینه‌چینی برای سقوط بشار اسد» شرکت دارند.

در همین حال خبرگزاری‌های خارجی از مرگ ۹ تن دیگر در شهرحراک در شمل شرقی درعا، «به دست تک‌تیراندازها و در پی حمله به منازل مسکونی» خبر می‌دهند.

به گفته گروه‌های مدافع حقوق بشر در داخل و خارج از سوریه، از ده هفته گذشته که اعتراضات در شهر درعای این کشور آغاز شد و رفته‌رفته به دیگر شهرها در گوشه و کنار سوریه سرایت کرد تاکنون دست‌کم هزار تن از شهروندان سوری معترض به دست نیروهای امنیتی جان خود را از دست داده‌اند.

خبر ادامه کشتار معترضان و مردم غیرنظامی در شهرهای سوریه در حالی منتشر شده است که روز چهارشنبه فرانسه نیز به دنبال ایالات متحده اعلام کرد که برای عفو عمومی زندانیان سیاسی در این کشور دیگر خیلی دیر شده است.

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، که در بیش از دو ماه گذشته تلاش کرده است با ترکیبی از سرکوب و کوتاه آمدن در برابر مردم آنها را ساکت کند روز سه‌شنبه اعلام کرد که تمام زندانیان سیاسی در سوریه مشمول عفو عمومی هستند.

به دنبال اعلام این خبر، در روز چهارشنبه نیز خبرگزاری رسمی سوریه، سنا، خبر داد که آقای اسد دستور تشکیل کمیته‌ای را برای «تعیین چارچوب گفتمان ملی» بین حکومت و معترضان صادر کرده است.

این در حالی است که گروه‌های حقوق بشری می‌گویند که حکم عفو عمومی زندانیان استثنا و تبصره زیاد دارد و در بسیاری از موارد زندانیان آزاد نمی‌شوند، بلکه تنها مشمول تخفیف حکم حبس خواهند شد.
XS
SM
MD
LG