لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۵

آمریکا خواستار تلاش بیشتر اسد در زمینه اصلاحات سیاسی شد


حدود دو هفته پس از آغاز اعتراضات مردمی در سوریه، آمریکا روز سه‌شنبه در واکنش به این رخداد از دولت بشار اسد خواست در زمینه اصلاحات سیاسی بیشتر تلاش کند و «نیازها و آمال شهروندانش را برآورده کند».

پس از آن که در اثر سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات مردم سوریه در شهر درعا بیش از ۶۰ نفر جان خود را از دست دادند، تمام اعضای هیئت دولت سوریه روز سه‌شنبه استعفا کردند و آقای اسد نیز درخواست آنان را پذیرفت.

با این همه به گفته خبرگزاری رویترز بعید است که انحلال دولت در این کشور رضایت مردم معترض سوریه را جلب کند، چرا که دولت سوریه قدرت زیادی نداشته و بیشتر قدرت در این کشور در دست شخص بشار اسد و نیروهای امنیتی او متمرکز است.

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در واکنش به حوادث سوریه ضمن آن که بشار اسد را «بر سر دوراهی» توصیف کرد از او خواست که واقعا نشان دهد به دنبال اصلاحات سیاسی نیز هست.

آقای تونر گفت: «او [بشار اسد] یک دهه است که ادعا می‌کند اصلاح‌گراست، اما پیشرفت جالب توجهی در زمینه اصلاحات سیاسی نداشته است.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین پیشرفت بشار اسد را به «برخی اصلاحات اقتصادی» محدود دانست.

در همین حال خبرگزاری‌ها اعلام کرده‌اند که رئیس جمهور سوریه قرار است روز چهارشنبه برای مردم این کشور نطق کند. این نخستین نطق آقای اسد از زمان آغاز اعتراضاتی خواهد بود که عده‌ای از تحلیل‌گران بروز آن را در سوریه در مقایسه با دیگر کشورهای عربی بسیار بعید می‌دانستند.

در حالی که خبرگزاری رسمی سوریه، سنا، موضوع نطق بشار اسد با مردم خود را «مسائل داخلی و حوادث اخیر» عنوان کرده، گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که آقای اسد در نطق روز چهارشنبه خود به وضعیت اضطراری تقریبا ۵۰ ساله این کشور پایان خواهد داد.

از زمانی که حزب بشار اسد در سال ۱۹۶۳ یعنی حزب بعث با کودتا در سوریه قدرت را به دست گرفت، قانون وضع اضطراری در کشور برپا شده و تاکنون نیز اجرای آن ادامه داشته است.

کارشناسان و منتقدان می‌گویند که این وضع اضطراری به بشار اسد و پدرش بهانه قانونی سرکوب مخالفان و خفه کردن هر گونه صدای انتقاد و دستگیری و حبس ناموجه اپوزیسیون در این کشور را داده است.
XS
SM
MD
LG