لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۶

اعتراض های معلمان در شهرهای مختلف ایران


عمده اعتراض ها با هدف حمایت از تظاهرات معلمان در تهران برگزار شد.
عمده اعتراض ها با هدف حمایت از تظاهرات معلمان در تهران برگزار شد.
اخبار منتشر شده در خبرگزاری ها حاکی از گسترش اعتراض معلمان به شهرهای ديگر است. طی دو روز گذشته معلمان در شهرهای زنجان، کرمانشاه، رشت، اصفهان، ارديبل، مريوان، ميانه، شيراز، شهر رضا، سبزوار و چندين شهر ديگر در مقابل ادارات آموزش و پرورش تجمعات اعتراض آميز برگزار کرده اند.

خبرگزاری ايلنا روز چهارشنبه گزارش داد که در اردبيل جمعی از معلمان اردبيل در اعتراض به اجرا نشدن «لايحه نظام هماهنگ پرداخت» و بی توجهی به مطالبات خود، مقابل ساختمان آموزش و پرورش استان تحصن کردند.

غلامعلی عباسی، دبير کانون صنفی معلمان اردبيل در اين تجمع با اشاره به درآستانه سال جديد، معلمان به دليل تورم بالا قادر به خريد مايحتاج اوليه خود نيستند، گفت: «قول تمام مسوولين دروغی بيش نبوده است.»

وی با انتقاد از وزير آموزش و پرورش در برآورده نکردن قول خود در هنگام کسب رای در مجلس، خواست معلمان ارديبل را برکناری محمود فرشيدی، وزير آموزش و پرورش اعلام کرد.

به گزارش ايلنا، معلمان اردبيلی با شعار«معلم بيدار است، از تبعيض بيزار است»، «تا حق خود نگيريم، آرام نمی‏نشينيم» و «وزير بی‏کفايت، استعفا استعفا» خواستار رفع مشکلات خود شده اند.

در زنجان نيز براساس گزارش خبرگزاری ايسنا، جمعی از معلمان در اعتراض به آنچه که «تضييع برخی حقوق صنفی» خود عنوان کردند، در مقابل سازمان آموزش و پرورش استان زنجان تجمع کردند.

آقای سليمی، رييس کانون صنفی فرهنگيان استان زنجان در جمع معلمان معترض با اشاره به تجمع معلمان و نمايندگان کانون های صنفی در مقابل مجلس در روزهای شنبه و سه شنبه هفته جاری، اعلام کرد: «هيچ کس حتی علت اين تجمع را از آنها جويا نشد.»

رييس کانون صنفی معلمان زنجان در سخنان خود گفت: «ما به وزير آموزش و پرورش می گوييم ما انسان های با شعوری هستيم و متوجه می شويم که شما برای چه ما را نمی پذيريد. مسوولان مملکت خط فقر را ۴۰۰ هزار تومان اعلام کردند و طبق اين تعريف تعداد ۷۰۰ هزار نفر معلم در کشور زيرخط فقر هستند .»

اخبار منتشر شده در خبرگزاری ها حاکی از گسترش اعتراض معلمان به شهرهای ديگر است. طی دو روز گذشته معلمان در شهرهای زنجان، کرمانشاه، رشت، اصفهان، ارديبل، مريوان، ميانه، شيراز، شهر رضا، سبزوار و چندين شهر ديگر در مقابل ادارات آموزش و پرورش تجمعات اعتراض آميز برگزار کرده اند .

در مريوان نيز روز چهارشنبه، معلمان معترض با تجمع در مقابل اداره آموزش و پرورش اين شهر و اعتراض به بی توجهی به خواسته های خود، با قرائت بيانيه ای يازده ماده ای از اعتراض معلمان تهران و سراسر ايران حمايت کرده و آمادگی خود را برای برگزاری تجمع گسترده تر و تعطيلی مدارس تا حل شدن مشکل اعلام کردند.

در دو روز گذشته، معلمان معترض در شهر ميانه استان آذربايجان شرقی نيز دست به تجمع اعراض آميز زدند.
در اين تجمع که روز چهارشنبه برخی از مقامات آموزش و پرورش اين شهر نيز در آن حاضر شدند، معلمان مريوانی با صدور قطعنامه ای ضمن تاکيد بر صنفی بودن اعتراضات خود اعلام کردند که در صورت بی پاسخ ماندن مطالبات شان از روز پنج شنبه دست به اعتصاب خواهند زد.

شهر شيراز نيز روز سه شنبه شاهد تجمع اعتراض آميز بيش از دو هزار معلم در خيابان معدل شيراز بود.

گروهی از معلمان در رشت نيز، روز سه شنبه به نمايندگی از ساير همکاران شان در ميدان فرهنگ اين شهر تجمع کردند. معلمان معترض ضمن اعلام حمايت از اعتراض معلمان تهران و در حالی که نيروهای حراست آموزش و پرورش به فيلمبرداری آز آنها مشغول بودند، اعلام کرده اند که برای شرکت در تجمع اعتراض آميز روز پنج شنبه معلمان در مقابل مجلس شورای اسلامی، به تهران می آيند.

بيش از ۱۵۰۰ تن از معلمان و فرهنگيان کرمانشاه نيز روز سه شنبه، با تجمع در سازمان آموزش و پرورش اين شهر تجمع کرده و با با سر دادن شعارهايی خواستار برکناری وزير آموزش و پرورش، و پاسخ گويی دولت به درخواست های خود شدند.

معلمان در تجمع روز سه شنبه خود، خواهان برکناری وزير آموزش و پرورش شدند.

معلمان اصفهان نيز در هفته اخير به تجمع اعتراض آميز دست زدند. براساس اعلام تشکل های صنفی معلمان در تجمع اعتراض آميز معلمان اصفهان بيش از سه هزار معلم شرکت داشتند. در شهرهای ديگر و از جمله سبزوار، شهرضا نيز اخباری تجمعات اعتراض آميز معلمان منتشر شده است.

پيش از اين شورای هماهنگی کانون های صنفی معلمان که دربرگيرنده کانون های صنفی معلمان استان ها و شهرستان های يزد، اصفهان، خراسان، کردستان، آذربايجان شرقی، گيلان، قزوين، همدان، استان مرکزی، آذربايجان شرقی، ايلام، کرمانشاه،زنجان، کرمان، اردبيل، خمينی شهر، دزفول، اروميه، شهرری، مازندران، اسلامشهر، کاشان، دماوند، کوچصفهان، اليگودرز، کرج، شيراز، شهررضا، اهواز، شوشتر و کانون صنفی معلمان ايران است در نشست روز دوازدهم اسفند خود با انتشار بيانيه ای ضمن تشريح درخواست های خود و از جمله «تصويب بی قيد و شرط لايحه خدمات مديريت کشوری با تاکيد بر اجرای کامل فصول ۱۰ و ۱۳ آن از اول سال ۸۶»، «نگرانی از رواج تحجر» و «عدم برخورد امنيتی و قضايی با فعالان صنفی و فعالان تبعيد شده» را به عنوان برخی از خواسته های خود اعلام کردند.

شورای هماهنگی کانون های صنفی معلمان همچنين در بيانيه ای که به امضای نمايندگان بيش از ۳۲ تشکل صنفی معلمان سراسر کشور رسيده به مقامات کشور هشدار داده است که «فشارهای وارد شده بر تشکل های صنفی فرهنگيان و جامعه معلمان کشور تنها برای يک سال کارايی داشته و معلمان دوباره به پا خاسته اند.»
XS
SM
MD
LG