لینک‌های قابلیت دسترسی

شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ تهران ۲۲:۳۷ - ۱۰ دسامبر ۲۰۱۶

لغو امتیاز «آریا» و صدور دو مجوز برای هواداران احمدی نژاد


هر دو روزنامه ای که مجوز گرفته اند، هوادار احمدی نژاد خواهند بود.

هر دو روزنامه ای که مجوز گرفته اند، هوادار احمدی نژاد خواهند بود.

در حالی که در آستانه انتخابات، انتشار روزنامه هايی تازه توسط روزنامه نگاران نزديک به اصلاح طلبان، با موانعی پی در پی رو به رو می شوند اعلام شد که به زودی يک روزنامه وابسته دولت به مجموع رسانه های هوادار دولت افزوده خواهد شد و يکی از نزديکترين چهره های وابسته به محمود احمدی نژاد نيز روزنامه ديگری منتشر خواهد کرد.


خبر صدور دو مجوز برای روزنامه هايی که وابستگی شان به دولت محمود احمدی نژاد پنهان نمی شود،
يک روز پس از لغو امتياز روزنامه «آريا» از سوی هيات نظارت بر مطبوعات وزارت ارشاد اسلامی اعلام شده است.


محمد پرويزی مديرکل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد گفت که امتياز روزنامه «آريا» لغو شده است. با اين خبر «آريا» نيز در کنار «شرق» و «هم ميهن» که قرار بود با حضور روزنامه نگاران نزديک به اصلاح طلبان منتشر شوند، از انتشار بازماند.


همزمان اعلام شد که امتياز روزنامه ای به اسم «وطن امروز» برای مهرداد بذرپاش صادر شده است. آقای بذر پاش که ۲۸ ساله و از اعضای بسيج دانشجوئی دانشگاه شريف تهران بوده، در دوره مديريت محمود احمدی نژاد به رياست گروه مشاوران جوان وی منصوب شد.



امتياز روزنامه ای به اسم «وطن امروز» برای مهرداد بذرپاش صادر شده است. آقای بذر پاش که ۲۸ ساله و از اعضای بسيج دانشجوئی دانشگاه شريف تهران بوده، در دوره مديريت محمود احمدی نژاد به رياست گروه مشاوران جوان وی منصوب شد.

وی سپس در انتخابات شورای شهر تهران در سال گذشته رئيس ستاد انتخاباتی حاميان دولت را برعهده گرفت، اما در شکست گروه حاميان دولت در اين انتخابات، از ورود به شورای شهر تهران بازماند.


پس از آن با حمايت رئيس جمهوری، مهرداد بذر پاش به مديرعاملی شرکت خودرو سازی «پارس خودرو» يکی از چند شرکت بزرگ خودرو سازی کشورمنصوب شد.


وی طی روزهای اول و دوم بهمن ماه سالجاری علاوه بر دريافت مجوز انتشار روزنامه «وطن امروز» با حکم احمد قلعه بانی، رئيس سازمان گسترش و نوسازی صنايع ايران، به مديرعامل گروه خودروسازی «سايپا» يکی از دو توليد کننده بزرگ خودرو در ايران نيز منصوب شده است.


سابقه و مسئوليت های آقای بذرپاش موجب شده تا پيشاپيش، ناظران بگويند که وی روزنامه ای که سرسختانه از دولت آقای احمدی نژاد حمايت کند، منتشر خواهد کرد.


دومين روزنامه ای که مجوز انتشار آن روز سه شنبه از سوی وزارت ارشاد اسلامی صادر شده است، روزنامه «خورشيد» نام دارد که رسما می توان آن را يک روزنامه دولتی ناميد.


بنا بر اعلام هيات نظارت بر مطبوعات وزارت ارشاد اسلامی، اين هيات با تغيير ترتيب انتشار هفته نامه «آتيه» به صاحب امتيازی سازمان تامين اجتماعی از هفته نامه به روزنامه موافقت کرده و بدين ترتيب اين روزنامه جديد دولتی با نام «خورشيد» و به مدير مسئولی محمد پارياب، دبير سرويس سياسی سابق خبرگزاری فارس منتشر خواهد شد.


آقای پارياب از نزديکان به احمدی نژاد است و در دولت وی ابتدا جانشينی سخنگوی دولت و پس از آن نيز معاونت اداره تبليغات رياست جمهوری را بر عهده داشت، اما به دليل «عدم توانايی» از اين سمت ها برکنار شده بود.


تغيير بودجه خبرگزاری ها به نفع «خودی ها»


در اقدامی ديگر که مشاوران رسانه ای رئيس جمهوری اسلامی آن را «تحرک رسانه ای دولت» نام داده اند، تغييرات گسترده ای در بودجه دو خبرگزاری ايرنا و ايسنا برای سال ۸۷ ايجاد شده است.
روزنامه «تهران امروز»، درشماره روزسه شنبه در خبری با عنوان «تغيير شديد بودجه دو خبرگزاری» گزارش داد که بودجه خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا)در سال ۱۳۸۷ نسبت به سال پيش از آن ۳۱.۷ درصد رشد خواهد داشت و خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) در سال آينده ۸۰ درصد کاهش يافته است.


بنابر همين گزارش براساس لايحه پيشنهادی دولت، بودجه جاری خبرگزاری جمهوری اسلامی همچنين دارای رشد ۶۲ درصدی خواهد بود که شامل توليد و انتشار خبر خواهد بود و در عوض دانشکده خبر به عنوان يکی از زيرمجموعههای اين خبرگزاری فاقد اعتبار در رديف بودجه اين سازمان خواهد بود.


دولت آقای احمدی نژاد همچنين در لايحه بودجه سال ۸۷، خبرگزاری دانشجويان ايران را به زيرمجموعه نهاد رياست جمهوری انتقال داده و از بودجه سال ۱۳۸۷ آن نسبت به مصوب سال ۱۳۸۶ به ميزان ۸۰ درصد کاسته است.


بودجه اين خبرگزاری به «جهاد دانشگاهی» وابسته بود از ۳ ميليارد تومان در سال ۱۳۸۶ به ۶۰۲ ميليون تومان کاهش می يابد.


اگرچه دولت توضيحی در مورد علت اين تغييرات ارائه نکرده اما به گفته ناظران اين تغييرات متناسب با ميزان موفقيت دولت در اختيار گرفتن زمام امور اين دو خبرگزاری انجام شده است.


دولت آقای احمدی نژاد توانست طی دو سال گذشته و پس از تغيير پی در پی دو مدير عامل خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی را به خبرگزاری رسمی دولت تبديل کند.


دولت آقای احمدی نژاد در لايحه بودجه سال ۸۷، خبرگزاری دانشجويان ايران را به زيرمجموعه نهاد رياست جمهوری انتقال داده و از بودجه سال ۱۳۸۷ آن نسبت به مصوب سال ۱۳۸۶ به ميزان ۸۰ درصد کاسته است.

اگرچه خبرگزاری ايسنا وابسته به جهاد دانشگاهی نيز تحت فشار دولت شاهد برکناری ۳ مدير عامل بوده اما بنابر دلايلی که به ساختار تشکيل اين خبرگزاری و ترکيب هيات امنای آن بر می گردد، دولت نتوانسته تاکنون زمام کامل امور آن را در اختيار بگيرد.


از ديگر برنامه های دولت که می توان آنها را گسترش اقدامات تبليغاتی به نفع خود در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی خواند، انتشار روزنامه ايران، ارگان رسمی دولت در دو نوبت صبح و عصر است.


اين روزنامه در شماره روز چهارشنبه خود خبر داده است که در گام نخست برای انتشار دو شماره در روز، در محدوده تهران بزرگ از اين پس، يک نسخه عصر نيز منتشر خواهد کرد.


به گفته ناظران گسترش روزنامه های دولتی يا حامی دولت، با اهداف سياسی و از جمله در تاثير بر روند انتخابات مجلس و رياست جمهوری آينده صورت می گيرد.


اين در حالی است که پيش از اين، قريب به اتفاق روزنامه ها و هفته نامه های اصلاح طلب يا نيمه مستقل يا توقيف شده و يا لغو امتياز شده اند و بيش از ۵۰ روزنامه نگار در دوره رياست جمهوری آقای احمدی نژاد روانه زندن شده اند.


بنابر آخرين اعلام سازمان گزارشگران بدون مرز يک نهاد بين المللی مدافع روزنامه نگاران هم اکنون دستکم ده روزنامه نگار ايرانی در زندان به سر می برند.


XS
SM
MD
LG