لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۷

شورای اطلاع‌رسانی آمریکا پخش پارازیت توسط ایران را محکوم کرد


شورای اطلاع‌رسانی دولت آمریکا در بیانیه‌ای که روز سیزدهم ژانویه، ۲۳ دی‌ماه، منتشر شد ایجاد اختلال عمدی در پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی بین‌المللی به دست جمهوری اسلامی را نقض حقوق بشر و تهدیدی برای آن دانسته و به شواهد جدیدی اشاره کرد که نشان می‌دهد در حال حاضر بخشی از این پارازیت‌ها و اختلال در امواج از خاک سوریه پخش می‌شود.

آندره مندز، مدیر بخش فنی در شورای اطلاع‌رسانی دولت آمریکا، در این باره می‌گوید: «محل پخش پارازیت و اختلال‌های اخیر در امواج ماهواره یوتل‌ست نقطه‌ای در اطراف شهر دمشق، پایتخت سوریه، است. پخش برنامه‌های فارسی صدای آمریکا و شبکه بی‌بی‌سی از این اختلال‌ها اثر منفی گرفته‌اند.»

والتر آیزاکسون، مدیر شورای اطلاع‌رسانی دولت آمریکا، نیز اعلام کرد: «این نکته را همه باید بدانند که محل پخش پارازیت و امواج مسدودکننده پخش برنامه‌های ما برای ایران نقطه‌ای در خاک سوریه است.»

علاوه بر این، به گفته آندره مندز، پخش این پارازیت‌ها و امواج مزاحم روی پخش برنامه‌های تلویزیون «الحره»، «رادیوفردا» و چند برنامه دیگر از شبکه «صدای آمریکا» تاثیر گذاشته است.

در همین زمینه شورای اطلاع‌رسانی دولت آمریکا در قطعنامه‌ای که در جلسه روز سیزدهم ژانویه به تصویب رسید از شرکت‌کنندگان در کنفرانس جهانی ارتباطات که در شهر ژنو برگزار خواهد شد و همین طور از مدیران صنایع ماهواره‌های ارتباطاتی خواست که «این اقدامات غیرقانونی [جمهوری اسلامی]‌ را محکوم کرده و با آن مقابله کنند».

در بخشی از قطعنامه مصوب شورای اطلاع‌رسانی دولت آمریکا آمده است: «این نهاد از موضع دولت آمریکا قویا حمایت می‌کند که نقض یا ایجاد اختلال در گردش آزاد اطلاعات و آزادی رسانه‌ها به معنای نقض حقوق بشر، خطری برای آزادی بیان و ناقض اصل نوزدهم منشور بین‌المللی دفاع از حقوق بشر است.»

ماه گذشته نیز گروهی از رسانه‌های بین‌المللی از جمله «صدای آمریکا»، «بی‌بی‌سی»، «دویچه‌وله»، «رادیو تلویزیون بین‌المللی فرانسه» و «رادیو بین‌المللی هلند» به پخش پارازیت و امواج مسدودکننده توسط حکومت ایران اعتراض کردند.

شورای اطلاع‌رسانی دولت آمریکا یک نهاد مستقل و فدرال است که بر فعالیت‌های رسانه‌ای دولت آمریکا و سایر رسانه‌های برون‌مرزی در این کشور نظارت می‌کند و وظیفه آن اطلاع‌رسانی، برقراری ارتباط و تشویق مخاطبان به مشارکت در مباحث مربوط به دفاع از دموکراسی و آزادی بیان در سراسر جهان است.

مجموعه فعالیت‌های رسانه‌ای که زیر نظر این نهاد انجام می‌شود در بیش از صد کشور جهان پخش شده و حدود ۱۸۷ میلیون نفر مخاطب را در برمی‌گیرد. شبکه‌های رسانه‌ای که زیر نظر این نهاد فعالیت می‌کنند عبارتند از «صدای آمریکا»، «رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی»، «شبکه‌های اطلاع‌رسانی خاورمیانه مثل تلویزیون الحره و رادیو سعوه»، «رادیو آسیای آزاد» و «دفتر رسانه‌های کوبا (رادیو و تلویزیون مارتی)».
XS
SM
MD
LG