لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۳۷

کاهش محبوبیت اوباما همزمان با افزایش بهای بنزین در آمریکا


طبق نظرسنجی جدیدی که روزنامه واشینگتن پست و شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز در ایالات متحده انجام داده‌اند و نتایج آن روز دوشنبه در آمریکا منتشر شد، اکثریت مردم این کشور معتقدند که باراک اوباما اقتصاد آمریکا را به خوبی اداره نمی‌کند.

همزمان با افزایش بهای بنزین و گازوئیل، برای اولین بار طی دوران ریاست جمهوری باراک اوباما حدود دو سوم از پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی با عملکرد رئیس جمهور به شدت ابراز مخالفت کرده‌اند.

طبق نتایج این نظرسنجی حدود ۵۰ درصد از پاسخ‌دهندگان «به شدت» با عملکرد اقتصادی باراک اوباما مخالف‌اند. از مجموع پاسخ‌دهندگان حدود ۵۲ درصد با عملکرد رئیس جمهور آمریکا در مورد بهای بنزین و گازوئیل «به شدت» مخالف‌اند و فقط ۱۴ درصد از عملکرد وی در این زمینه دفاع می‌کنند. در مجموع حدود ۵۹ درصد از پاسخ‌دهندگان در مورد عملکرد اقتصادی باراک اوباما نظر منفی دارند.

به نظر می‌رسد که واکنش افکار عمومی در آمریکا تا حدی به مواضع سیاسی احزاب نیز بستگی داشته باشد. این نظرسنجی نشان می‌دهد که طرفداران حزب دموکرات در آمریکا کمتر از طرفداران حزب جمهوری‌خواه در این کشور از تصمیم مربوط به افزایش بهای بنزین و گازوئیل شکایت دارند.

طبق نتایج این نظرسنجی، موقعیت و محبوبیت رئیس جمهور آمریکا در زمینه‌های دیگر نیز به نسبت نظرسنجی‌های قبلی بد‌تر شده است. حدود ۶۳ درصد از پاسخ‌دهندگان در مورد عملکرد باراک اوباما در زمینه کسری بودجه کشور نظر منفی داده‌اند و فقط ۱۶ درصد به شدت از عملکرد وی در این زمینه دفاع کرده‌اند. حدود ۴۸ درصد نیز با سیاست انرژی دولت باراک اوباما مخالفت کرده‌اند.

در مورد جنگ افغانستان نظر پاسخ‌دهندگان تقریبا به طور مساوی در تایید یا انتقاد از باراک اوباما تقسیم شده است. در مورد انجام وظایف ریاست جمهوری به طور کلی، حدود ۵۰ درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که از عملکرد باراک اوباما ناراضی‌اند. حدود ۳۹ درصد «به شدت» با عملکرد وی مخالفت کرده و حدود ۲۸ درصد «به شدت» از عملکرد وی دفاع کرده‌اند.

در پاسخ به سوال مربوط به انتخاب رئیس جمهور آینده آمریکا حدود ۴۷ درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که اگر رقیب باراک اوباما میت رامنی باشد از اوباما دفاع خواهند کرد، ولی در مقابل حدود ۴۹ درصد گفته‌اند که به میت رامنی رای خواهند داد. در مقایسه با ریک سنتورم، نامزد دیگر حزب جمهوری‌خواه، حدود ۴۹ درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که به باراک اوباما رای خواهند داد.
XS
SM
MD
LG