لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۸

بان کی مون: مردان به از بین بردن خشونت علیه زنان کمک کنند


بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل
بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل
بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل، روز چهارشنبه مصادف با «روز جهانی محو خشونت عليه زنان» از مردان خواست که «سکوت خود را بشکنند» و به از بین بردن خشونت علیه زنان در سراسر دنیا کمک کنند.

آقای بان همچنین اعلام کرد که به همين مناسبت شبکه‌ای از مردان سرشناس جهان تشکيل شده است تا این شبکه الگويی باشد برای ترغيب مردان به مبارزه برای محو خشونت عليه زنان.

در اين شبکه در حال حاضر ۱۴ تن از رهبران سرشناس جهان چون خوزه لوئيس ساپاترو، نخست وزير اسپانيا، فرانکو فراتينی، وزير خارجه ايتاليا، دزموند توتو، اسقف سرشناس آفريقای جنوبی و برنده جايزه صلح نوبل، و پائولو کوئلو، نويسنده معروف برزيلی، حضور دارند.

دبيرکل سازمان ملل دلیل انتخاب این افراد را تعهد آنها به مبارزه با خشونت عليه زنان اعلام کرد.

بان کی مون ضمن ابراز اميدواری به گسترش دامنه اين شبکه افزود: «۷۰ درصد زنان در جهان به‌نحوی خشونت جسمی، جنسی و روانی را در طول زندگی خود تجربه کرده‌اند، خشونت به دست مردان خانواده يا مردانی آشنا.»

مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۱۹۹۹ ميلادی روز ۲۵ نوامبر، چهارم آذرماه، را به عنوان روز جهانی «محو خشونت عليه زنان» تعيين کرد و از دولت‌ها، سازمان‌های بين‌المللی و نهادهای غيردولتی خواست تا در اين روز با ترتيب دادن برنامه‌هايی به رشد آگاهی زنان در اين زمينه و مبارزه با خشونت عليه آنها کمک کنند.

سازمان ملل خشونت عليه زنان را يکی از عمده‌ترين مشکلاتی می‌شناسد که سلامتی جامعه را به خطر می‌اندازند و همچنين آن را از موارد نقض حقوق بشر به شمار می‌آورد.

سازمان ملل همچنين می‌گويد خشونت عليه زنان به اشکال جنسی، فيزيکی و روانی بروز می‌کند، مانند اذيت و آزار و تجاوزجنسی، کتک زدن و ناسزا گفتن، تحقير و خرد کردن شخصيت و بی‌توجهی و نامهربانی.

همچنين فقدان دسترسی به فرصت‌های آموزشی و شغلی و قرار گرفتن در رده‌های پائين اجتماعی با خشونت عليه زنان مرتبط است.

طبق آمار، رايج‌ترين شکل خشونت عليه زنان به دست مردان خانواده مانند پدر، برادر، شوهر و خويشان نزديک رخ می‌دهد.

سازمان ملل همچنین می‌گويد خشونت عليه زنان به بروز انواع مشکلات و مسائل جنسی، جسمی، روانی و مشکلات مرتبط با توليد مثل، تنظيم خانواده و روابط با کودکان منجر می‌شود.

طبق بررسی‌های سازمان ملل و آمار و ارقام موجود، زنان در بخش بزرگی از جهان از خشونت عليه خود به مقامات ونهادهای دولتی شکايت نمی‌کنند.
XS
SM
MD
LG