لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۷

دستگیری آخرین مظنون به جنایت جنگی در یوگسلاوی سابق


گوران هاجیچ، مظنون به جنایت جنگی در کروآسی
گوران هاجیچ، مظنون به جنایت جنگی در کروآسی
بوریس تادیچ، رئیس جمهور صربستان، روز چهارشنبه از دستگیری گوران هاجیچ، آخرین فرد مظنون به جنایت‌های جنگی در یوگسلاوی سابق در اوایل دهه ۱۹۹۰، خبر داد.

گوران هاجیچ ۵۲ ساله که به دلیل جنایت علیه بشریت و جنایات جنگی در اوایل دهه ۱۹۹۰ و به دنبال از هم گسستن کشور یوگسلاوی بازداشت شده است آخرین فردی بود که هنوز در این زمینه تحت تعقیب بود.

بر اساس اعلام دادگاه بین‌المللی جنایات جنگی برای یوگسلاوی سابق، آقای هاجیچ متهم است به «محو یا کشتار صدها کروآت یا دیگر غیرنظامی‌های غیرصرب».

از جمله اتهامات گوران هاجیچ یکی هم قتل عام سال ۱۹۹۱ در وکووار یوگسلاوی سابق است که در طی آن دست‌کم ۲۵۰ نفر جان خود را از دست دادند.

خبر دستگیری آخرین فرد مظنون به جنایت جنگی در یوگسلاوی سابق کمتر از دو ماه پس از آن منتشر شده است که مشهورترین فرد مظنون به جنایت جنگی در این منطقه یعنی ژنرال راتکو ملادیچ دستگیر و پس از مدتی به شهر لاهه در هلند فرستاده شد.
 دستگیری آخرین مظنون به جنایت جنگی در یوگسلاوی سابق
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:44 0:00


راتکو ملادیچ، متهم ردیف دوم پس از رادوان کاراجیچ به دلیل جنایات جنگی در بوسنی و هرزگوین، در ۲۶ ماه مه گذشته پس از ۱۵ سال زندگی پنهانی دستگیر شد.

اتحادیه اروپا و ناتو، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، در واکنش به خبر دستگیری گوران هاجیچ از این اتفاق ابراز خشنودی کردند و اتحادیه اروپا وعده داد که راه عضویت صربستان در این اتحادیه را هموار کند.

رهبران اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای مشترک در همین زمینه اعلام کردند که «دستگیری [هاجیچ] اثری مثبت بر اتحادیه اروپا و همسایگان کشور صربستان خواهد داشت، اما پیش از همه بیانگر حکومت قانون در صربستان است».

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، نیز در پیامی توئیتری دستگیری گوران هاجیچ را «لحظه‌ای تاریخی برای عدالت جهانی و قربانیان جنایات جنگی در بالکان دهه ۱۹۹۰» توصیف کرد.

با دستگیری گوران هاجیچ، دادگاه بین‌المللی جنایات جنگی تمام ۱۶۱ مظنون به این نوع جنایت را که از سال ۱۹۹۳ تاکنون برای آنها پرونده تشکیل داده دستگیر کرده است.
XS
SM
MD
LG