لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۴

«یکی از سربازان بازداشت شده بریتانیایی، آزاد می شود»


آقای متکی صبح روز چهارشنبه با رجب طیب اردوغان دیدار کرده بود.
آقای متکی صبح روز چهارشنبه با رجب طیب اردوغان دیدار کرده بود.

منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران در مصاحبه با يک شبکه خبری ترکيه گفت يکی سربازانی که همراه با ۱۴ تن ديگر از نيروهای نظامی بريتانيا، در بازداشت ايران به سر می برد، در ساعات پيش رو در روز چهارشنبه يا روز پنج شنبه، آزاد خواهد شد.


آقای متکی به شبکه تلويزيونی سی ان ان ترک، گفت: «سرباز زنی که بازداشت شده، امروز يا فردا آزاد می شود.»


وزير امور خارجه ايران که در حاشيه نشست رهبران اتحاديه عرب در رياض سخن می گفت، از بيان جزئيات آزادی اين عضو نيروی دريايی بريتانيا خودداری کرد.


وی ساعتی پيش از اعلام اين خبر در شهر رياض، پايتخت عربستان سعودی، با رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه ديدار کرده بود.


۱۵ملوان و تفنگدار دريايی بريتانيا، روز جمعه سوم فروردين ماه، در حال بازرسی از يک کشتی تجاری در آب های خليج فارس و دهانه اروند رود، (شط العرب) توسط نيروهای سپاه پاسداران دستگير و به تهران منتقل شدند.


بازداشت «غيرقانونی»


تونی بلر، نخست وزير بريتانيا روز چهارشنبه، بازداشت سربازان و ملوانان بريتانيايی در مرز ايران وعراق را «غير قابل قبول» و «غير قانونی» توصيف کرد.



وزارت دفاع بريتانيا، روز چهارشنبه شايعه اعزام نيروهايی را برای نجات ۱۵ نظامی بازداشت شده آن کشور در ايران، تکذيب کرد.

به گزارش خبرگزاری ها، آقای بلر که خطاب به نمايندگان پارلمان بريتانيا سخن می گفت، افزود که برای «آزادی سريع بازداشت شدگان» نيازمند «فشارهای ديپلماتيک به تهران» است.


وی گفت: «به هيچ وجه توجيهی برای اين اقدام وجود ندارد. اکنون زمان افزايش فشارهای ديپلماتيک است.»


نخست وزير بريتانيا تاکيد کرد که اين کشور برای آزاد ساختن ۱۵ نظامی بازداشت شده خود، تماس هايی با متحدانش در اتحاديه اروپا و ناتو وشورای امنيت برقرار کرده تا حمايت آنها را جلب کند.


تونی بلر افزود: «ما هم اکنون به شرکا و متحدان کليدی خود در تماس هستيم تا برای آنها با دلايل بی چون و چرا تشريح کنيم که ربودن ۱۵ تن از پرسنل بريتانيا، مطلقا بی دليل بوده و فشارهايی را بر دولتمردان ايران، با هدف آزادی سريع آنها، سازماندهی کنيم.»


تهران می گويد که اين نظاميان به شکلی غيرقانونی به آب های ايران، «تجاوز» کرده بودند و بايد به اين اتهام محاکمه شوند.


تکذيب شايعه حمله به ايران


وزارت دفاع بريتانيا، روز چهارشنبه شايعه اعزام نيروهايی را برای نجات ۱۵ نظامی بازداشت شده آن کشور در ايران، تکذيب کرد.


ارتش آمريکا نيز شايعه حمله موشکی ايران را به يک کشتی آن کشور در خليج فارس تکذيب کرد.


اين شايعات ابتدا بهای نفت را افزايش داد و بهای نفت خام آمريکا را با پنج دلار افزايش به بيش از ۶۸ دلار در هر بشکه رساند که بالاترين نرخ آن طی شش ماه گذشته بود، اما با تکذيب شايعات، بهای نفت کاهش يافت و روز چهارشنبه به نزديک ۶۴ دلار در هر بشکه رسيد.


يکی از سخنگويان وزارت دفاع بريتانيا در لندن گفت که شايعه فرستادن نيرو برای نجات پرسنل نظامی بريتانيا به هيچ وجه حقيقت ندارد.


چارلی براون، از فرماندهان ناوگان پنجم نيروی دريايی آمريکا نيز گفت تمامی کشتی ها در خليج فارس بازبينی شده اند و شايعات درباره اقدام ايران در شليک يک موشک به يک کشتی آمريکا حقيقت ندارند.


XS
SM
MD
LG