لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۵

کشف یک مونا لیزای دیگر،‌ اثر یکی از شاگردان استاد


نسخه‌ای از مونا لیزای داوینچی در موزه پرادوی اسپانیا
نسخه‌ای از مونا لیزای داوینچی در موزه پرادوی اسپانیا
اخیرا یک تابلوی نقاشی از تصویر مونا لیزا در میان انبوه آثار انبار شده موزه «پرادو» در مادرید، پایتخت اسپانیا، کشف شده که به احتمال زیاد اثر یکی از شاگردان لئوناردو داوینچی است و همزمان با کار استاد تکمیل شده است.

بررسی این تابلو می‌تواند اطلاعات دقیق‌تری از چهره واقعی مونا لیزا و نحوه نقاشی آن در قرن شانزدهم در اختیار مورخان آثار هنری قرار دهد. کشف این تابلو از نظر تاریخ هنر تحولی بزرگ محسوب می‌شود.

به نوشته روزنامه بریتانیایی گاردین، کار‌شناسان سابق موزه پرادو در مادرید همواره بر این باور بوده‌اند که این تابلو یکی از نقاشی‌های کپی شده از اثر لئوناردو داوینچی در سال‌ها یا حتی قرن بعدی بوده است. اما اکنون تحقیقات دقیقی که نتایج آن اخیرا به کنفرانس بین‌المللی آثار داوینچی در شهر لندن ارائه شده نشان می‌دهد که این تابلو اثر یکی از شاگردان داوینچی است و همزمان با تکمیل تابلوی مونا لیزای اصلی کشیده شده است.

تابلوی مونا لیزا که با حفاظت شدید در موزه لوور پاریس در فرانسه نگهداری می‌شود بعید است هیچ گاه به موزه یا نمایشگاه دیگری سفر کند. در عین حال بعید است که در آینده نزدیک این اثر مرمت یا ترمیم شود. بنابراین آن چه بازدیدکنندگان می‌بینند یکی از معروف‌ترین آثار هنری جهان است که با گذشت قرن‌ها زیر لایه‌های متعددی از روغن جلا و ترک‌های متعدد جلوه اصلی خود را باخته است.

نقاشی جدیدی که در انبار موزه پرادو شناسایی شده نسخه تمیز‌تر و شفاف‌تری از همین بانوی جوان است که حدس زده می‌شود «لیزا جراردینی» نام داشته و همسر یک تاجر البسه در شهر فلورانس ایتالیا بوده است.

سخنگوی موزه پرادو تایید کرده است که این تابلو قدیمی‌ترین نسخه دوم از نقاشی مونا لیزاست و کار‌شناسان این موزه از ماه‌ها پیش مشغول مرمت و آماده کردن آن برای عرضه آن در نمایشگاهی هستند که قرار است در موزه لوور و تحت عنوان «آخرین شاهکارهای لئوناردو» برپا شود.

کار مرمت این تابلو چند هفته دیگر به پایان خواهد رسید و مسئولان موزه پرادو ابتدا آن را در مادرید به نمایش خواهند گذاشت. به گفته یکی از مسئولان موزه پرادو، این تابلو به هنردوستان امکان خواهد داد که مونا لیزا را از نگاهی کاملا متفاوت ببینند.

کار‌شناسان موزه پرادو احتمال می‌دهند که این نقاشی به خاطر شیوه خاصی که در آن به کار گرفته شده، اثر یکی از دستیاران لئوناردو داوینچی به نام «فرانسیسکو ملزی» باشد.

علاوه بر پس‌زمینه این تابلو که برخلاف مونا لیزای داوینچی به رنگ سیاه نیست، تفاوت دیگر این نقاشی در این است که زن به تصویر کشیده شده برخلاف مونا لیزا ابرو دارد. پس از برداشتن لایه رنگ سیاهی که ظاهرا بعد‌ها به این نقاشی افزوده شده مشخص شد که پس‌زمینه این تابلو نیز همچون مونا لیزای اصلی منظره‌ای از منطقه توسکانی در ایتالیاست.

کارشناسانی که این اثر را دیده‌اند می‌گویند این تابلو بی‌شک دریافت همگان را از مونا لیزای اصلی دگرگون خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG