لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۱

۶۱ درصد بریتانیایی‌ها دروغ می‌گویند که هری پاتر خوانده‌اند


طرح جلد یکی از کتاب‌های ماجراهای هری پاتر
طرح جلد یکی از کتاب‌های ماجراهای هری پاتر
بر اساس یک نظرسنجی در مورد عادات و علائق ادبی مردم بریتانیا که در روز جهانی کتاب، پنجم ماه مارس، ۱۵ اسفندماه، منتشر شده ۶۱ درصد از مردم این جزیره به‌دروغ کتاب‌هایی را که نخوانده‌اند می‌گویند خوانده‌اند.

در صدر فهرست کتاب‌هایی که مردم بریتانیا در مورد آنها دروغ می‌گویند کتاب ۱۹۸۴ به قلم جرج ارول، نویسنده انگلیسی، قرار دارد.

۴۲ درصد از مردم بریتانیا به‌دروغ ادعا می‌کنند که کتاب ۱۹۸۴ نوشته جرج اورول را خوانده‌اند. ۳۱ درصد دیگر به‌دروغ می‌گویند رمان جنگ و صلح نوشته لئو تولستوی را خوانده‌اند. این میزان در مورد کتاب اولیس نوشته جیمز جویس ۲۵ درصد و در مورد کتاب مقدس مسیحیان ۲۴ درصد است.

۴۸ درصد از مردم اعتراف کرده‌اند که وقتی کتابی می‌خرند تا آن را به دیگری هدیه کنند اول خودشان آن را می‌خوانند. ۶۲ درصد هم گفته‌اند برای این که صفحه خود را فراموش نکنند گوشه صفحه را تا می‌زنند.

شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی دلیل دروغ گفتن در این زمینه را «تمایل به تحت تاثیر قرار دادن دیگران» ذکر کرده‌اند و همین طور این که دوست ندارند واقعا لو بدهند که چه نوع کتاب‌هایی می‌خوانند.

در این فهرست نام نویسندگانی چون جی کی رولینگ، خالق ماجراهای هری پاتر (۶۱ درصد)، جان گریشام و جفری آرچر، هر دو جنایی‌نویس، نیز دیده می‌شود.

از سوی دیگر ۶۱ درصد از شرکت‌کنندگان گفته‌اند که از آثار جی کی رولینگ واقعا لذت می‌برند و ۳۲ درصد از آثار جان گریشام.

۴۸ درصد از مردم هم اعتراف کرده‌اند که وقتی کتابی می‌خرند تا آن را به دیگری هدیه کنند اول خودشان آن را می‌خوانند. ۶۲ درصد هم گفته‌اند برای این که صفحه خود را فراموش نکنند گوشه صفحه را تا می‌زنند.

در عین حال یک نظرسنجی دیگر نشان می‌دهد که بیش از نیمی از مردم بریتانیا علاقه دارند کتاب بنویسند و ۱۱ درصد از این میان کتاب خود را هم نوشته‌اند و فقط «هنوز راه چاپ کردنش را پیدا نکرده‌اند». میزان مردهایی که کتاب‌شان را نوشته‌اند و آماده است ۱۶ درصد و میزان زن‌ها ۹ درصد است.

از میان علاقه‌مندان به کتاب نوشتن و نویسنده شدن بیشتر زن‌ها به نوشتن رمان جنایی علاقه دارند و بیشتر مردها علاقه دارند رمان‌های علمی‌خیالی بنویسند.

انگیزه یک سوم از این علاقه‌مندان به نویسنده شدن پول است، و ۴۱ درصد از مردهای شرکت‌کننده در این نظرسنجی هم گفتند به جای این که داستانی برای تعریف کردن داشته باشند پول الهام‌بخش آنهاست.

اما هر دو نظرسنجی نشان می‌دهند که بریتانیایی‌ها مردم کتاب‌خوانی هستند و ۹۶ درصد از شرکت‌کنندگان در آنها گفته‌اند که حتما برای‌شان پیش آمده که برای خواندن کتاب از خواب خود بزنند.

در میان جوان‌ترها هم برای زیر ۱۶ ساله‌های بریتانیا کتاب خواندن از گشتن در اینترنت لذت‌بخش‌تر است.
XS
SM
MD
LG