لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۲

ام‌آی ۵ و اف‌بی‌آی چارلی چاپلین را هم زیر نظر داشتند


چارلی چاپلین در فیلم دیکتاتور بزرگ
چارلی چاپلین در فیلم دیکتاتور بزرگ
بر اساس اسناد محرمانه‌ای که اخیرا در بریتانیا منتشر شده است، اداره امنیت داخی این کشور، ‌ام‌آی ۵، به درخواست پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، برای دوره‌ای طولانی چارلی چاپلین، یکی از مشهورترین کمدین‌های دنیا، و فعالیت‌های وی را تحت نظر گرفته بود.

پلیس فدرال آمریکا در درخواست خود از مقامات امنیتی بریتانیا نوشته بود که چارلی چاپلین از «کمونیست‌های پرطرفدار و محبوب هالیوود» است.

این اسناد نشان می‌دهد که پلیس فدرال آمریکا از اداره امنیت داخلی بریتانیا خواسته بود اطلاعاتی را در مورد این هنرمند سر‌شناس سینما جمع‌آوری کند تا با اتکا به آن بتوانند ورود او را به آمریکا و فعالیتش را در این کشور ممنوع کنند.

اطلاعاتی که سرویس امنیت داخلی بریتانیا در مورد چارلی چاپلین جمع‌آوری کرده بود روز جمعه به عنوان بخشی از اسناد محرمانه در مرکز بایگانی اطلاعات ملی بریتانیا منتشر شده است.

در بخشی از این اسناد از قول یک مامور اداره امنیت داخلی بریتانیا که در شهر واشینگتن مستقر بوده در سال ۱۹۵۲ نوشته شده است: «چارلی چاپلین به سازمان‌های مرتبط با حزب کمونیست کمک مالی کرده و در چند مورد سقط جنین نیز دخالت داشته است».

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، در بخش دیگری از اسناد محرمانه در مورد چارلی چاپلین قید شده است که وی در سال‌های دهه ۱۹۴۰ در یک سخنرانی در جمع «شورای سراسری دوستان اتحاد شوروی» در شهر لس‌آنجلس گفته است: «کمونیسم جنبه‌های مثبت فراوانی دارد. ما می‌توانیم از جنبه‌های خوب آن استفاده کرده و آنها را از جنبه‌های بد کمونیسم جدا کنیم.»

در اسنادی که اخیرا در مورد سوابق سیاسی چارلی چاپلین منتشر شده اسامی افرادی که احتمالا این اطلاعات را در اختیار اداره امنیت داخلی بریتانیا قرار داده‌اند حذف شده است. ولی در طول این گزارش‌ها به اسامی افرادی اشاره می‌شود که در دهه ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ گرایش قوی به افکار چپ و کمونیستی داشتند. از جمله آنها جیمی رید، یکی از فعالان سندیکایی در اسکاتلند، لری ادلر، نوازنده مشهور سازدهنی، که به خاطر دیدگاه‌های سیاسی خود از آمریکا به بریتانیا مهاجرت کرد و هامفری لیتلتون، موسیقی‌دان جاز، هستند که خود را سوسیالیست رمانتیک توصیف می‌کرد.

بخش دیگری از این اسناد بریده‌ روزنامه‌ها و مجلاتی است که در آنها گزارش می‌شود چارلی چاپلین با وجود سی سال زندگی در آمریکا شهروندی آن کشور را نپذیرفته است. برای مثال، روزنامه دیلی ورکرز که یک روزنامه بریتانیایی با گرایشات سوسیالیستی بود ضمن تمجید از جنبه‌های ضد دیکتاتوری و دفاع از مردم زحمتکش در فیلم‌های چارلی چاپلین می‌نویسد که «قلدرهای جهان می‌خواهند دلقک محبوب جهان را تحت فشار قرار دهند».

به نوشته روزنامه گاردین، پلیس فدرال آمریکا حدود ۲۰ هزار صفحه گزارش اطلاعاتی در مورد چارلی چاپلین جمع‌آوری کرده بود و از اداره امنیت بریتانیا خواسته بود تا ملاقات‌های وی را با افراد سر‌شناس و صاحب نفوذ در لندن زیر نظر گرفته و مشخص کند که آیا او با حزب کمونیست در ارتباط است یا خیر.

اداره امنیت داخلی بریتانیا، ام‌آی ۵، برای مدتی زندگی چارلی چاپلین را زیر نظر گرفته و در مورد وی تحقیقات فراوان انجام داد، اما با وجود این تحقیقات هرگز نتوانست در مورد محل تولد و نام اصلی چارلی چاپلین به هنگام تولد به اطلاعات دقیق دست یابد، و در پاسخ به پلیس فدرال آمریکا نوشت: «در گزارش‌های اطلاعاتی ما هیچ اثر و نشانی مربوط به فردی به نام چارلی چاپلین دیده نمی‌شود.»

روزنامه گاردین یادآوری می‌کند که همواره این طور تصور می‌شد که چارلی چاپلین در ماه آوریل سال ۱۸۸۹ در وال‌ورث در جنوب لندن متولد شده است. بعد‌ها در میان نامه‌های خانوادگی چارلی چاپلین نامه‌ای پیدا شد که در آن فردی از آشنایان خانواده چاپلین برای وی توضیح می‌دهد که او در دلیجانی متعلق به زنی به نام «ملکه کولی‌ها» و در حومه شهر «بیرمنگام» انگلیس متولد شده است.

اسنادی که اخیرا منتشر شده‌اند نشان می‌دهد که نگرانی پلیس فدرال آمریکا تمایل و همکاری چارلی چاپلین با حزب کمونیست بوده است، در صورتی که موضوع اصلی تحقیقات اداره امنیت داخلی بریتانیا تشخیص این نکته بوده است که آیا وی برای امنیت کشور می‌تواند خطری داشته باشد یا خیر. اداره امنیت داخلی بریتانیا در پایان تحقیقات خود با صراحت نتیجه‌گیری می‌کند که چارلی چاپلین خطر امنیتی تلقی نمی‌شود.

در بخشی از اسناد اداره امنیت داخلی برتانیا همچنین آمده است: «چارلی چاپلین ممکن است از کمونیست‌ها طرفداری کند، ولی بر اساس اطلاعاتی که ما جمع‌آوری کرده‌ایم به نظر می‌رسد که وی حداکثر فردی نوگرا یا فردی با تمالات سیاسی رادیکال است.»

در سال ۱۹۵۳ مقامات دولت آمریکا مانع بازگشت چارلی چاپلین به این کشور شدند. او همواره تاکید کرد که هیچ گاه کمونیست نبوده، ولی تصمیم گرفت که به جای به چالش کشیدن تصمیم مقامات آمریکا از سفر به آن کشور خودداری کرده و در کشور سوئیس زندگی کند.

چارلی چاپلین در واکنش به این اتفاق خود را «قربانی دروغ‌پردازی و تبلیغات خصمانه» توصیف کرد.
XS
SM
MD
LG