لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۷

استفاده از موبایل احتمال ابتلا به سرطان مغز را «افزایش نمی‌دهد»


پژوهشگران با بررسی بخشی از جمعیت بالای سی سال در کشور دانمارک به این نتیجه رسیده‌اند که میزان سرطان مغز در کسانی که از تلفن همراه استفاده می‌کنند بالا نیست و بین استفاده پیوسته از موبایل و سرطان مغز «رابطه‌ای مشاهده نشده است».

این بررسی بزرگ‌ترین بررسی موضوعی در این زمینه است که پژوهشگران بر اساس آن دریافته‌اند که میزان سرطان در سیستم اعصاب مرکزی بدن میان کاربران درازمدت تلفن همراه و کسانی که از آن استفاده نمی‌کنند یکسان است. نتایج این پژوهش در وبسایت bmj. com منتشر شده است.

هم اکنون بیش از ۵ میلیارد نفر در سراسر جهان مشترک تلفن همراه هستند. این در حالی است که بسیاری از مردم نگرانی خود را از میدان‌های مغناطیسی (الکترومگنتیک) پخش شده از تلفن‌های همراه ابراز داشته‌اند. به باور آن‌ها این امواج سبب ناهنجاری‌هایی در تندرستی انسان می‌شود.

پژوهشگران موسسه تحقیقات اپیدمی سرطان در کپنهاگ،‌پایتخت دانمارک، در بررسی خود به سراغ افراد بالای سی سال متولد سال‌های پس از ۱۹۲۵ رفته و با گردآوری اطلاعات از شبکه‌های تلفن همراه و مرکز سراسری ثبت سرطان در دانمارک این بررسی را انجام داده‌اند.

آنها داده‌های مربوط به بیش از ده هزار مورد تومور عصبی را در میان سال‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۷ تجزیه و تحلیل کرده و به این نتیجه دست یافتند که کسانی که ۱۳ سال یا بیشتر از تلفن همراه استفاده کرده‌اند با کسانی که از تلفن همراه استفاده نکرده‌اند در میزان ابتلا به سرطان تفاوتی ندارند.

به گفته آنها، هیچ نشانه‌ای از خطر ابتلا به تومور مغزی یا گونه‌های دیگر سرطان در میان استفاده‌کنندگان از تلفن همراه مشاهده نشده است.

پژوهشگران مسئول این بررسی می‌نویسند: «بررسی گسترده ما روی افرادی که برای مدت زمانی طولانی‌تر از ده سال از تلفن همراه استفاده کرده‌اند نشان می‌دهد که پیوندی میان استفاده درازمدت از تلفن همراه و خطر سرطان وجود ندارد.»

به گفته این پژوهشگران، با این همه نمی‌توان خطرپذیری نسبی و افزایش ریسک در زیرگروه‌های استفاده کننده پیوسته از این وسیله برای مدت زمان بیش از ۱۰ تا ۱۵ سال را کاملا منکر شد.

«بررسی‌های بیشتر روی گروه‌های جمعیتی بزرگ‌تر لازم است تا امکان خطای طبقه‌بندی و گزینش گروه‌های مورد بررسی به حداقل رسد.»
XS
SM
MD
LG